Hyra labb

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17319
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hyra labb

Inlägg av AndLi »

Vad är detta för spännande fond...

Jag skulle kolla med Testhouse Nordic.
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Re: Hyra labb

Inlägg av nanopile »

Comsol kan du tex simulera magnetfält, värmespridning, elektrisk värmeutveckling....

Jag vet faktsiskt inte om jag behöver dyra instrument men det är bättre att kunna backa än att behöva fråga om mer pengar, det vore mycket mer problematiskt, då måste allt gå en beslutsrunda till.
Därför sätter jag en hållbar budget för bra grejor o sedan sparar jag där jag hittar alternativ.

Meningen är att det ska gå att genomföra snabbt när jag väl sätter igång så jag har gjort en lista med kurser som är typ klar med något undantag och nu tittar jag på hur jag ska få tillgång till utrustning o ändå följa reglerna som är uppsatta.

Jag har ok/uppmaning på att lägga prio på effektivitet i att lära sig.

Scorpiion och AndLi: det är en släktfond från en uppfinnare som testamenterat sina pengar någon gång på 1800 talet.
Bara släktingar till honom kan använda sig av fonden, nästan 300 personer.
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Re: Hyra labb

Inlägg av nanopile »

Glömde o berätta, jag är nog mestadels klåpare som vill lära mig.
Jag har visseligen hållit på länge med elektronik men på hobbynivå tycker jag.
Visst jag har byggt en del som anses avancerat, iaf utanför elektronikkunniga.
Jag saknar det mesta när det gäller matte om jag får säga det själv men har lätt o förstå system av någon anledning.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Hyra labb

Inlägg av tompa74 »

Synd du inte vara mer nära Värmland, då hade jag kunnat ordna det mesta åt dig.

/ Tompa
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Re: Hyra labb

Inlägg av nanopile »

Tackar för erbjudandet Tompa :)

Funderar ikring detta med erfarenhet och kanske inte kunna använda grejorna till dess kapacitet.
Jag stirrar mig rätt blind på att kunna göra single shot på triggande signal tex på saker som någolunda snabba processorer, funktionerna finns det nog fler av än jag kan använda ännu.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34037
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hyra labb

Inlägg av Glenn »

xraid skrev: Comsol Multiphysics kostar 85k SEK mini ... sen * per modul ... huh ...
Oj fan,. är det så dyrt ? ..och det som jag kan använda gratis, med massor av moduler, och aldrig använder :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14240
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hyra labb

Inlägg av swesysmgr »

nanopile skrev:Glömde o berätta, jag är nog mestadels klåpare som vill lära mig.
Jag har visseligen hållit på länge med elektronik men på hobbynivå tycker jag.
Visst jag har byggt en del som anses avancerat, iaf utanför elektronikkunniga.
Jag saknar det mesta när det gäller matte om jag får säga det själv men har lätt o förstå system av någon anledning.
Här kan du hyra allt möjligt när det gäller elektronikinstrument:http://www.instrumentcenter.se/

Vad har du för mål med lärandet? Skall du starta eget eller söka jobb på kunskaperna? Har SU/KTH inga tillämpade kurser du kan gå som även ger dig tillgång till deras lab helt gratis?
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Hyra labb

Inlägg av Scorpiion »

Sen blir ju inte instrument enklare att lära sig ju dyrare dom blir... Ju fler funktioner, ju fler saker du måste lära dig... :P

Vill inte vara negativ, men du kanske ska se över dina krav så att du inte sätter allt för stora krav på dig själv...? Det är lätt om man är väldigt motiverad att kanske vara lite för optimistisk ibland...

Visst inget är svårt när man kan det, men det finns stor risk att det kommer ta en del tid för dig att lära dig "grunderna" (tex "single shot på triggande signal") tillräckligt innan du kan ge dig på att göra något större projekt.. Inte för att varje enskild grej är så svårt, men det finns många saker man kan lära sig inom området...
Skriv svar