Hej!
Ville precis köpa PIC-programmerare Velleman VM134 på Kjell & C sen när jag kollade bilder på programmet så ser jag bara HEX koder och undrar om man programmerar bara HEX koder eller med vanlig text(som jag lärde mig i skolans pic kurs)
Hoppas ni förstår vad jag menar
En till fråga,vad tycker ni jag ska köpa mer för att börja lära mig om pic programmering.Någon speciell pic processor?Vad mer?Övriga komponenter har jag.
Igen,hoppas jag kunde förklara bra.
Mvh och tack för alla svar!
Edi skrev:och undrar om man programmerar bara HEX koder eller med vanlig text
"Programmera" är ofta tvetydigt i µC-sammanhang och har vållat till en del förvirringar. Du skriver ditt program i assembler, C, Basic eller vilket språk du nu föredrar. Ditt program görs sen om till en HEX-fil, som - med hårdvara - du använder för att programmera din krets med.
Att skriva hex-filer manuellt går men är totalt bortkastad tid.
Edi skrev:En till fråga,vad tycker ni jag ska köpa mer för att börja lära mig om pic programmering.
Det finns gott om tutorials på nätet, men det är extremt få som är vettiga. Jag rekommenderar *alltid* boken The quintessential PIC microcontroller av Sid Katzen. Den boken är ovärdelig.
Hej!
Äntligen fick jag min pickit starter kit,liten problem när jag installerade microcode studio så som jag har förståt så stödjer inte programmet min pic16f690? Bara om jag köper microcode studio plus?men har inte råd med den just nu och orkar inte vänta
Så undra ge mig tips vilken processor ska jag köpa för att kunna programera genom microcode studio?eller finns det andra gratis programvara som stödjer min pic16f690?
Mvh och tack för alla svar!
Visst finns det fria programvaror som stödjer 16F690. Microchips MPLAB t.ex. Sedan är frågan vad du har för krav på miljön. Det framgår inte av inlägget. Jag har inte tittat så noga på Microchips nya fria C-kompilator för 16-serien, men den borde funka t.ex. Körs väl i MPLAB, om jag inte minns fel.
Edit: Fri upp till en viss storlek som dom flesta. Å andra sidan så har inte 690:n så himla mycket minne att det borde vara ett problem.
Jag har en stor problem!
Jag vill hitta mjukvara så att skriva med C program och sen bara programera min pic16f690 men jag är nybörjare och har det verkligen svårt!Microcode studio stödjer inte och MPLAB är för komplicerad finns massa saker man ska göra för man kan sätt igång.
Vad ska jag göra?Snälla hjälp!
Mvh och tack!
Alla utvecklingsmiljöer är svåra före man lärt sig dem. Att lära sig kompilera ett C-program i MPLAB är inte svårare än någon annan miljö. Dessutom är handböckerna utmärkta. Jag rekommenderar att du skriver ut dem och läser på.
För komplicerat för vadå ? Vad är det du ska göra ?
Om du ska programmera PIC processorer så är det nog rätt verktyg...
> liten problem när jag installerade microcode studio så.......
Varför använder du *det* verktyget ?
Vad var det som gjorde att du ansåg det vara det bästa för dina behov ?
MPLAB man måste göra mycket inställningar för man kan starta skriva ett kod!
Jag behöver bara ett program där man kan skriva I C och sen spara som en HEX fil.
Mvh och tack för svar.