Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
VresiBerba
Inlägg: 36
Blev medlem: 3 mars 2013, 14:22:26

Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av VresiBerba »

Försöker komma på ett enkelt och billigt sätt att bygga LED-belysning i en likströmsstyrt modelljärnvägsvagn som inte slocknar när man byter körriktning vilket sker med byte av polaritet i rälsen och eftersom strömupptagningen sitter i hjulen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26556
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av danei »

Montera en likriktare mellan inkommande spänning och belysning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45569
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av TomasL »

Förtydligande på daneis's post.
Du behöver en likriktarbrygga.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning helvågslikriktning, enklast utförd med 4 dioder, eller en komplett brygga, dock kanske den fysiskt blir för stor.
VresiBerba
Inlägg: 36
Blev medlem: 3 mars 2013, 14:22:26

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av VresiBerba »

danei skrev: 16 februari 2023, 23:49:56 Montera en likriktare mellan inkommande spänning och belysning.
Likrikta likström?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45569
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av TomasL »

Läs vad jag skrev.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26556
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av danei »

Ja, du kan likrikta likström. Då får du samma polaritet efter likriktaren oavsett polariteten innan likriktaren.
TheUnreal
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 september 2005, 16:04:57
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av TheUnreal »

Se det så här: du har inte likspänning i rälsen, utan en väldigt lågfrekvent växelspänning. Loket går åt olika håll beroende på vart du är i perioden ;)
Likrikta det så är du hemma
VresiBerba
Inlägg: 36
Blev medlem: 3 mars 2013, 14:22:26

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av VresiBerba »

TomasL skrev: 17 februari 2023, 00:55:28 Läs vad jag skrev.
Ditt inlägg fanns inte än när jag svarade och dessutom redigerade du det i efterhand.

TheUnreal skrev: 17 februari 2023, 01:06:41 Se det så här: du har inte likspänning i rälsen, utan en väldigt lågfrekvent växelspänning. Loket går åt olika håll beroende på vart du är i perioden ;)
Likrikta det så är du hemma
danei skrev: 17 februari 2023, 01:03:00 Ja, du kan likrikta likström. Då får du samma polaritet efter likriktaren oavsett polariteten innan likriktaren.
Tack! Precis vad jag behövde? Så en helt vanlig likriktarbrygga, alltså:

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45569
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av TomasL »

itt inlägg fanns inte än när jag svarade och dessutom redigerade du det i efterhand.
Nej, det är inte redigerat i efterhand, dessutom skilde det 5 minuter mellan inläggen, dvs jag postade 5 minuter innan du postade.
Följaktligen har du fått en varning om att det finns flera inlägg när du postade, om du började skapa ditt inlägg innan jag skickade det.
Om ett inlägg är redigerat, står det per automatik i inlägget.
VresiBerba
Inlägg: 36
Blev medlem: 3 mars 2013, 14:22:26

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av VresiBerba »

TomasL skrev: Nej, det är inte redigerat i efterhand...
Jo, det är det. Detta lades till i efterhand: ", enklast utförd med 4 dioder, eller en komplett brygga, dock kanske den fysiskt blir för stor." Jag såg inlägget, klickade på länken och markerade även ordet "helvågslikriktning" och googlade det. Det fanns ingen text efter det ordet.

TomasL skrev: ...dessutom skilde det 5 minuter mellan inläggen, dvs jag postade 5 minuter innan du postade.
Innan jag postade, ja, men detta forum uppdaterar inte trådar dynamiskt och jag klickade på tråden långt innan du postade ditt inlägg men klockade på 'citera' fem minuter efter du hade postat.

TomasL skrev: Om ett inlägg är redigerat, står det per automatik i inlägget.
Mitt inlägg ovan ditt är redigerat. Just saying. Men tack för din input :tumupp:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5930
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av rvl »

(1) Så länge ens innlägg är sist, så syns det inte ifall det editerats innan det kommit nya inlägg.

(2) Edit: en exempeleditering, nån minut efter ursprunglig postning.
(3) Edit2: korrigerade typo i originalet. /s/yfall/ifall
(4) Edit3: korrigerade typo i originalet. /s/editerat/editerats (ca 5 min. efter)

(5) Edit4: nu har det kommit nya inlägg efter mitt och då kommer forumautoatiken att markera att denna (men inte de tidigare) editeringen gjorts.
On topic: Den tillgängliga spänningen efter bryggan kommer att vara två diodframspänningsfall lägre än före, men det kan man leva med i de flesta fall.
Sen brukar ju tågen lysa vitt frammåt och rött bakåt, vilket kunde lösas med den föreslagna antiparallellysdiodslösningen.
Senast redigerad av rvl 17 februari 2023, 09:04:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4701
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av Swech »

rikkitikkitavi
Inlägg: 14963
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av rikkitikkitavi »

Har du inte något smått, TME tar ju 75 spänn och lite onödigt för att köpa några billiga bryggor.

Ett alternativ som inte är billigare eller enklare misstänker jag men är möjligt är att koppla antiparallella lysdioder. När strömmen går i ena riktningen är den enda dioden kopplad i framriktningen och lyser, den andra är då släckt och vice versa.

LEDarna tål framledningsspänningen då den är runt 3V och max backspänning brukar vara ca 5V.

Just for reference. Jag hade såklart använt en brygga.
GalFisk
Inlägg: 310
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av GalFisk »

Vill man ha gratis dioder/bryggor kan man slakta nästan vad som helst av elektronik som går på nätspänning. Nätaggregat, laddare och LED-lampor är bra. Man kan säkert få några nästan gratis per brev av en EFare om man postar i köp&sälj ockdå.
Bjaellerud
Inlägg: 1455
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Behålla polaritet på utgång när polaritet vänts på ingång

Inlägg av Bjaellerud »

I en del billampor med LED, avsedda att ersätta glödlampor finns en liten likriktarbrygga, vilket gör att LED lampan kan sättas in åt valfritt håll.
Andra liknande måst vändas för att lysa.
Jag brukar själv sätta en likriktarbrygga i mina LED lampor, som bordslampor etc och allt skall gå på 12 V, .
Man får då räkna med att likriktarbryggan har ett spänningsfall, likströmmen skall ju gå genom två av dioderna oavsett hur man polariserar inspänningen.
Spänningsfallet blir då 1,5 - 2 V. Man får då kompensera med motståndet som bestämmer LED strömmen.
I tåget kan man tänka sig att de små LED:en på sin höjd ligger med 10 - 20 mA, varför en brygga kan göras med minsta möjliga signaldioder.

Och ja som någon var inne på, LED går sönder av för hög bakspänning.....

Roysan
Skriv svar