GPS-modul och SMS (GSM?)- modul

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

GPS-modul och SMS (GSM?)- modul

Inlägg av Radiohead »

Hej

Eftersom det är så svårt att hitta gamla trådar på det här forumet så skriver jag denna tråd för att återfinna försvunnen information.

För några månader sedan så var någon GPS-modul för typ 500 :- i ropet på forumet. Nån som har nån länk till den eller nån anna bra, billig gps-modul?

Skulle också vilja ha möjlighet att skicka och ta emot sms med mikrodator. Vad behöver jag då? Finns det nåt som heter SMS-modul eller vad är det jag söker? Vet någon någon bra modul för SMS-hantering?

Tack på förhand!
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Inlägg av Radiohead »

GPS-modulen var nog en Lassen LP

Då återstår bara en modul för att skicka sms. Nån som vet någon?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det heter GSM-modem, med lite AT-kommandon kan man skicka SMS enkelt o smidigt. Jag använder ett Fargo Maestro 100 med specialmjukvara i men det är för att det är billigt o bra, fick det av en kompis efter att ha hjälpt honom med en grej.
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Inlägg av Radiohead »

Ok, tack! Men den verkar ganska dyr. För privat bruk skulle jag kanske kunna hitta nån gammal mobil att använda istället. Men om jag skulle vilja göra ett par stycken applikationer till kompisar o dyl, då blir det ju rätt körigt och jag antar att man då behöver nån speciell modul som Maestron. Men så dyr den var!

Måste du ha nåt abonnemang kopplat till den då? Eller kan du ha kontantkort också?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

För att skicka o ta emot SMS duger kontantkort helt fint!

Jag har ett vanligt abb. men det är av lite andra anledningar också.
bearing
Inlägg: 11322
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Jag använde en Nokiamobil, men jag tror jag glömt namnet. Kan ha varit en 6210. Hade kontantkort.
Skriv svar