Om du vill bygga ihop mottagaren själv för trådlösa temperatur och fuktgivare, så kan du titta på Modifiering av UPM.
Där finns ett projekt med kodare/avkodare i mjukvara för ett antal trådlösa givare och strömbrytare på 433.92MHz-bandet (NetHome).
Temperatur övervakning över IP
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Temperatur övervakning över IP
Kul!
Den enhet som Stefan säger att UPM tillverkar är precis samma som säljs på CO märkt Esic, tillverkad av W. H. Mandolyn Int. Ltd. Samma som jag skrev om i våras. Han verkar ha fått hjälp att avkoda protokollet för regnmätare och vindmätare också. Tyvärr hittar jag inte källkoden, eller så förstår jag mig inte på hur jag skall öppna jar-filer.
Den enhet som Stefan säger att UPM tillverkar är precis samma som säljs på CO märkt Esic, tillverkad av W. H. Mandolyn Int. Ltd. Samma som jag skrev om i våras. Han verkar ha fått hjälp att avkoda protokollet för regnmätare och vindmätare också. Tyvärr hittar jag inte källkoden, eller så förstår jag mig inte på hur jag skall öppna jar-filer.
Well, källkoden är inte riktigt öppen ännu till NetHome - jag har tänkt snygga till den lite till innan jag vågar låta alla titta i den... Men det går bra att använda servern som "gränssnitt" till sina egna byggen, den har en IP-Port man kan koppla sig mot och få ut alla värden (den använder mikrofoningången för att ta in signalen).
Jag delar gärna med mig av mina (och andras) upptäckter när det gäller protokollet till Esic (eller UPM som CO sålde dem under tidigare). Min nuvarande förståelse av protokollet är:
Hoppas det kan hjälpa!
Jag delar gärna med mig av mina (och andras) upptäckter när det gäller protokollet till Esic (eller UPM som CO sålde dem under tidigare). Min nuvarande förståelse av protokollet är:
Kod: Markera allt
/*
* My current understanding of the UPM data message:
* The message consists of four and a half bytes.
*
* c = House Code (0 - 15)
* d = Device Code (1 - 4) ?
* p = Primary value - Temperature/Rain/Wind speed value (low bits)
* P = Primary value - Temperature/Rain/Wind speed value (high bits)
* s = Secondary value - Humidity/Wind direction (low bits)
* S = Secondary value - Humidity/Wind direction (high bits)
* b = Low battery indication
* x = ?
* y = ?
* z = Sequence number 0 - 2. Messages are sent in bursts of 3. For some senders this is always 0
* C = Checksum. bit 1 is XOR of odd bits, bit 0 XOR of even bits in message
*
* If HouseCode = 10 and deviceCode = 2, then p and P is Wind speed
* and h and H is Wind direction
*
* If HouseCode = 10 and deviceCode = 3, then p and P is rain
*
* ____Byte 0_____ ____Byte 1_____ ____Byte 2_____ ____Byte 3_____ _Nib4__
* 7 6 5 4 3 2 1 0 7 6 5 4 3 2 1 0 7 6 5 4 3 2 1 0 7 6 5 4 3 2 1 0 3 2 1 0
* x x x x c c c c d d y y b S S S s s s s s P P P p p p p p p p p z z C C
*
* Temp (C) = RawValue / 16 - 50
* Rain (total mm) = RawValue * 0,7
* Wind Speed (mph)= RawValue (* 1/3,6 for km/h)
* Humidity (%) = RawValue / 2
* Wind direction (deg) = RawValue * 22,5
*
*/
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Intressant!
Enhetskoden är 1-4, kodat som 0-3 på två bits.
Sändarenheten kan ställas in på huskoder 1-15, jag har inte sett huskod 0 användas, men jag har inte testat alla möjligheter där än.
Är du säker på att luftfuktighet (och vindriktning) använder åtta bitar? Det verkar onödigt just för luftfuktighet att använda en bit i onödan.
Så sändarna skickar batteristatus? Vet du om alla typer av sändare gör det? Du menar att regn- och vindmätare har fasta hus- och enhetskoder? Jag har inte planer på flera uppsättningar av dessa, men det kunde göra det svårt för den som har väderintresserade grannar.
Sekvensnummer hade jag missat, nästan pinsamt, men jag hade en av två paritetsbitar.
Enhetskoden är 1-4, kodat som 0-3 på två bits.
Sändarenheten kan ställas in på huskoder 1-15, jag har inte sett huskod 0 användas, men jag har inte testat alla möjligheter där än.
Är du säker på att luftfuktighet (och vindriktning) använder åtta bitar? Det verkar onödigt just för luftfuktighet att använda en bit i onödan.
Så sändarna skickar batteristatus? Vet du om alla typer av sändare gör det? Du menar att regn- och vindmätare har fasta hus- och enhetskoder? Jag har inte planer på flera uppsättningar av dessa, men det kunde göra det svårt för den som har väderintresserade grannar.
Sekvensnummer hade jag missat, nästan pinsamt, men jag hade en av två paritetsbitar.
Anledning till att jag skrivit några frågetecken vid device code, är att man nästan kan misstänka att protokollet egentligen stöder 16 device codes och att bitarna yy egentligen ingår. Men så använder ju inte UPM (Esic) det.
De sändare jag stött på stödjer batteristatus, men jag vet ju inte om alla gör det…
Jag är ganska säker på att luftfuktigheten mäts på en halv % när, vilket gör att alla 8 bitarna behövs, men vindriktningen använder ju bara 4 bitar (360 grader uppdelat i 22,5-graders segment).
När det gäller adresserna för vind och regnmätaren, så får jag lita på mina källor, jag har inga egna (bor i lägenhet). Men jag misstänker att de resonerar så att om sensorerna sitter så nära att de når varandra (runt 10 m), så är vind och regnmängd antagligen ganska lika…
De sändare jag stött på stödjer batteristatus, men jag vet ju inte om alla gör det…
Jag är ganska säker på att luftfuktigheten mäts på en halv % när, vilket gör att alla 8 bitarna behövs, men vindriktningen använder ju bara 4 bitar (360 grader uppdelat i 22,5-graders segment).
När det gäller adresserna för vind och regnmätaren, så får jag lita på mina källor, jag har inga egna (bor i lägenhet). Men jag misstänker att de resonerar så att om sensorerna sitter så nära att de når varandra (runt 10 m), så är vind och regnmängd antagligen ganska lika…
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag hade gissat att de använder huskod 0 för särskilda meddelanden av något slag, eller så vore det ju smidigt att använda dem för sändare som inte kan ställas in, som kanske regn- och vindmätare.
Stest: Dette var interessant! Jeg har også brukt noen timer på ESIC-sensorene, og har glatt oversett batteristatusbiten. Denne trodde jeg var statisk.
Testet nettopp, og vitterlig indikerer denne dårlig batteri
Jeg er forøvrig enig med jadler i at mye tyder på at luftfuktighet er en 7-bits verdi. Jeg prøvde nok en gang å lese ut luftfuktighet på din måte, og etter å ha tatt sensoren inn og ut av fryseren flere ganger var minst signifikante bit null ved alle målinger. Dette stemmer også med det jeg har erfart tidligere.
Håper forresten det var OK at jeg tok opp en "gammel" tråd!
Testet nettopp, og vitterlig indikerer denne dårlig batteri

Jeg er forøvrig enig med jadler i at mye tyder på at luftfuktighet er en 7-bits verdi. Jeg prøvde nok en gang å lese ut luftfuktighet på din måte, og etter å ha tatt sensoren inn og ut av fryseren flere ganger var minst signifikante bit null ved alle målinger. Dette stemmer også med det jeg har erfart tidligere.
Håper forresten det var OK at jeg tok opp en "gammel" tråd!