Boxer drar sig ur marknätet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16798
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av grym »

linjär tv håller väl på att dö sakteliga ?

många som jag känner har inte någon antenn längre
inte jag heller sedan en två år tillbaka

på samma sätt bör väl svt minska sina utgifter och sändningar

att ha en nyhetskanal, politiskt obunden, (host host) vore rimligt, men inte att svt ska köpa in rättigheter till sådant som redan finns ute på andra kanaler

nu börjar även dom stora aktörerna få bekymmer, vem vill betala per månad för ett stort utbud men det man vill se finns utspritt på flera olika aktörer

förhoppningsvis blir det ppv överlag , med rimlig prissättning så skulle jag jag verkligen vilja ha det så
Nerre
Inlägg: 26734
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: 27 april 2024, 04:17:52
Nerre skrev: 26 april 2024, 21:17:30 Det trista blir väl alla som har TV i sommarstugan och inte har vettigt bredband där. Med DVB-T har man kunnat ta med programkortet hemifrån och titta på TV via antenn.
Grundutbudet borde väl fortsätta levereras via marknätet? Svt1, svt2, tv4 och kunskapskanalen och barnkanalen? Det är väl det man kan se utan abonnemang idag...
Ja? Min kommentar handlade att om man har Boxer-abonnemang hemma kan man idag ta med det till sommarstugan och ha tillgång till samma kanaler där, utan att behöva ha bredband i sommarstugan.

På mina föräldrars sommarställe har vi tre TV-apparater, om både vi och mina föräldrar är där har vi två programkort och kan kolla på en massa kanaler på två TV i taget, utan nån extra kostnad.

Om man måste kolla på TV vid bredband blir det rejält mycket dyrare (och då kan man lika gärna köra med Tele2 play-appen och Chromecast istället för att använda Boxers egen box).
Nerre
Inlägg: 26734
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

grym skrev: 27 april 2024, 09:30:51 att ha en nyhetskanal, politiskt obunden, (host host) vore rimligt, men inte att svt ska köpa in rättigheter till sådant som redan finns ute på andra kanaler
Public service handlar om att alla ska ha tillgång till innehåll de är intresserade av, syftet med public service inte inte att fylla luckorna som de kommersiella kanalerna inte täcker.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17221
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Vi nyttjar nog sommarstugor på olika vis, skönt att bara ha ett begränsat utbud där. Nu har vi iof mobiltäckning så det räcker för ev streaming, men nyttjas sällan, bra med en avgiftnings period... ( men div andra besökare streamar ibland F1 och annan sport som de måste se.)

Närmaste tv sändare delar för övrigt mast med mobiltelefonen.... och jag har som går att läsa i en tråd från 2015-2016 här problem med mottagningen... med bara 150m till masten... men oftast går det bra att ta signalen från masten inne i stan istället. Sporadiskt användande leder till att ingen djupdyker i läsandet av problemet.

viewtopic.php?t=78743
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16798
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av grym »

Nerre skrev: 27 april 2024, 09:59:43
grym skrev: 27 april 2024, 09:30:51 att ha en nyhetskanal, politiskt obunden, (host host) vore rimligt, men inte att svt ska köpa in rättigheter till sådant som redan finns ute på andra kanaler
Public service handlar om att alla ska ha tillgång till innehåll de är intresserade av, syftet med public service inte inte att fylla luckorna som de kommersiella kanalerna inte täcker.
udda, då det är extremt lite jag är intresserad av i svt's utbud ... :doubt:
ghu
Inlägg: 600
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av ghu »

Nerre skrev: 27 april 2024, 09:57:31 Om man måste kolla på TV vid bredband blir det rejält mycket dyrare (och då kan man lika gärna köra med Tele2 play-appen och Chromecast istället för att använda Boxers egen box).
Är det någon skillnad på att använda Chromecast med Google TV eller Boxers TV Hub Mini?

Behöver man inte ha Tele2 play appen på båda?
Nerre
Inlägg: 26734
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

grym skrev: 27 april 2024, 10:16:10 udda, då det är extremt lite jag är intresserad av i svt's utbud ... :doubt:
Det är väl fullt naturligt? Ingen har sagt att allt innehåll ska vara intressant för alla, utan det handlar om att de ska ha något för alla.

Jag är totalt ointresserad av sport, men där verkar betalkanalerna dra in massor med pengar från de som är intresserade av det.
Nerre
Inlägg: 26734
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

ghu skrev: 27 april 2024, 10:25:41 Är det någon skillnad på att använda Chromecast med Google TV eller Boxers TV Hub Mini?

Behöver man inte ha Tele2 play appen på båda?
Jag har inte tittat på hur TV Hub mini fungerar, men jag har förutsatt att det är en box som man styr via fjärrkontrollen och inte via en app.

https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-hub-mini
Med Tv Hub Mini samlar du dina tv-kanaler och streamingtjänster på samma plats. Du bläddrar bland kanalerna med den smidiga fjärrkontrollen eller zappar genom röststyrning.
Ah, men nu förstår jag vad du menar, du pratar om nyare Chromecast där man installerar appar på Chromecasten? Vi har den gamla modellen där man castar från mobilen.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5874
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av pi314 »

Boxer, marknätet, Teracom och public service
Olika saker, men med en rad kopplingar emellan.
Hur ser framtiden för public service ut?
Hur ser framtiden för marknätet ut?
Hur ser framtiden för linjär-TV ut?
Hur ser framtiden för radio ut?

Jag tror att det finns behov av både public service och ett marknät för TV och radio, men jag tvivlar på att det i framtiden kommer att se ut som i dag. Jag tror att både antal kanaler och programutbud kommer att minska. Efter hand som public service blir en allt mindre del av det totala utbudet.

Kanske är det som föranledde att den här tråden startades ett steg på vägen mot framtiden?

Att fördela om frekvenser som tidigare var avsatta för TV, till mobilnät och mobilt bredband, var väl också sådana steg?

Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17221
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Public service har väl sen satelliter och kabeltv på 90 talet ständigt blivit en mindre del av det totala utbudet? Och det har ju knappast minskat med internet...

Att utvecklingen ska stanna nu låter väl osannolikt?

Att ha ett grundutbyd av public service i marknätet tror jag på, frågan är bara om.någon i framtiden kommer ha mottagare för det...
Nerre
Inlägg: 26734
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

Marknätet har ju betydligt bättre täckning än mobilnäten fortfarande, och det finns nog en inte försumbar andel tittare som faktiskt fortfarande tittar via DVB-T.

Det är väl främst teknikintresserade och yngre som övergett det linjära tittandet, vi behöver nog invänta att en eller två äldre generationer dör ut innan det kan avvecklas. Och priserna och täckningen för mobilt bredband behöver anpassas.

Vem vill först betala 400 spänn i månaden för ett programpaket, och sen några hundra extra för mobilt bredband med obegränsad trafik bara för att man måste använda det för att streama TV? På min mobil gör jag av med ett par GB i månaden mobildata (jag använder ju WiFi där det finns), skulle jag använda den för att streama TV skulle det väl gå åt minst 100 gånger så mycket.

Mina föräldrars stuga ligger dessutom precis i kanten av antennloben från basstationen, står man deras tomt har man i bästa fall en "pinne" på mobilen. Går man över gatan till grannen är det tre "pinnar".
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17221
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Vad menar du med två äldre generationer? Antar att du är i 50 års åldern, finns det så många kvar i två generationer över dig, de borde ju vara 90+?

Det har spelats in och tittas olinjärt hos mina föräldrar i decennium nu... och de är verkligen inga som jagar teknik..

Fast jag förstår ju inte varför man betalar för kanaler med reklam, antingen är man produkten eller betalar man för produkten. Både och går bort i min värld... men tydligen betalar många dör det...
Nerre
Inlägg: 26734
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

Jag vet inte riktigt var man drar gränsen vid generationer, men jag tänker att många som idag är 60 eller äldre kommer aldrig vilja lära sig streama.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-sverige/
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17221
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Det gör de väl mer eller mindre omedvetet med sina ip boxar? Och snabbspola reklam och tittar på program i efterhand?

Fyller du 60 idag är du född 1964, och dina barn är födda på 80-90 talet... Det borde vara rätt moderna människor... och det finns ju gott om 40 och 50 talister som använder sociala medier och annan modern teknik...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33909
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev: 27 april 2024, 09:57:31 Ja? Min kommentar handlade att om man har Boxer-abonnemang hemma kan man idag ta med det till sommarstugan och ha tillgång till samma kanaler där, utan att behöva ha bredband i sommarstugan.

På mina föräldrars sommarställe har vi tre TV-apparater, om både vi och mina föräldrar är där har vi två programkort och kan kolla på en massa kanaler på två TV i taget, utan nån extra kostnad.
Detat måste vara hyfsat nyligen det började fungera då ?

För det var ju omöjligt att flytta korten mellan mottagare innan, det var låst till boxen på något sätt, boxers officiella lösning var "ta med dej mottagaren och kortet till sommarstugan"..
Skriv svar