Mät hjälp.
Mät hjälp.
Hej hopp.
Behöver lite mät hjälp :-)
Jag har ett batteripack kopplat till en motor.
Batteripacket är kopplat med "9v tryckknappar"
Det jag behöver veta är mur många ampare motorn drar när den går.
Och hur många volt den får.
Jag har en multimeter från Bildeve eftersom jag bara ska mäta detta i mitt liv antagligen :-)
Så.
för att mäta volten är det bara att sätta den röda pinnen på + och den andra sidan på - när motorn snurrar eller hur?
Frågan är vad multimetern ska stå på?
Finns en del olika grejjor att välja på.
Gissar på Vdc eller Vac.
Sen kommer den svåra frågan.
Hur gör jag för att mäta ampare?
Koppla likadant?
Och sätta mätaren på Adc ellerhur?
Tack på förhand.
/DonLKSAB
Behöver lite mät hjälp :-)
Jag har ett batteripack kopplat till en motor.
Batteripacket är kopplat med "9v tryckknappar"
Det jag behöver veta är mur många ampare motorn drar när den går.
Och hur många volt den får.
Jag har en multimeter från Bildeve eftersom jag bara ska mäta detta i mitt liv antagligen :-)
Så.
för att mäta volten är det bara att sätta den röda pinnen på + och den andra sidan på - när motorn snurrar eller hur?
Frågan är vad multimetern ska stå på?
Finns en del olika grejjor att välja på.
Gissar på Vdc eller Vac.
Sen kommer den svåra frågan.
Hur gör jag för att mäta ampare?
Koppla likadant?
Och sätta mätaren på Adc ellerhur?
Tack på förhand.
/DonLKSAB
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt:
Ibland så behöver man byta sladdarna till multimetern. Lolla att det står mA el A vid den röda sladdan.
Är det en liten moter så du är säker på att multimetern klarar av strömmen.
Du kan kolla på denna sida för info om multimetern.
Är det en liten moter så du är säker på att multimetern klarar av strömmen.
Du kan kolla på denna sida för info om multimetern.
Senast redigerad av RDX* 9 september 2004, 21:57:58, redigerad totalt 1 gång.
Om du har kopplat in multimetern parallellt med batteriet när du haft amperemätning valt har säkringen förmodligen gått.
En amperemeter har nära noll i resistans och därmed kopplade du kortslutning över batteriets poler. (strömrusning genom multimetern)
Testa att skruva upp multimetern och kontrollera säkringen, om det finns nån.
EDIT: Detta gäller dock bara om du har flyttat sladden till amperemätning som RDX* nämner ovan...
En amperemeter har nära noll i resistans och därmed kopplade du kortslutning över batteriets poler. (strömrusning genom multimetern)
Testa att skruva upp multimetern och kontrollera säkringen, om det finns nån.
EDIT: Detta gäller dock bara om du har flyttat sladden till amperemätning som RDX* nämner ovan...
Jag tror inte jag har sabbat säkringen.
Det går ström igenom multimetern annars skulle elektroniken inte medela att det är för lite kräm i batterierna.
Och ja det är en liten "leksaks" motor.
Det finns lite siffror på multimetern.
2000u
20m
200m
10a
Vilken borde det vara?
Och det står mA vid den röda sladden.
/DonLKSAB
Det går ström igenom multimetern annars skulle elektroniken inte medela att det är för lite kräm i batterierna.
Och ja det är en liten "leksaks" motor.
Det finns lite siffror på multimetern.
2000u
20m
200m
10a
Vilken borde det vara?
Och det står mA vid den röda sladden.
/DonLKSAB
Ok tack för all hjälp.
Det verkar vara så att min billiga multimeter inte vill släppa igen om tillräckligt med strömm för att elektroniken ska godkänna det.
Jag har testat att köra via multimeterns kablar och det går hur bra som helst. Men så fort jag kör igenom multimetern funkar det inte.
Kan det vara så att multimetern e dålig?
Eller av fel sort?
Jag har kollat säkringarna och dom e hela.
/DonLKSAB
Det verkar vara så att min billiga multimeter inte vill släppa igen om tillräckligt med strömm för att elektroniken ska godkänna det.
Jag har testat att köra via multimeterns kablar och det går hur bra som helst. Men så fort jag kör igenom multimetern funkar det inte.
Kan det vara så att multimetern e dålig?
Eller av fel sort?
Jag har kollat säkringarna och dom e hela.
/DonLKSAB