Visa upp vad vi skurit med CNC-Plasma/gas/vatten/laser
Re: Visa upp vad vi skurit med CNC-Plasma/gas/vatten/laser
Vad har du för laser? Ser ut att vara rätt tjockt material.
En rätt stor koldioxidlaser (~100W), rymmer en 1200x1200mm skiva. Den är inte min, utan finns på vårt Hacklab.
Den klarar t.o.m 8 mm plywood i ett svep om man sätter upp effekten och ner hastigheten, men då vill det bli litet bränt.
Jag tycker ex 6mm (= boxens väggar och botten) blir bäst med 4 svep och lägre effekt, 3mm går bra med ett svep ((locket).
Den klarar t.o.m 8 mm plywood i ett svep om man sätter upp effekten och ner hastigheten, men då vill det bli litet bränt.
Jag tycker ex 6mm (= boxens väggar och botten) blir bäst med 4 svep och lägre effekt, 3mm går bra med ett svep ((locket).
Finjusteringen till ett av mina mikroskop hade gett upp så jag tillverkade ett helt nytt ställ i mdf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mitt allra första laser-projekt blev en kabel-trumma till mitt ROV-bygge.
Varför gör man lätthål i något som inte flyger ?
Att spara material bara för att sedan slänga…
Det blir ju snyggt!Varför gör man lätthål i något som inte flyger ?
Resterna från kabel-trumma kan ju återbrukas som mini-tåra/kopp/muggunderlägg.
Skar ut en hållare för att hänga upp flaska med flytande tvål i duschen för att den inte skall åka i golvet hela tiden:
Resultat:
/// MarcusDu har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kund kom in med lätt slitna märken till sin båt. Hittade inga original på nätet så jag fick rita upp själv.
Snygga, kan du beskriva hur du gjort dom?
- SeniorLemuren
Vad är lådorna gjorda av. Ser ut som MDF? Jag vill ha tag i 3mm björkplywood. Jag testade och skar 6 mm MDF och 6 mm Björkplywod med min Longer Ray5 10W laser. Det visade sig att det bara krävde ett varv med björk och 2 varv med MDF. Björken var konstigt nog avsevärt lättare att skära än MDF.GeekJoan skrev: ↑11 maj 2022, 21:37:16 Såg något liknande på nätet och tänkte en sån ska jag göra. Tog en mikrovågsugns snurrplatta motor. Förvånansvärt hypnotiserande. Måste nog ha i lite mer sand.
Kort filmsnutt https://photos.app.goo.gl/vqyRaLKQnhyAPqy17
sand.jpg
Gjorde även en låda till ett mahjongset. Lådan som dom kom i var under all kritik.
mahjonglåda2.jpg
mahjonglåda1.jpg
3 mm MDF.
Det är jäkla skillnad på MDF och MDF. Köpte MDF på Bauhaus. Det skiten gick inte att skära i alls. https://ceos.se/ har bra material.
Det är jäkla skillnad på MDF och MDF. Köpte MDF på Bauhaus. Det skiten gick inte att skära i alls. https://ceos.se/ har bra material.