Jacobs Ladder

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
OpeZ
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 mars 2009, 18:17:06
Ort: LKPG

Jacobs Ladder

Inlägg av OpeZ »

Jag ska bygga en så kallad "jacobs ladder" den består just nu av två högspänningstrafon från olika microvågsugnar. Den ena en Melissa den andra kommer jag inte ihåg. Båda har en 2100Vac konsensator på högspänningsdelen i microvågsungskretsen så de borde vara runt 2 Kv vardera.

Jag tänkte mig koppla enligt schemat
Bild


Och det jag har att använda är
Bild



+ lite träbitar, kablar, isolationsmedel m.m.

fler bilder kommer upp
Senast redigerad av OpeZ 13 april 2009, 13:47:42, redigerad totalt 1 gång.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av peter555 »

Lite farligt att koppla så där om trafon inte klarar isolationen.
Användarvisningsbild
OpeZ
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 mars 2009, 18:17:06
Ort: LKPG

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av OpeZ »

enligt sidan "http://cableburner.de/index.php?id=104 så funkar det. jag hänger inte riktigt med i texten men jag förstår att de har 2 st mikrovågsugns trafon
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av mr.olle.norell »

Peter, hur menar du med isolationen?

Transformatorerna ger ungefär 2kV var. I serie ger de 4kV.
De är ju märkta med 2kV och då ska de ju klara det tänker jag.

Kul projekt! :D
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av mr.olle.norell »

Tyskarna i länken har ju kopplat som du, fast de har också infört några kondensatorer i kretsen!
En resonanskrets :) Kondingarna måste nog tåla en del spänning!

Edit: Tafflig översättning av google
Användarvisningsbild
OpeZ
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 mars 2009, 18:17:06
Ort: LKPG

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av OpeZ »

Den här resonanskretsen, vad är den bra till egentligen? Enligt tyskarna är de också tagna från mikrovågsugnar. och då ligger de på ca 1 uF och 2100 VAC tillsammans med ett motstånd parallellt. Det står inte vad det är för motstånd.
Någon som vet?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av Tekko »

Tyvärr räcker inte 4kV till en jl, du behöver runt 15kV till detta, leta reda på en neontrafo istället, ser ut som en rektangulär låda med 2st isolatorer på, ca lika stor som 2st microvågsugnstrafo brevid varann.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av mr.olle.norell »

Är det inte så att de utgår ifrån 2kV och får upp spänningen ytterligare med hjälp av resonanskretsen?

Med en resonanskrets kan man göra lite olika saker. Det jag tror att de vill åstadkomma är att få upp spänningen ytterligare!
Att kondensatorerna sitter i serie är nog för att de ska tåla spänningen, och resistorerna är nog till för att spänningen ska fördela sig lika mellan kondensatorerna.
De funkar nog även som bleeder.
Motstånden måste klara högspänning utan att få överslag!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av mr.olle.norell »

Undrar varför tyskarna skriver 30A? Detta handlar ju om höga spänningar och låga strömmar!
Undrar om de menar primär eller sekundärsidan?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av Tekko »

Nej, en neontrafo har 2st sekundärer i serie, vanligen 2x5kV eller 2x7.5kV, de är lindade så att mittpunkten har jordpotensial.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av mr.olle.norell »

Jo så är det nog på en neontrafo, men jag menar att tyskarna som kör två microvågsugnstransformatorer kanske använder en resonanskrets för att få till mycket högre spänning än 4kV?
Användarvisningsbild
OpeZ
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 mars 2009, 18:17:06
Ort: LKPG

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av OpeZ »

De två spröten har jag fixat till nu och ser ut såhär
Bild

de ligger på ca 1 mm mellan varandra i början och slutar på 43 mm i toppen. De består av 2 cykel ekrar så de är rätt så stabila men ändå böjbara så man kan justera lite.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av Norpan »

Kondensatorerna är till strömbegränsning.
En neontrafo har en magnetisk brygga inbyggd i trafon så magnetfältet kan smita vid sidan om man tar ut för mycket ström, detta finns inte i en µvågstrafo.
Om man gör kortslutning på utgånget på en sån så antingen brinner trafon eller säkringen, mest troligt den sista.
En ljusbåge kan i de flesta fall anses som en kortslutning iallafall vid spänningarna det handlar om här.
Se även till att innerändarna på trafosarna är i mitten och jordade, säkerhetsmässigt spelar det ingen större roll du kommer att bränna dig rejält även om det är jordat, men risken för överslag till kärnan minskar om insidan är jordad.

Var dock rejält försiktig med det som kommer ut på sekundären, om ljusbågen slår i dig eller om du får tag i nåt med spänning och fastnar så kommer inte transformatorerna ge sig innan du ger upp, och antagligen inte då heller.
Lite tråkigt när nån hittar en förkolnad OpeZ nånstans.

Edit:

Du får mest troligt ha längre mellan ändarna i toppen, med såna strömmar det blir från en µvågstrafo kommer ljusbågarna antagligen inte att slockna i toppen.
Men det märker du nog om det blir så.
Senast redigerad av Norpan 13 april 2009, 15:41:10, redigerad totalt 1 gång.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av peter555 »

Om det är mittpunktsjordat så blir det 2 kV per trafo annars får den ena ta mellan 2-4 kV
Användarvisningsbild
OpeZ
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 mars 2009, 18:17:06
Ort: LKPG

Re: Jacobs Ladder

Inlägg av OpeZ »

Norpan skrev: Var dock rejält försiktig med det som kommer ut på sekundären, om ljusbågen slår i dig eller om du får tag i nåt med spänning och fastnar så kommer inte transformatorerna ge sig innan du ger upp, och antagligen inte då heller.
Lite tråkigt när nån hittar en förkolnad OpeZ nånstans.
Jag är elektriker så jag har full koll på det mesta, tyvärr inte behörig högspänningselektriker men respekt för el i allmänhet har jag så det räcker och blir över.
Skriv svar