Julas pizzaugn som reflowugn
-
Tittar man på hans temperaturkurva var den ju inte nåt vidare. Han skjuter ju över den ideala topptemperaturen med nästan 10 grader... om det nu är utgående från den ideala kurva han försöker reglera. Att han ligger väldigt nära rätt kurva vid "soak" fasen är mindre viktigt... tycker jag åtminstone.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
Edit: Jag glömde skriva något, men det kommer här. Tittar man på vad han drar för slutsats stämmer det dåligt. Men jag håller med mri, att skjuta över ca 10 grader vid maxtemp kan väl inte vara någon höjdare. Oh andra sidan är det som han skriver lätt att åtgärda genom att sätta dit en fläkt och på så sätt få fart på kylfasen också.mri skrev:Tittar man på hans temperaturkurva var den ju inte nåt vidare. Han skjuter ju över den ideala topptemperaturen med nästan 10 grader....
För 3-4 veckor sedan gick styrningen på brödrosten hemma till de sälla jaktmarkerna. När jag hann köpa en ny brödrost och dessutom snubbla över denna artikel utan att ha hunnit kasta den trasiga. Då tar jag det som ett omen att den gamla toastern inte vill komma till "toaster heaven" utan den vill leva ett nytt liv som reflowowen. Ett tydligare budskap är det väl svårt att få!

Edit2: Javisst, Jimmy det är sekunder.
Jag köpte julas ugn, och har nu loggat tempen, det ser ut som effekten inte riktigt räcker till, se graf.

Jag har ett termoelement typ k som är av tråd typ.
Den blåa linjen är termoelementet i mitten av ugnen.
samt full effekt.
Den röda linjen är termoelementet i toppen av ugnen, på ytan av ett kretskort, samt att jag följde bengt-res metod från sidan 1.
jag funderar på att minska luftvolymen i ugnen, eller fler värme element.
vad tror ni?
eller funkar profilen som den är?
jag ska prova att löda ett kort.
bengt-re: har du bilder på dina kort som är lödda i ugnen?
/Tripp

Jag har ett termoelement typ k som är av tråd typ.
Den blåa linjen är termoelementet i mitten av ugnen.
samt full effekt.
Den röda linjen är termoelementet i toppen av ugnen, på ytan av ett kretskort, samt att jag följde bengt-res metod från sidan 1.
jag funderar på att minska luftvolymen i ugnen, eller fler värme element.
vad tror ni?
eller funkar profilen som den är?
jag ska prova att löda ett kort.
bengt-re: har du bilder på dina kort som är lödda i ugnen?
/Tripp
Den där temp kurvan börjar likna de värden jag fick i min lilla ugn (9 liter 650W).
Som jämförelse en bild på min 1500W kokplatta. Detta är yt temperaturen med full effekt upp till 150 grader. Den skjuter iväg ca 15 grader över. Uppvärmingen är ungefär 100 grader per minut, dvs 1.7 grader per sekund.

Jag har ett gammalt strykjärn på 1000W som jag inte testat ännu. Jag gissar det är ännu snabbare och lättare att reglera eftersom det är betydligt mindre metall jämfört med kokplattan.
Som jämförelse en bild på min 1500W kokplatta. Detta är yt temperaturen med full effekt upp till 150 grader. Den skjuter iväg ca 15 grader över. Uppvärmingen är ungefär 100 grader per minut, dvs 1.7 grader per sekund.

Jag har ett gammalt strykjärn på 1000W som jag inte testat ännu. Jag gissar det är ännu snabbare och lättare att reglera eftersom det är betydligt mindre metall jämfört med kokplattan.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Tripp:
När sätter du in kortet som ska lödas?
Om jag inte minns fel så förvärmer man kortet vid 150ºC och sedan ökar till ca 250ºC ett tag.
Isåfall är det bara att låta ugnen värmas upp till strax över 150ºC och låta tempen vara där med valfri styrning. Då stoppar man in kortet. Väntar och höjjer sedan temperaturen. Det tar visserligen nästan 100 sekunder att nå ca 220ºC, men det borde gå att kompensera lödningen genom att inte låta kortet förvärmas lika länge. Eller kanske ha högre förvärmnings-temperatur?
Jag har gjort några kort med varmluftspistolen. Den kan visserligen nå ännu högre temperaturer, men jag märkte att det inte är så enormt viktigt att nå exakt rätt temperatur vid exakt rätt tid för att lyckas. Alla korten blev lyckade trots att jag varken hade tidtagning eller termometer. Börjar man stirra för mycket på sekunder och grader så lär det nog aldrig bli några kort.
När sätter du in kortet som ska lödas?
Om jag inte minns fel så förvärmer man kortet vid 150ºC och sedan ökar till ca 250ºC ett tag.
Isåfall är det bara att låta ugnen värmas upp till strax över 150ºC och låta tempen vara där med valfri styrning. Då stoppar man in kortet. Väntar och höjjer sedan temperaturen. Det tar visserligen nästan 100 sekunder att nå ca 220ºC, men det borde gå att kompensera lödningen genom att inte låta kortet förvärmas lika länge. Eller kanske ha högre förvärmnings-temperatur?
Jag har gjort några kort med varmluftspistolen. Den kan visserligen nå ännu högre temperaturer, men jag märkte att det inte är så enormt viktigt att nå exakt rätt temperatur vid exakt rätt tid för att lyckas. Alla korten blev lyckade trots att jag varken hade tidtagning eller termometer. Börjar man stirra för mycket på sekunder och grader så lär det nog aldrig bli några kort.
Nu har jag kört ett kort i ugnen, och så här blev det.

eftersom jag inte visste hur det skulle bli, hade jag inte kortet fullbestyckat.
Synd att jag inte loggade tempen. Jag hade tänkt att köra som bengt-re beskriver på 1a sidan.
Men vid 210°C hade inte pastan smält.
Jag väntade till 238°C tills jag stängde av.
/Tripp

eftersom jag inte visste hur det skulle bli, hade jag inte kortet fullbestyckat.
Synd att jag inte loggade tempen. Jag hade tänkt att köra som bengt-re beskriver på 1a sidan.
Men vid 210°C hade inte pastan smält.
Jag väntade till 238°C tills jag stängde av.
/Tripp
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag kan ta kort på något av korten, men har inget här nu. Jo, visst skulle ännu mer effekt vara trevligt, men vad tusan - det löder fint iaf med blyad lodpasta ändå. Att istolera taket på ugenen lite extra hjälper upp derivatan en den - en hög datablad som man tar bort efter lödning är bra extraisolering 
Nästa projekt torde vara att isolera luckan som leder ut mycket värme idag och begränsar derivatan speciellt på slutet.
När det gäller preheat så kan gott kortet ligga i ugnen då de flesa komponenter tål 120 grader i evig tid så derivatan där spelar inte så stor roll, snarare är det är viss fördel att det tar lite tid så kan man hålla ner peektemperaturen lite i de fall man har stora värmeslukande komponenter på kortet.

Nästa projekt torde vara att isolera luckan som leder ut mycket värme idag och begränsar derivatan speciellt på slutet.
När det gäller preheat så kan gott kortet ligga i ugnen då de flesa komponenter tål 120 grader i evig tid så derivatan där spelar inte så stor roll, snarare är det är viss fördel att det tar lite tid så kan man hålla ner peektemperaturen lite i de fall man har stora värmeslukande komponenter på kortet.
Brödrosten kanske inte är en så tokig idé ändå? Den borde väl komma upp i temperatur snabbare än en ugn? (elementen ligger ganska nära lodpastan)
Samtidigt borde den ju svalna fortare också vilket borde göra det lättare att ha en kontrollerad temperatur? Jag har läst tidigare inlägg i tråden men kanske inte hängt med på allt... håller fortfarande på med handlödning av mina ytmonterade, men då visste jag inte att det gick att göra egna lösningar av diverse husgeråd
/PeterH

/PeterH