Backup av logikprogram
Re: Backup av logikprogram
Tack Icecap för att du orkar engagera dig.
Det du föreslår är nog bästa lösningen.
Nu är jag dock lite tafflig på att bygga om elektronik, plus att redan köpt nya eprom.
Jag tror det får bli att "klona" orginalkretsar. Steg ett är ju att först backa upp innehållet.
Vad tror du om brännaren här: http://www.arlabs.com/, verkar det vettigt?
Tror du jag klarar av det här på egen hand? Jag har aldrig pysslat med sådant här tidigare.
Vad är det för mening att skriva ut backupen på arkivbeständigt papper?
Det lär väl bara vara ettor och nollor eller hexkod man läser ur?
Eller menar du att man ska "handknacka" in programet om det skulle bli kris?
Det du föreslår är nog bästa lösningen.
Nu är jag dock lite tafflig på att bygga om elektronik, plus att redan köpt nya eprom.
Jag tror det får bli att "klona" orginalkretsar. Steg ett är ju att först backa upp innehållet.
Vad tror du om brännaren här: http://www.arlabs.com/, verkar det vettigt?
Tror du jag klarar av det här på egen hand? Jag har aldrig pysslat med sådant här tidigare.
Vad är det för mening att skriva ut backupen på arkivbeständigt papper?
Det lär väl bara vara ettor och nollor eller hexkod man läser ur?
Eller menar du att man ska "handknacka" in programet om det skulle bli kris?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Visst är det så min goa pastor, har du inte detta på papper är du rökt!Eller menar du att man ska "handknacka" in programet om det skulle bli kris?
Bara om du har en fungerande hålremsaläsare som också fungerar om 5 år!
Hex-kod på papper kan man läsa manuellt och knacka in manuellt om det vill sig illa. Det kan även göras via ett OCR-program och är det abs. säkraste sätt att spara dessa data. Även om halva bokstäver suddas kan det läsas, testa radera halva hårddisken och läsa alla data rätt sedan...
Hex-kod på papper kan man läsa manuellt och knacka in manuellt om det vill sig illa. Det kan även göras via ett OCR-program och är det abs. säkraste sätt att spara dessa data. Även om halva bokstäver suddas kan det läsas, testa radera halva hårddisken och läsa alla data rätt sedan...
Eller så bränner man 10 CD-skivor (ej DVD) med 10 olika tillverkare och batcher.
Om det är samma pinout som 2716 så kanske det går att läsa dem med min gamla Art EPP2. Det kanske till och med går att skapa en egen algoritm för att bränna de nya. Vad tror ni andra?
Varför utveckla med något som redan finns?
Och varför sitta fast i 2716? Lär väl vara svåra att ens hitta idag och låser man en adresspinne till GND kan man ha en 2732 som nog är betydligt enklare att få tag på. Och sedan är man ju på gång att modifiera varför man likaväl kan ta en EPROM som kan hålla alla data på en o samma gång.
Och varför sitta fast i 2716? Lär väl vara svåra att ens hitta idag och låser man en adresspinne till GND kan man ha en 2732 som nog är betydligt enklare att få tag på. Och sedan är man ju på gång att modifiera varför man likaväl kan ta en EPROM som kan hålla alla data på en o samma gång.
Enklare att ta ett EPROM som man kan ersätta rakt av. ie pin-kompatibel.
Edit: EEPROM -> EPROM
Edit: EEPROM -> EPROM
Det är fortfarande inte EEPROM, det är EPROM.
Och visst, det ville vara enklare att kunde byta rakt av men då är det ju bara att skaffa en programmeringsenhet som klarar detta samt ett antal 2716.
Och visst, det ville vara enklare att kunde byta rakt av men då är det ju bara att skaffa en programmeringsenhet som klarar detta samt ett antal 2716.
Utgick från att det var EEPROM.. EPROMens aktuellitet är något gammal 
Skulle kollat databladet, men det är så mycket som man kan göra.

Skulle kollat databladet, men det är så mycket som man kan göra.
Det går utmärkt att ersätta en 2708 med en 2716. Programmerare för 2716 kan läsa 2708 med extern spänningsmatning, och dessa programmerare är billiga och finns i en uppsjö på ebay. Själv använder jag en Willem.
http://home.scarlet.be/~nb010944/zaccpu/e2708.htm
http://home.scarlet.be/~nb010944/zaccpu/e2708.htm
blev smyg på kretsen då jag kollade på databladet
men är resten av kretsarna 74 serien med vanlig 5v logik?
tänkte bara säga att man kan bygga egen brännare utan större problem, gjorde det till c128 för en halv evighets sedan
går lätt till en gammal pc med isaplats och ett i/o kort
allt finns ju med i databladet
och japp, man skriver ut det på papper och med laser så man kan hårdknacka in det senare
såhär små eprom kan man till och med programera hårdknackat, ställa adress och data och trycka på prog med kretsar som har timingen för programerings pulsen
fråga mig inte varför jag vet

men är resten av kretsarna 74 serien med vanlig 5v logik?
tänkte bara säga att man kan bygga egen brännare utan större problem, gjorde det till c128 för en halv evighets sedan
går lätt till en gammal pc med isaplats och ett i/o kort
allt finns ju med i databladet
och japp, man skriver ut det på papper och med laser så man kan hårdknacka in det senare
såhär små eprom kan man till och med programera hårdknackat, ställa adress och data och trycka på prog med kretsar som har timingen för programerings pulsen
fråga mig inte varför jag vet

mrfrenzy:
Det där såg ut att vara en finurlig metod att runda problemet.
Nu är jag inte så van att hålla på med sådant här, så jag tycker det verkar lite otäckt att hålla på så där.
Det får ju inte gå snett liksom, då är det kört.
Det lutar nog att jag beställer en brännare från Arlabs. Nya kretsar har jag ju redan.
grym:
"men är resten av kretsarna 74 serien med vanlig 5v logik?"
Ingen aning, syns det inte på bilderna?
Skriva ut programet på papper som säkerhet, som många föreslagit, är nog ingen dum metod.
Helt i linje med mina egna erfarenheter, så ska viktiga saker lagras på media som kan läsas för hand.
(papper, hålremsa).
Om man ska göra en ändring i ett sådant här program, kräver det att man har någon form av "källkod" till det hela?
Jag antar att det man läser ur epromen är kanska intetsägande.
Det där såg ut att vara en finurlig metod att runda problemet.
Nu är jag inte så van att hålla på med sådant här, så jag tycker det verkar lite otäckt att hålla på så där.
Det får ju inte gå snett liksom, då är det kört.
Det lutar nog att jag beställer en brännare från Arlabs. Nya kretsar har jag ju redan.
grym:
"men är resten av kretsarna 74 serien med vanlig 5v logik?"
Ingen aning, syns det inte på bilderna?
Skriva ut programet på papper som säkerhet, som många föreslagit, är nog ingen dum metod.
Helt i linje med mina egna erfarenheter, så ska viktiga saker lagras på media som kan läsas för hand.
(papper, hålremsa).
Om man ska göra en ändring i ett sådant här program, kräver det att man har någon form av "källkod" till det hela?
Jag antar att det man läser ur epromen är kanska intetsägande.
om det inte finns processor så måste du förstå hur allt runt om funkar innan du kan koda om eller lägga till funktioner
eprom var ett enkelt sätt att få någon slags programering som man har ett antal ingångar på och 8 utgångar, tänker man lite kan man annvända det till ganska mycket
kan inte se det på bilderna, men läs om det finns massa 74 xx x kretsar på kortet, borde vara det, men man kollar ändå, för logiknivåernas skull
eprom var ett enkelt sätt att få någon slags programering som man har ett antal ingångar på och 8 utgångar, tänker man lite kan man annvända det till ganska mycket
kan inte se det på bilderna, men läs om det finns massa 74 xx x kretsar på kortet, borde vara det, men man kollar ändå, för logiknivåernas skull