Hastighetsmätare, varvmätare och temperaturmätare
Fagge: Jo det är helt klart ett alternativ, men jag skulle föredra en LCD/OLED.
Men tror ni inte att det skulle funka att ha en LCD som funkar i -20 till +70 ? Jag kommer inte att köra då det är -20 iallafall.
Om inte annat får man väl köpa handtagsvärmare och stoppa bakom LCDn
http://www.duells.se/katalog/product.as ... guage=1053
*edit* Någon som vet vad det är för skillnad på PLED och OLED?
Men tror ni inte att det skulle funka att ha en LCD som funkar i -20 till +70 ? Jag kommer inte att köra då det är -20 iallafall.
Om inte annat får man väl köpa handtagsvärmare och stoppa bakom LCDn
http://www.duells.se/katalog/product.as ... guage=1053
*edit* Någon som vet vad det är för skillnad på PLED och OLED?
Jo det skulle det, men jag har hellre en LCD och dessutom så kan det bli trångt med 3 st LED
*edit* Nu har jag hittat ett datablad för en OLED 2x20 rader
Datablad: http://www.delta-opto.com.tw/PRODUCTS/m ... 2_spec.pdf
OLED: http://www.fractronics.com/2x20oled.shtml
I databladet står det:
High temperature storage 70C, 240 hours
Low temperature storage -30C, 240 hours
High temperature operation 60C, 240 hours
Low temperature operation -20C, 240 hours
*edit* Nu har jag hittat ett datablad för en OLED 2x20 rader
Datablad: http://www.delta-opto.com.tw/PRODUCTS/m ... 2_spec.pdf
OLED: http://www.fractronics.com/2x20oled.shtml
I databladet står det:
High temperature storage 70C, 240 hours
Low temperature storage -30C, 240 hours
High temperature operation 60C, 240 hours
Low temperature operation -20C, 240 hours
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
VFD-displayer
klarar normalt -20 eller kallare utan några som helst problem. Enda problemet med dessa är tyvärr priset då de ofta är rätt dyra. LCD-segar något otroligt när de blir kalla och svartnar om de blir för varma (direkt sol), så ingen bra lösning för en tuff miljö. LED- är billigare och vet att Agilent Technologies gör en serie som skall palla -55 grader, har för mig att elfa säljer dem. Har inte använt dem själv men har sett dem i en del "ruggad" utrustning. Ljusstarka och tåliga dessutom billiga - så torde vara ditt bästa val.
Kollade upp:
Elfa har dem faktist !
75-528-62 är artikelnummret på den displayen jag sett i verkligheten och blev imponerad av.
Kollade upp:
Elfa har dem faktist !
75-528-62 är artikelnummret på den displayen jag sett i verkligheten och blev imponerad av.
Jo, har genast stött på ett problem. Hur ska man göra för att mäta varvtalet ? (rotationer per minut). Har sökt men bara hittat färdiga byggsatser och liknande. Men det jag är intresserad av är vilken funktion man använder sig utav i PICen och hur man kopplar det...Den mekaniska delen är nog inga problem.
*edit* kanske en 73-127-05 från elfa som gör om en frekvens till en spänning.
Eller har picen något liknande inbyggt?
*edit2* Count funktionen i PICBASIC verkar intressant.
*edit* kanske en 73-127-05 från elfa som gör om en frekvens till en spänning.
Eller har picen något liknande inbyggt?
*edit2* Count funktionen i PICBASIC verkar intressant.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Gör en givare som ger pulser
Och mät sedan den tiden som givaren inte är aktiverad med pulsinkomando om du använde mbasic eller med en liten härlig räknar snutt om du kör assambler. När du har tiden så är det bara att räkna ut varvtalet. Idén att räkna pulser under en gatetid fungerar också, men gör räknaren lite seg. Räkneexempel:
tomgång:
600 rpm
10 Hz på vevaxeln
önskad upplösning 100 rpm
Det medför att du måste mäta under minst 0,6 sekunder och för att undvika fladder det dubbla 1,2 sekunder och detta är tyvärr lite för lång gatetid för att det skall vara tilltalande. Jag gjorde så för 16 år sedan när jag byggde en LED-varvräknare på gymnasiet och man störde sig då på segheten.
Lösningen är att mäta periodtiden. Jag har gjort varvräknare till dieselmotorer med att ha en reflekdetektor som givare ( ELFA 75-342-33 ). Men då det var en tvåtaktare så kan du ta tändpulserna med en pickup kring en tändkabel. Gör du en pickup så måste du dock snygga pulserna innan du kan mata picen med dem. Går det enkelt hitta någon roterande del att sätta reflekdetektorn emot så skulle jag rekomendera det, då det är lättare att provköra om inte annat när du testar ( du kan låta den mäta mot en gammal datafläkt eller så.). Reflekdetektorn går enkelt att rugga genom att efter du lött dit anslutningskablarna dränka lödsidan med epoxilim så har du en väldigt tålig detektor. Jag hade min under motorhuven på en gammal svettig oljig diesel utan problem till dess jag sålde båten några år senare.
tomgång:
600 rpm
10 Hz på vevaxeln
önskad upplösning 100 rpm
Det medför att du måste mäta under minst 0,6 sekunder och för att undvika fladder det dubbla 1,2 sekunder och detta är tyvärr lite för lång gatetid för att det skall vara tilltalande. Jag gjorde så för 16 år sedan när jag byggde en LED-varvräknare på gymnasiet och man störde sig då på segheten.
Lösningen är att mäta periodtiden. Jag har gjort varvräknare till dieselmotorer med att ha en reflekdetektor som givare ( ELFA 75-342-33 ). Men då det var en tvåtaktare så kan du ta tändpulserna med en pickup kring en tändkabel. Gör du en pickup så måste du dock snygga pulserna innan du kan mata picen med dem. Går det enkelt hitta någon roterande del att sätta reflekdetektorn emot så skulle jag rekomendera det, då det är lättare att provköra om inte annat när du testar ( du kan låta den mäta mot en gammal datafläkt eller så.). Reflekdetektorn går enkelt att rugga genom att efter du lött dit anslutningskablarna dränka lödsidan med epoxilim så har du en väldigt tålig detektor. Jag hade min under motorhuven på en gammal svettig oljig diesel utan problem till dess jag sålde båten några år senare.