Trampmoped styrenhet sönderbränd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Filip89
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 mars 2017, 17:33:05

Trampmoped styrenhet sönderbränd?

Inlägg av Filip89 »

Jag tog hem ett litet projekt i form av trampmoped. I felsökningen så hittade jag vad jag tror är någon styrenhet som luktar bränt. Jag har ingen aning om vad det är för modell på trampmopeden. Går det med vilken styrenhet som helst eller vad tror ni? Bifogar bild

Tips på forum för trampmopeder mottages om intresse det sitter någon kunnig person här!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trampmoped styrenhet sönderbränd?

Inlägg av Henry »

Kunnig vet jag inte men motorerna i allehanda liknande fordon brukar vara halleffekt kontrollerade borstlösa BLDC 3-fas motorer och det finns det rätt många drivmoduler för, kolla antal sladdar från motorn. Men är det motorer som är vanliga kolborstade och två sladdar ut så är det en helt annan typ av kontrollenhet som behövs men med tanke på uppbyggnad så skulle jag tro det att är den första nämnda.

Men du kan ju tex alltid öppna upp den där boxen och se om det är något som kanske tom går att laga.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2137
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Trampmoped styrenhet sönderbränd?

Inlägg av l2t »

Av texten på boxen så verkar det vara en borstad motor i alla fall, men vem vet.
controller.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trampmoped styrenhet sönderbränd?

Inlägg av Henry »

Så kan man ju förstås också göra och 2004 det missade jag, ja då är en borstlös mindre sannolik men navet liknande en som var borstlös. Men då finns det ändå rätt många kontrollers att välja på även där men kvalitén kan skilja friskt.
GalFisk
Inlägg: 310
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Trampmoped styrenhet sönderbränd?

Inlägg av GalFisk »

En borstad motor går att köra utan styrbox, kolla hur den går om du kopplar den direkt till batteriet.
MiaM
Inlägg: 10183
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Trampmoped styrenhet sönderbränd?

Inlägg av MiaM »

Eller kanske snarast först prova mot ett nätagg som inte har så mycket ork, så att det inte blir knas vid felkoppling
Skriv svar