Mystiskt fel på TV (med Boxer-kanaler)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30097
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Mystiskt fel på TV (med Boxer-kanaler)

Inlägg av MadModder »

Min morbror lyckades slita av antennkontakten på sin teve när han skulle vrida på den.
Antennkabeln satt fast bakom byrån teven står på, så kontakten slets loss från metallburken på kretskortet.
Han ska se på hockey kl 20, så det fick bli en snabbfix.
Lödde bort metallstumpen (resten av mittenstiftet) som satt kvar på kortet, gjorde iordning en liten bit antennkabel med en kontakt på, lite krympslang och lödde fast kabeln direkt på kortet. Sen ihop med teven.
Nu till det märkliga. Teven hittar inga kanaler förutom TV4 och en finsk kanal. (digitala)
Även om kortet inte kan koda av kanalerna så borde väl alla kodade kanaler hittas?
Inte ens ettan och tvåan hittas.
Det sitter en CA-modul i kortplatsen i bak med ett Boxer-kort i.

:humm:
nomis_82
Inlägg: 429
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Mystiskt fel med Boxer-kanaler.

Inlägg av nomis_82 »

Låter som dålig mottagning eller att lagningen inte funkade. När jag prövade en innomhusantenn häromdagen så var det just tv4 som jag fick in innan jag justerat antennen. Har också för mig att jag fått in enstaka kanaler även utan antenn tidigare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30097
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mystiskt fel med Boxer-kanaler.

Inlägg av MadModder »

Hmm ok.
Ja, det kan ju ha hänt något med kortet när kontakten rycktes loss.
Det var inget synligt och det var 0,0 Ohm till dit jag såg att kopparen gick.
Kollade inte hur många lager det är, men eventuellt skulle det ju ha kunnat bli kass kontakt till ett internt lager.
hsd
Inlägg: 2135
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Mystiskt fel med Boxer-kanaler.

Inlägg av hsd »

Har kortet tagit skada, nån liten spricka kanske
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30097
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mystiskt fel med Boxer-kanaler.

Inlägg av MadModder »

Möjligt. Han ringde igår kväll och sa att det blev tillfälligt bild när han jockade med korthållaren. Det är bara ett kretskort med allt på.

Tänkte på F-kontakten bredvid. Går det att koppla in antenkabeln där istället med en adapter?
BJ
Inlägg: 8438
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Mystiskt fel med Boxer-kanaler.

Inlägg av BJ »

På min TV är det satellit, så där väntar sig väl TV:n en dvb-s-signal?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30097
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mystiskt fel med Boxer-kanaler.

Inlägg av MadModder »

Utan kort kan inte teven visa någon digital kanal alls, så f-kontakten måste också gå till kortet. Undrar om det sitter nåt filter längs signalvägen :humm:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30097
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mystiskt fel med Boxer-kanaler.

Inlägg av MadModder »

I diagnostikmenyn är signalstyrkan 0%, vilket tydligen är tillräckligt bra för att hitta TV4. Även den försvinner dock när jag drar ur antennkabeln helt.
Tog hem teven igen för en lite djupare analys.
Här finns bara Telenor kabel-TV, men förhoppningsvis kan teven mäta signalstyrkan på det.
Nere på labbänken kan jag dock bara få till analog RF, men kan jag få in en sån kanal borde resten gå genom också.
Fram med verktygen igen :madmodder:
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6005
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mystiskt fel med Boxer-kanaler.

Inlägg av pi314 »

Min gissning är att du har ett avbrott till som du inte hittat ännu.
482 MHz (eller vad du nu tittar på) för TV4 "slinker förbi" avbrottet genom att det blir någon del av en picofarad emellan, trots att det är avbrott.
Om du inte har en signalkälla i verkstaden så kanske det går att ohmmäta och se om det finns ett avbrott? Från antenningången och vidare.

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30097
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mystiskt fel med Boxer-kanaler.

Inlägg av MadModder »

Nej precis, har inte hittat något avbrott än. Och det är ju så jäkla smått. :)
På undersidan går ingen bana alls från antennkontakten.
På ovansidan går den bara en liten kort bit till en konding och vad som mäter som ett motstånd på 2,6 Ω.
Kortet har bara två lager.

Efter en del stön och svordomar lyckades jag löda loss skärmburken mha avlödningsstationen och lödpennan samtidigt.
TCL_32tum_kretsar_antenningång.jpg
Det har aldrig suttit något på de tomma komponentplatserna.
Den vita komponenten närmast runda lödhålet mäter 2,6 Ω, den lite mindre och mörkare ovanför mäter avbrott. Troligen en konding. Ska mäta mer imorgon.
SOT23:an är nån slags diod.
Mäter jag mellan antenningången och jord får jag just 2,6 Ω. Jag tycker det är väldigt lågt, men mäter jag på min egen fungerande teve är det 0 Ω...
:humm:

Teven är förresten en liten 32" av märket TCL.

(Flyttade tråden till allmänt, för det verkar visst bli lite elektronikrelaterat ändå.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5783
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Mystiskt fel på TV (med Boxer-kanaler)

Inlägg av hcb »

2.6 Ohm mot jord, borde det inte vara en drossel som DC-jordar ingången men blockerar RFen?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5896
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Mystiskt fel på TV (med Boxer-kanaler)

Inlägg av rvl »

Runda hålet är antenn in?

Har en 32" Sony som också slutat hitta signal från antenningånen, men men vet inte riktigt om det är motiverat med felsökning, när den inte klarar HD-kanalerna som jag ser genom en yttre box de få gånger jag ser på TV.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30097
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mystiskt fel på TV (med Boxer-kanaler)

Inlägg av MadModder »

Ja runda hålet är antenn in.

hcb:
Jo iofs. Men får det verkligen plats en drossel i den där lilla vita? :humm:
Får se imorgon om jag lyckas mäta induktansen.

För säkerhets skull tar jag med mig en antennkabel när jag väl åker tillbaks. Kom på att det kan ju ha blivit avbrott i den när det ryckte till. :wacko:
Men teven borde väl åtminstone ha visat en signalstyrka när jag provade med min signal från Telenor tycker jag…
E Kafeman
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mystiskt fel på TV (med Boxer-kanaler)

Inlägg av E Kafeman »

Här är väldigt bekvämt att mäta med en SDR dongel som tar upp spektrum över TV.kanalerna och visar på datorskärm.
Man kan proba med oscilloskop-prob kopplad till dongeln via seriell kondensator på typ 1nF.
Man felsöker ungefär som när man letar likströmsavbrott med en testpenna.
Tänk att om du mäter med spänningen påslagen till tuner-ICn så har den en DC-nivå på ingången (ben 22 ?) som man inte ska jorda med proben. Därav att hha en seriall kondensator i dongeln,
På ingången är det mycket riktigt en dubbeldiod som ska skydda mot överspänningar.

Ett av de vanligare felen är antennkontaktens mittstift som glappar.... Dålig lödning, kortslutande koaxiak.skärmtrådar eller uttöjd hona som bara ger kontakt för stunden är sådant man kan hitta vid mottagaren. Om svag signal är inträngande fukt utefter kabeln ett vanligt fel. Det kan då nästan bli kortslutning på högre frekvenser och ju högre frekvensa, desto mer kortslutning.
Sådana fel är lätta att proba sej fram till och kräver ingen djupare analys om man ser var spektrumet med TV-kanaler dör bort.
Naturligtvis går det bra med en vanlig spektrumanalysator som kan visa signaler i uVolt-området eller specifika TV-mätinstrument men en dongel är alltid mitt första val för att snabbt hitta fel utan att behöva släpoa på andra instrument.
Det behövs iofs en portfölj-dator för att visa resultatet men vill man vara minimalistisk så gör det koppla dongeln till en mobiltelefon och se spektrumet på telefonens skärm.
Fördelen med dongeln och att direkt kunna se de verkliga TV-muxarans inkommande signalnivåer från antenn ner till TV-mottagaren är att det knappast tar mer än minuter att hitta var felet finns..

Det blir lite knepigare felsökning om det är helt ok med förväntade muxar på förväntade frekvenser och med normala signal-nivåer synliga på dator-displayen ända fram till TV-tunern. Kristallen svänger troligen på förväntad frekvens annars skulle man inte se någon mux alls.
Om man ska felsöka kring själva tunerchippet måste man ha ett datablad. Eftersom det är en TCL, lågnivå kines, så är troligen tuner-chippet en pirat eller licens-kopia med nu förvillande märkning. Kan vara fel men gissar att det då egentligen är en Silicone Labs SI2151. Jämför pinfunktionerna relativt deras datablad. https://www.digikey.tw/htmldatasheets/p ... short.html
Skulle kunna var den lite modernare SI2156 men då skulle RF-ingången vara balanserad och det ser inte så ut på fotot.

Allra bäst är att få tag på TVns egna schema och felsöknings-underlag men det finns nog inte.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6005
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mystiskt fel på TV (med Boxer-kanaler)

Inlägg av pi314 »

MadModder skrev: 15 maj 2024, 21:02:26 Ja runda hålet är antenn in.

hcb:
Jo iofs. Men får det verkligen plats en drossel i den där lilla vita? :humm:
Får se imorgon om jag lyckas mäta induktansen.

För säkerhets skull tar jag med mig en antennkabel när jag väl åker tillbaks. Kom på att det kan ju ha blivit avbrott i den när det ryckte till. :wacko:
Men teven borde väl åtminstone ha visat en signalstyrka när jag provade med min signal från Telenor tycker jag…
Du skriver inte modellbetecknig. Med den kan man kanske hitta schema?

Här är vad som troligen är en annan 32" TCL.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar