Förutsättningarna är en Saab 9-5 kombi med enklaste ljudsystemet (AS1). Detta består av en huvudenhet med cd, radio och slutsteg i en enhet, fyra högtalare. Inte mycket att hänga i granen, så det första som görs blir att montera slutsteg och nån bas i bagaget.
Dator
Vad gäller datorn så blir det en bärbar Toshiba med trasig skärm. Datorn fungerar men har i dagsläget ingen hårddisk. Blir till att skaffa en ny, datorn kan inte starta från ett usb-minne...
En variant vore en boot-disk i en usb-ansluten diskettstation och en extern hårddisk, men det blir nog bättre med en vanlig 2,5" disk.
Skärm
Skärmen blir en 7" som monteras i mittkonsollen. Jag har en skärm liggande, men tyvärr la denna av efter ett litet missöde med en kortslutning. Nu hade jag tänkt se om jag kunde fixa den (ser bränt ut runt en 7805a på kortet) men då hittar jag inte en flatkabel som ska sitta mellan två av korten i skärmen. Får leta vidare...
Rattstyrning
Knapparna i ratten måste naturligtvis fungera Enligt vad jag har kunnat få fram (från http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio ... el_buttons) är knapparna kopplade till en motståndsstege, man får alltså ut olika spänningar beroende på vilken knapp som trycks in. Här finns bland annat volym upp/ned och byta låt fram/bak. Detta ska kopplas till datorn, tror att en PIC18F2550 kan bli en bra början för det projektet. Visst finns det exempelkod för tangentbordsemulering? Måste kollas.
Knapparna ska ha följande funktioner:
Kod: Markera allt
VOL- - volym ned
VOL+ - volym upp
SRC -
SEEK>> - nästa låt
<<SEEK - föregående låt
NXT - Växla GPS-program/mediaspelare/annat ('Alt+Tab')
Den bärbara dator ska egentligen ha 14V 6A, men då jag inte har något batteri så har den visat sig fungera bra på 12 volt. Borde inte vara några problem att driva den direkt från batteriet, naturligtvis med lite skydd emellan (variant av http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=26114?). Blir även ett relä som slår på spänningen när tändningsnyckeln vrids.
Hur lösa korrekt avstängning av datorn? När nyckeln tas ur försvinner spänningen. Enklast hade varit om datorn haft ett batteri, men då går den nog inte att köra på 12 volt. Köra Linux från cd så att man kan stänga av utan korrekt nedstängning? Får skaffa en monteringsram till dator i så fall, det går inte att koppla in cd/dvd annars.
Edit: Tror datorn skakunna starta från en PCMCIA-ansluten disk, en PCMCIA->Compact Flash adapter kanske vore nått?