Laga glappande skrivbord

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomasa88
Inlägg: 118
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Laga glappande skrivbord

Inlägg av thomasa88 »

Har ett begagnat höj- och sänkbart skrivbord som glappar. Kapade den misstänkta kabeln runt glappet och hittade följande:
20231125_150526.jpg
Mätning med multimeter visar att de två tunna kablarna är glappa. Gissningsvis i den vackra kröken.

Mätning på väggadaptern ger 0V på de grova kablarna och -7,32 VDC om jag mäter röd-svart på de tunna. Så jag gissar på att det är någon form av kommunikation mellan väggadaptern och elektroniklådan i skrivbordet.

Väggadapterns märkning:
20231125_150612.jpg
Skrivbordets märkning:
20231125_152025.jpg

Vad tror ni?

Hade egentligen funderat på att skarva ihop kabeln med någon form av Wago och lägga i en liten låda, men då trodde jag bara det var två grova ledare. Vad borde jag satsa på nu? Löda allt med krympslang på varje ledare och sen (dubbel?) krympslang runt allt? Kanske förutsätter att jag kan knyta ihop de 3(!) snörena för dragavlastning som var i kabeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34051
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Laga glappande skrivbord

Inlägg av Glenn »

Fattar inte riktigt hur du kapat, mitt på kabeln ?

Jag skulle ha klippt den trasiga biten, lödit ihop ledarna och isolerat med krympslang, och sen dragit krympslang över hela rakset med.

Snörena borde väl gå att smälta ihop ? beroende på material, men annars kan man ju bara knyta ihop dom med lämplig knop.
thomasa88
Inlägg: 118
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Laga glappande skrivbord

Inlägg av thomasa88 »

Yes, jag har kapat bort någon dm från mitten av kabeln. Bilden med ledarna som sticker ut visar ena änden av den kapade snutten - var inte så tydligt.

Då siktar jag på krympslang :). Snörena kändes faktiskt ungefär som bomull, men jag får kolla noggrannare.
pfyra
Inlägg: 348
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Laga glappande skrivbord

Inlägg av pfyra »

Det här påminner om ett av mina höj-och-sänkbara skrivbord från ikea. Det såldes som trasigt, men i själva verket glappade det "bara" och det var i elkabeln mellan stickproppen och styrlådan, precis som för dig. Jag klippte vid skarven och tog bort den kortaste delen av kablarna och monterade ihop det igen. Stickproppen sitter ändå i en grendosa under skrivbordsskivan så kabellängden spelar ingen större roll för min del.
Det var för övrigt ett lyckat köp, ett företag skulle flytta och sålde sina skrivbord. 8st för 100kr styck varav 3 var elektriskt höj och sänkbara (inkl det ovan). Detta var precis innan pandemin bröt ut så de skrivbord jag inte behövde blev lättsålda när alla skulle jobba hemifrån helt plötsligt.

Edit: det sitter bl.a. Ett relä i stickproppen och de tunna ledarna sluts sannolikt när man trycker på upp-, eller nerknapparna och då slår relät på 230v till styrlådan.
thomasa88
Inlägg: 118
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Laga glappande skrivbord

Inlägg av thomasa88 »

Tack för idén, verkar vara liknande här. Undrar om det går att ta loss dragavlastningen från kabeln och fästa den på ett annat ställe. :humm:

Annars kanske jag kan dra ett buntband runt kabelns ände.
20231126_124620.jpg
20231126_124752.jpg
Undrar om det är något linjärt i styrlådan. Antar en stor transformator, för den väger minst 1kg. Hela skrivbordet väder för övrigt bly. Är någon form av vit skiva med svarta lager i som inte går att borra i (lossnar cm-stora flisor).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pfyra
Inlägg: 348
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Laga glappande skrivbord

Inlägg av pfyra »

Ja, det sitter en 24v toroidtrafo i lådan har jag för mig. Jag har bytt skivor till andra så jag har, vad jag minns, inte behövt borra något i de vita skivorna. Men tunga är de!
Minns inte om jag hade loss dragavlastningen, men skulle tro att det "bara" är att dra isär, fast det sitter nog rätt hårt.
thomasa88
Inlägg: 118
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Laga glappande skrivbord

Inlägg av thomasa88 »

Fick in en syl mellan kabeln och dragavlastningen. Tryckte igenom den runt om på 4 ställen. Sen kunde jag slita loss dragavlastningen. Ser ut som det var limmat.
20231126_144157.jpg

edit.

"Kom ihåg att sätta dit dragavlastningen innan jag löder" *löda* "..."
Blev ett snitt genom sidan, lite sandpapper och sen superlim på dragavlastningen. :madmodder:


I rise again! :happy:

(Här hade det varit en bild på mitt skrivbord, om jag inte haft för mycket privata grejer på det.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34051
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Laga glappande skrivbord

Inlägg av Glenn »

Dom där brukar vara fastgjutna, men jag har pillat loss och limmat fast vid liknande reparationer, man kan sätta ett buntband innaför med för extra dragavlastning,
Skriv svar