Effektstyrning med hicka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ehlmatlab
Inlägg: 83
Blev medlem: 29 november 2010, 10:11:34

Effektstyrning med hicka

Inlägg av ehlmatlab »

Har en gammal effektstyrning på jobbet till en 50Kva transformator som har fått hicka, åtminstone låter transformatorn som den fått hicka med jämna mellanrum. Mäter man strömmen på sekundärsidan ser man att det kommer strömspikar samtidigt som den låter som den hickar.
Effekten till transformatorn styrs via någon typ av transistor/tyristor-styrning som jag misstänker är problemet.
Effektstyrningen regleras med en 4-20ma styrsignal och har loggat den och ser inga problem där.
Bifogar lite bilder
Jag har inga ritningar på grejorna.
Nån som har någon ide om vart man ska felsöka?
Sitter några elektrolyt-kondensatorer, kan det vara ide att byta dom?
Nån som ser om det är en tyristor-styrning, triac eller någon annan typ av transistorer som reglerar spänningen?
38.jpg
45.jpg
55.jpg
01.jpg
06.jpg
26.jpg
32.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26208
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Effektstyrning med hicka

Inlägg av Icecap »

Jag ser ingen direkte orsak men pga. ålder skulle jag kolla ALLA elektrolytar ordentligt, de torkar nämligen ut med åldern.

O det kan ge störningar o nollställa pga. dålig avkopplat drivspänning lite på måfå.

Rent faktisk hade jag startat med en NOGA avsyning av lödningar, kondingar osv.
Hittar jag ingen uppenbar orsak hade jag bytt elektrolytkondingar till nya av 105°C typen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16851
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Effektstyrning med hicka

Inlägg av grym »

lagade saker med effekt tyristorer och dom kunde gå sönder halvvägs
ex inte trigga ordentligt, halvleda hela tiden och inte leda ordentligt

om en är dåligt

kanske kanske den är varmare än dom andra i drift, värmekamera eller ir termometer

kommer hickan ofta kan man mäta , mycket försiktigt med tanke på jord och spänningar, mellan elektroniken och kraftelektroniken för att dela upp vart man ska felsöka
Mindmapper
Inlägg: 6473
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Effektstyrning med hicka

Inlägg av Mindmapper »

I sådana här fall är ett oscilloskop mycket värt. Ett batteridrivet oscilloskop så att man inte har någon kontakt med skyddsjord och har stor risk att kortsluta utrustningen. Bra probar är också nödvändigt av samma anledning.

Har man inte tillgång till oscilloskop får man försöka ta reda på så mycket som möjligt via andra mätningar. Är det en eller flera faser som ställer till det? Är det en fas så är knappast matningsspänningen inblandad i bekymren. Annars brukar matningsspänningar ställa till en hel del bekymmer. Det är där en del av energin som matar kretsarna utvecklas. Det är samma matningsspänning som matar kretsarna som styr de tre faserna. Sedan kan det finnas flera olika matningsspänningar. Ser man vilka kretsar som används så talar det om mycket vilka matningspänningar som behövs. Du hade en hel del bra bilder. Man ser tydligt vilka kretsar som är inblandade. Cmos kretsarna klarar ett brett område av matning så där gäller att mäta kvaliten på matningen.

Ska man mäta på kretsarna är det vassa och isolerade mätprobar som gäller. Har varit med om utrustningar där de värsta felen varit de som blivit till under felsökningen. Att halka med en mätspets och orsaka korstlutning mellan två pinnar kan bli kostsamt.

Du skriver inte att produktionen störs av hickan. Är det så har du ju mera tid på dig att felsöka.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5895
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Effektstyrning med hicka

Inlägg av rvl »

Med sex pulstransformatorer (antar ytterligare en svart "VAC" gömmer sig under leningsknippet) lutar det åt att de feta effektreglerarna skulle vara tyristorer (två per fas).

Spelar perspektivet spratt, eller har en "röd plastmutter" hamnat litet på sidan om? Där L3 ansluts till säkringen.
MiaM
Inlägg: 10149
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Effektstyrning med hicka

Inlägg av MiaM »

Kan damm kanske inverka? Det verkar vara lokalt damm på vissa ställen på korten.

Angående att mäta så tänk på att probekablar och hela frontkabeln på äldre oscilloskop ofta är kopplad till signaljord, så risk att få en stöt om man gör fel och har ojordat oscilloskop.

Om man inte har oscilloskop så kan man använda spänningsdelare/nättransformatorer och ljudkort i dator. En laptop, helst som går på batteri, kan lätt spela in med tillräcklig kvalitet under flera timmar för att fånga en "hicka" för att kunna få nån uppfattning om t.ex. på vilken fas det verkar starta. Tänk dock på att mätkopplingen måste tåla back-EMK från trafo & co. Ett dilemma är väl dock att de flesta ljudkort bara har två ingångar, så antingen får man ha dubbla ljudkort (med risk att de glider lite i tid pga toleranser i klocka) eller nåt musikerljudkort med fler ingångar.

Ett musikerljudkort med t.ex. åtta ingångar vore kanske rätt bra för att logga saker, så kan man mäta på utgående spänning till trafons tre faser, nån styrsignal för varje fas, och kanske logga två av de inkommande faserna.

Om man använder en laptop för att mäta på detta sätt så rekommenderar jag starkt att använda trådlöst tangentbord och mus!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14899
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Effektstyrning med hicka

Inlägg av mrfrenzy »

Innan man ens börjar fundera på att mäta skulle jag byta alla 32 år gamla elektrolytkondensatorer.
Haralt
Inlägg: 2555
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Effektstyrning med hicka

Inlägg av Haralt »

Kretskorten tros vara från 1990? Trådstartaren har inte nämnt åldern på det.
Jag tycker det ser ännu äldre ut än 32 år, kanske byggt ca 1980 eller 1970.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14899
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Effektstyrning med hicka

Inlägg av mrfrenzy »

Konstruktionen är helt säkert från 80-tal eller tidigare men detta exemplar är byggt i början av 90-talet.
Det ser man på att IC-kretsarna är märkta med tillverkningsdatum från 1990 till 1991.

De stora vita komponenterna (kanske säkringar) som sitter på kylflänsarna verkar vara bytta en gång redan eftersom de är CE-märkta vilket inte fanns på den tiden.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5895
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Effektstyrning med hicka

Inlägg av rvl »

Ja, det är säkringar 700V, men strömvärdena synns inte på bilderna.
ehlmatlab
Inlägg: 83
Blev medlem: 29 november 2010, 10:11:34

Re: Effektstyrning med hicka

Inlägg av ehlmatlab »

Det stämmer att säkringarna är utbytt på senare år.
Stämmer också att grejorna är från någon gång på 90-talet, vet ej exakt men det kanske står på nån typskylt.
Har tillgång till moderna batteridrivna oscilloskop som kan spela in, men det sitter 225Amp säkringar så jag har tvekat lita att börja skruva i grejorna.
Jag ska föreslå att vi börjar med att byta elektrolytkondingar o se om det funkar bättre, dom har nog ändå passerat bäst före datum med råge... :)
Skriv svar