Mini-radar?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Mini-radar?

Inlägg av speakman »

Jag funderade på hur man skulle kunna göra en mini-radar för t.ex. robotar el. dyl.
Finns ju IR-sensorer som levererar en spänning beroende på avståndet.
En roterande sådan borde väl med en utväxlad stegmotor kunna bli en form av radar? :)
Vad skulle hellre gå att använda för ett sådant projekt?

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Funderade nyligen på att bygga något liknande med hjälp av en SRF04 (ultraljud). Men kom på att det antagligen inte skulle bli särskilt bra..

Finns lite folk på Internet som gjort liknande saker.. Så att dom fick fram en skaplig "radarbild". Verkar för tillfället tappat bort länken..

Edit: Ändrade lite.
Senast redigerad av jack 13 april 2005, 20:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

vi använde en sån ir-avståndsmätare till en robot på en tävling på skolan, så svepte vi runt för att se föremål, fungerar stabilt, dock vet jag inte hur snabbt man kan svepa

http://193.11.208.155:1234/filer/bilder ... /lego1.jpg

/Johan
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Testat att bygga en sådan

Inlägg av bengt-re »

Körde med en srf04, pic och matade datat till en palm seriellt. Programmet i palmen visade sedan en klassisk radarbild. Problemet med att använda srf04 är att den bara ger närmaste ekot, så lite trälig bild blir det. För vridningen använde jag först ett servo, men senare bytte jag till stegmotor och satte släpring till signalerna. Så mekaniken är bra nu, men skulle behöva byta till en srf08 eller liknande för att få roligare bild. Dock så lider dessa trancivrar av ganska rejält kassa lobvinklar. Fördelen med detta är att du kan snurra scannern rätt snabbt och få en snabb bilduppdatering. Du kan ha scannervarvtal, om du begränsar dig till 3 meters upplösning och 10 Hz PRF på 30 rpm iaf.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

bengt-re: Var precis så jag tänkte. Du har inga bilder på resultatet?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

JAg och mullemeck har en likadan som strombom på en av våra robotar, se sign.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Nja, jag rev kopplingen för att återanvända

Inlägg av bengt-re »

prylarna jag använde. Programmet ifrån picen har jag dock kvar även om det inte är så spännande. Jag har även programmet till palmen kvar i den iaf. Principen är ganska enkel. De svåraste bitarna är att få till mekaniken så mitt råd är att du bygger en scannande och sätter sensorn på ett servo för att slippa släpringar och nollägesdetektering av vridningen, sen kan du bygga ut systemet om du vill naturligtvis !

Fråga gärna så kommer jag med all info jag har att ge
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Roade mig igår natt med att slänga ihop en liten "radar". En SRF04 sitter på ett servo som pendlar ca 180 grader. En PIC mäter avstånd och håller koll på vinkeln. Data skickas sedan via com-porten till ett Visual Basic-program. Funkar skapligt faktiskt :)

Bild

Någon som har förslag på hur man kan förbättra det hela?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Japp, byt till en modul som ger fler avstånd

Inlägg av bengt-re »

Typ srf08 eller bygg en egen modul med komponenter till just backvarnare ! Du har inte lust att lägga upp programmet ? Jag har bara kört min med palmen som skärm ?! oCh inte kommit mig för att skria något program till pc´n. Man kan också göra en akustisk lins för att göra beamen smalare. Svårt med srf-modulerna för att de har separata sändar och mottagar moduler, men har ritningen på en planlins som fungerar
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Programmet är högst fulkodat och antaligen inte särskilt mycket att ha.
Egentligen bara en Timer som väntar på en starttecken från PIC:en, tar ut vinkel- och avståndsvärde ur strängen och visar det i en picturebox. Inget avancerat.

Är du fortfarande instresserad, så lägger jag upp det.

Kan du förklara lite mer vad som gör tex SRF08 bättre? Du nämde något om flera ekon. Hur fungerar detta?

EDIT: Den här är lite häftig: http://www.hazmat.com/~mjb/projects/picsonar/
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

JO, leta reda på databladet på srf08

Inlägg av bengt-re »

http://www.robot-electronics.co.uk/htm/srf08tech.shtml
http://www.robot-electronics.co.uk/shop/Examples.htm

Läs sidan så klarnar det. Den kan lägga upp avståndsluckor och med andra ord så går det att se väggen bakom bordet trots att bordsbenet står närmare. SRF04 rapporterar bara glatt tillbaka det första som den hittade. En riktig radarbild består ju av ett video som löper ifrån svepcentrum till max avstånd, sen så roterar du videot med sensorn och vips blev det en radar av det. Det som bökar till det lite är att den pratar ic2, men använder du mbasic så är det inget strul. Dock bör du nog snurra på med lite fart på picen då det kräver klart mycket mer jobb för micron.

ett exepel jag hittade har inte kolla så noga på vad karln gör..
http://forum.microchip.com/tm.asp?m=82375

Sök och du skola finna. Det är inte såå svårt, men man måste plöja databladen lite. Gör du en radar av det så sätt den på en stegmotor ist så att den kan rulla hela varvet....
Skriv svar