EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
Tack hcb och tingo för era inlägg. Kul att höra ni läser i tråden
Jag är ju nybörjare på 3D printning så det här att använda 3Dprintern till att göra jiggar ger möjligheter att tänka i nya banor som inte förut var möjligt för mina projekt. Det gör bygget skojigare tycker jag.
Jag är ju nybörjare på 3D printning så det här att använda 3Dprintern till att göra jiggar ger möjligheter att tänka i nya banor som inte förut var möjligt för mina projekt. Det gör bygget skojigare tycker jag.
Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
Högspänningsnätdelskorten hemma och byggda
Det två sista korten hemkomna. Det gula kortet håller reläna som via 560ohm mjukstartar högspänningen och det 4k7ohm som när reläna faller kopplas in för snabbutblödning. På det röda korten sitter filterkondensatorer och motstånd. Att funktionen är uppdelad på två kort beror endast på den byggtekniska utmaningen att rymma detta i volymen framför nättrafarna.
Dom varma motstånden monteras på baksidan av kortet för att minimera upphettning av elektrolyterna. Motstånden på det gula korten är monterade på komponentsidan för dom blir inte varma då dom inte ingår i kretsen under drift.
Kontakten på det gula kortet är tänkt att användas vi kalibreringen av de avlästa högspänningarna som PICuC sköter. Tanken är att ansluta ett kablage som gör att man enkelt kan koppla in en multimeter och mäta spänningarna under driftförhållanden när man gör själva kalibreringen.
Korten, som syns i rött och gult, på bilden nedan sitter monterade ovan fläkten. Fläkten syns i blått och är tänkt suga kalluft underifrån och blåsa in det över de båda nätdelskorten.
Eftersom de varma motstånden sitter på andra kortsidan så hoppas jag på att fläkten kommer kyla dessa med en egen luftström och kyla elektrolyterna med en annan. Får se hur det blir när jag byggt ihop allt. När jag körde fläkten under drift på prototypen så kylde den effektivt även vid låga varv så jag tror det kommer funka.
Det två sista korten hemkomna. Det gula kortet håller reläna som via 560ohm mjukstartar högspänningen och det 4k7ohm som när reläna faller kopplas in för snabbutblödning. På det röda korten sitter filterkondensatorer och motstånd. Att funktionen är uppdelad på två kort beror endast på den byggtekniska utmaningen att rymma detta i volymen framför nättrafarna.
Dom varma motstånden monteras på baksidan av kortet för att minimera upphettning av elektrolyterna. Motstånden på det gula korten är monterade på komponentsidan för dom blir inte varma då dom inte ingår i kretsen under drift.
Kontakten på det gula kortet är tänkt att användas vi kalibreringen av de avlästa högspänningarna som PICuC sköter. Tanken är att ansluta ett kablage som gör att man enkelt kan koppla in en multimeter och mäta spänningarna under driftförhållanden när man gör själva kalibreringen.
Korten, som syns i rött och gult, på bilden nedan sitter monterade ovan fläkten. Fläkten syns i blått och är tänkt suga kalluft underifrån och blåsa in det över de båda nätdelskorten.
Eftersom de varma motstånden sitter på andra kortsidan så hoppas jag på att fläkten kommer kyla dessa med en egen luftström och kyla elektrolyterna med en annan. Får se hur det blir när jag byggt ihop allt. När jag körde fläkten under drift på prototypen så kylde den effektivt även vid låga varv så jag tror det kommer funka.
Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
Förbereder kapslingen
Tror jag tagit upp det tidigare i tråden att jag funderade länge och väl på hur jag skulle få till en kapsling som har mindre utbredning än vanlig Hifi och istället bygger på höjden. Jag har funderat på detta och skissat på säkert 3siffrigt antal olika varianter. Några kom ganska långt men kändes ändå inte rätt.
Tillslut så valde jag en variant där tre lika lådor staplas på varandra. Den består av 3st lika samma låda som jag använde till min hörlurförstärkare och köpta via AliExpress
Staplade på varandra för att ge ett intryck av att vara 3 olika delar likt en komponentstereo ser det hela ut så här
Ursprungligen tänkte jag att den glipa som finns mellan lådorna skulle ha en fiffigt opetbar luftsluss för att på så sätt ventilera lådan. Men efter att ha infört fläkten så blir glipan stängd för att fläkten bättre ska ventilera med kall luft underifrån som pressas ut runt rören upptill.
Så jag 3Dprintar en sarg och skruvar ihop de 3 sektionerna med distansskruvar. Fronten får 4st linser till LEDarna som ska indikera på fronten.
Hörnbitarna görs med en "simulerad" oring" till varje fot vilket ytterligare förstärker intrycket att det är 3 separata lådor på varandra.
Tror jag tagit upp det tidigare i tråden att jag funderade länge och väl på hur jag skulle få till en kapsling som har mindre utbredning än vanlig Hifi och istället bygger på höjden. Jag har funderat på detta och skissat på säkert 3siffrigt antal olika varianter. Några kom ganska långt men kändes ändå inte rätt.
Tillslut så valde jag en variant där tre lika lådor staplas på varandra. Den består av 3st lika samma låda som jag använde till min hörlurförstärkare och köpta via AliExpress
Staplade på varandra för att ge ett intryck av att vara 3 olika delar likt en komponentstereo ser det hela ut så här
Ursprungligen tänkte jag att den glipa som finns mellan lådorna skulle ha en fiffigt opetbar luftsluss för att på så sätt ventilera lådan. Men efter att ha infört fläkten så blir glipan stängd för att fläkten bättre ska ventilera med kall luft underifrån som pressas ut runt rören upptill.
Så jag 3Dprintar en sarg och skruvar ihop de 3 sektionerna med distansskruvar. Fronten får 4st linser till LEDarna som ska indikera på fronten.
Hörnbitarna görs med en "simulerad" oring" till varje fot vilket ytterligare förstärker intrycket att det är 3 separata lådor på varandra.
Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
Djupt imponerad av ditt projekt ELTompa! Varande detalj synes så väl uttänkt och avvägt
Uppskattar att du lagt minst lika energi på att dokumentera och kravspecificera mjukvaran, sådant gör skillnad på slutresultatet!
Sedan har jag sagt det förut, men säger det igen, dina scheman är ett föredömme
Uppskattar att du lagt minst lika energi på att dokumentera och kravspecificera mjukvaran, sådant gör skillnad på slutresultatet!
Sedan har jag sagt det förut, men säger det igen, dina scheman är ett föredömme
Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
Hej Oskar, kul att du fortsatt följer tråden.
Ja, det här att faktiskt skriva ner dom krav man har hjälper till att hålla fokus på rätt saker när projekten blir lite utsträckta i tiden, typ som detta
Jag har faktiskt också dokumenterat förväntningarna på förstärkaren men jag ser inte att jag har skrivit dessa i tråden här, bättring på den punkten.
Nu har jag inte tagit hänsyn till så många olika intressenter i detta projekt. Tycker det räcker med en = jag själv
Jag har inte heller brutit ned förväntningar till produktegenskaper utan gått direkt på kraven. Kanske jag gör gör en efterkonstruktion på produktegenskaperna och tar upp dom i ett eventuellt produktblad när projektet har landat.
Men förväntningarna är bra att gå tillbaka till lite då och då för att bättre förstå om man kan göra avkall på en del krav så de dokumenterade förväntningarna på EL384SEUL kommer här:
Förväntningar, ni vet sånna där ibland lite fluffiga, ovetenskapliga och ibland fördomsfulla önskemål man kan ha på en produkt
Under några år har förväntningarna på denna förstärkare växt fram. Det började med att vardagsrummet behövde en ny ljudanläggning. Den tidigare anläggningen, en så kallad Media-dator har gjort sitt. Följande förväntningar finns på förstärkaren:
• Förstärkaren förväntas vara en rörförstärkare.
• Förstärkaren förväntas fungera som en traditionell ”Solid state” förstärkare i de vanligaste avseendena. Att den måste värmas upp före start anses rimligt.
• Förstärkaren förväntas ha lagom effekt för att spela i ett rum om ca 30m2 utan att för den skulle kunna spela sönder öronen.
• Förstärkaren förväntas ha ett antal linje ingångar och skall kunna kopplas till en Bluetooth ljudenhet som ljudkälla.
• Förstärkaren förväntas kunna kopplas till en vinylspelare.
• Förstärkaren förväntas kunna kopplas till en bandspelare och där skivor som spelas på vinylspelaren kan spelas in på band.
• Förstärkaren förväntas se trevlig ut och helst inte vara för stor. Den tillåts dock vara hög.
• Förstärkaren förväntas låta bra och inte som en brummig sunkig rörförstärkare utan som en välljudande rörförstärkare.
• Förstärkaren förväntas inte ha en massa finesser som kan slås av och på. Däremot skall förstärkarens funktioner vara genomtänkta och internt i förstärkaren får där gärna finnas finesser och lösningar som gör en bra förstärkare.
• Förstärkaren förväntas gå att koppla in till en professionell studio/mixer.
• Förstärkaren förväntas inte ha hörlursutgång.
Ja, det här att faktiskt skriva ner dom krav man har hjälper till att hålla fokus på rätt saker när projekten blir lite utsträckta i tiden, typ som detta
Jag har faktiskt också dokumenterat förväntningarna på förstärkaren men jag ser inte att jag har skrivit dessa i tråden här, bättring på den punkten.
Nu har jag inte tagit hänsyn till så många olika intressenter i detta projekt. Tycker det räcker med en = jag själv
Jag har inte heller brutit ned förväntningar till produktegenskaper utan gått direkt på kraven. Kanske jag gör gör en efterkonstruktion på produktegenskaperna och tar upp dom i ett eventuellt produktblad när projektet har landat.
Men förväntningarna är bra att gå tillbaka till lite då och då för att bättre förstå om man kan göra avkall på en del krav så de dokumenterade förväntningarna på EL384SEUL kommer här:
Förväntningar, ni vet sånna där ibland lite fluffiga, ovetenskapliga och ibland fördomsfulla önskemål man kan ha på en produkt
Under några år har förväntningarna på denna förstärkare växt fram. Det började med att vardagsrummet behövde en ny ljudanläggning. Den tidigare anläggningen, en så kallad Media-dator har gjort sitt. Följande förväntningar finns på förstärkaren:
• Förstärkaren förväntas vara en rörförstärkare.
• Förstärkaren förväntas fungera som en traditionell ”Solid state” förstärkare i de vanligaste avseendena. Att den måste värmas upp före start anses rimligt.
• Förstärkaren förväntas ha lagom effekt för att spela i ett rum om ca 30m2 utan att för den skulle kunna spela sönder öronen.
• Förstärkaren förväntas ha ett antal linje ingångar och skall kunna kopplas till en Bluetooth ljudenhet som ljudkälla.
• Förstärkaren förväntas kunna kopplas till en vinylspelare.
• Förstärkaren förväntas kunna kopplas till en bandspelare och där skivor som spelas på vinylspelaren kan spelas in på band.
• Förstärkaren förväntas se trevlig ut och helst inte vara för stor. Den tillåts dock vara hög.
• Förstärkaren förväntas låta bra och inte som en brummig sunkig rörförstärkare utan som en välljudande rörförstärkare.
• Förstärkaren förväntas inte ha en massa finesser som kan slås av och på. Däremot skall förstärkarens funktioner vara genomtänkta och internt i förstärkaren får där gärna finnas finesser och lösningar som gör en bra förstärkare.
• Förstärkaren förväntas gå att koppla in till en professionell studio/mixer.
• Förstärkaren förväntas inte ha hörlursutgång.
Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
Integration påbörjad
Nu börjar det gå att integrera dom olika delarna. Det är lite trångt i lådan. Trots 3D modellen vill jag nog ställa ut sakerna först för att se att det kommer att passa. Det verkar som modell och verkligheten överensstämmer, yes! .
Jag tänker att det bästa är nog att skruva ihop del för del och testa på vägen. Då kan man börja med att bygga upp det som ska sitta fast i lådans botten. Men först så är det en massa hål som ska borras. Jag har ingen fin verkstad att tillgå som jag ser flera av er på forumet har. Men man kommer långt med en borrskruvdragare
Att måtta och rita på bitarna som skall borras brukar jag göra men nu har jag ju en 3D modell så jag väljer att skriva ut borrmallar med 3Dskrivaren, och använda körnaren direkt i borrmallshålen. Det visar sig fungera utmärkt och med bättre precision än jag hade fått till med penna, linjal och vinkelhake.
Fläkten får ett galler. Sen löder jag in det "fasta" kablaget.
Nu är del #1 ihopkopplad och kan börja testas.
Nu börjar det gå att integrera dom olika delarna. Det är lite trångt i lådan. Trots 3D modellen vill jag nog ställa ut sakerna först för att se att det kommer att passa. Det verkar som modell och verkligheten överensstämmer, yes! .
Jag tänker att det bästa är nog att skruva ihop del för del och testa på vägen. Då kan man börja med att bygga upp det som ska sitta fast i lådans botten. Men först så är det en massa hål som ska borras. Jag har ingen fin verkstad att tillgå som jag ser flera av er på forumet har. Men man kommer långt med en borrskruvdragare
Att måtta och rita på bitarna som skall borras brukar jag göra men nu har jag ju en 3D modell så jag väljer att skriva ut borrmallar med 3Dskrivaren, och använda körnaren direkt i borrmallshålen. Det visar sig fungera utmärkt och med bättre precision än jag hade fått till med penna, linjal och vinkelhake.
Fläkten får ett galler. Sen löder jag in det "fasta" kablaget.
Nu är del #1 ihopkopplad och kan börja testas.
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5789
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
Jag har sagt det tidigare, men detta är sanslöst snyggt och väldokumenterat.
10 av 5 möjliga 6.3-voltsmatningar för detta
10 av 5 möjliga 6.3-voltsmatningar för detta
Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
Den här tråden är precis så som jag trodde/ville att forumet skulle vara rakt igenom.
Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
ELTompas trådar brukar var en fröjd för ögat, inget undantag här heller.
Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
Tack för era kommentarer hcb, rvl och GeekJoan. Jag blir att höra ni gillar mitt upplägg av tråden.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 33014
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
Det som är spännande är att du tar rörbyggandet till helt andra nivåer. I bästa fall ritar vi lite rörkurvor, borrar lite hål i en aluminiumpanel och fäster lite socklar och transformatorer på ovansidan och löder några kondingar och motstånd löst i luften på undersidan. Det här du presenterar är ju, vad ska man säga av högsta "industriella kvalitet och utförande".
Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
Låt se var som händer när man kopplar på lite ström
Det är en hel del byggmoment kvar. Med ett sånt här högt byggformat får man tänka till i vilken ordning man bygger saker för att inte bygga in sig. Jag ska erkänna jag har inte tänkt ut alla byggmomenten i förväg och inte heller ritat in alla kabeldragningar. Istället har jag fundera ut olika kabelstråk som borde rymma kablaget. Vi får se hur det kommer att gå
Jag tänker jag gör nog bäst i att bygga och testa en bit innan jag bygger på nästa del. Annars finns det risk för att man behöver riva stora delar för att rätta fel/misstag man gjort som efter en stund blivit hopplöst inbyggda och inte kan kommas åt.
PICuC som styr uppstarten är ju lite kinkig och vill att alla spänningar skall vara OK annars stänger den ner förstärkaren. Men i byggtestfasen funkar det ju dåligt. Jag inför därför några service/test kommandon så man kan slå av och på spänningarna utan att spänningsnivåövervakningen är aktiverad.
I förstärkaren finns ett flertal testpunkter. Dessa har fått lödöron så man ska kunna gå ner med en kontaktgripklo på mätsladdarna. Det kan ju funka skapligt vid felsökning men det är lite opraktiskt när man ska kalibrera voltmätningen i PICuC. Det här tänkte jag på innan jag ritade mönsterkorten och införde två kalibreringskontakter, en för Lågspänningen och en annan för Högspänningen, så att man skulla kunna komma åt att kontaktera när man ska till att kalibrera. På korten satte jag bara enkla hylslister utan att riktigt fundera på vilken typ av kontakt jag skulle använda på mätkablaget, det går ju alltid använda stiftlister tänkte jag.
Nu är det dax att tänka ut det här med kalibreringskablaget, för det skulle underlätta under byggfasen att jag kan kalibrera och testa bygget på samma gång.
Så jag kommer på att jag kan ju ta ett vanlig lödstöd och bygga in det i en låda så kan man använda kontaktgripklorna på mätsladdarna att koppla in till de olika spänningarna som nu finns utdragna till lödstödet. Kontakter kan man ju göra med stiftlister och bygga ett enkelt hus. Bara att 3D printa och löda ihop
Med olika brunnar i plasten för varje pol så riskerar man inte kortsluta mellan lödöronen.
Till att börja med är bara lågspänningen från Trafarna inlödd och man kan starta upp PICuC och få kontakt via RS232 terminalen. Nu får man göra saker steg för steg och i rätt ordning.
Jag väljer gärna använda grälla färgen på mina testutrustningar, gul som denna "kalibreringsbreakout-box" och min galvaniskt skilda RS232-omvandlare som syns i bild och är grön. Jag tycker det hjälper mig att hitta dessa när dom är undanstoppade.
Jag kopplar också in fläkten så den kan testat med sina kommandon
Fläkten varar upp och låter sig styras via kommandon, YES ! (Lite glad känner man sig ju när saker börjar fungera)
Och vågar man koppla in Högspänningen också?
Jag provar först att bara koppla in och styra mjukstartreläna via "ht -1"/"ht -0" kommandona och reläna dra fint som det är tänkt.
Då är det bara löda in kablaget till högspänningslindningarna på trafon, en och en och prova.
Funkar fiiint,,Yes!! Ingen magisk rök slipper ut.
På terminalen kan man nu läsa alla spänningarna
.
Edit: Glömde sista bilden, nu tillagd
Det är en hel del byggmoment kvar. Med ett sånt här högt byggformat får man tänka till i vilken ordning man bygger saker för att inte bygga in sig. Jag ska erkänna jag har inte tänkt ut alla byggmomenten i förväg och inte heller ritat in alla kabeldragningar. Istället har jag fundera ut olika kabelstråk som borde rymma kablaget. Vi får se hur det kommer att gå
Jag tänker jag gör nog bäst i att bygga och testa en bit innan jag bygger på nästa del. Annars finns det risk för att man behöver riva stora delar för att rätta fel/misstag man gjort som efter en stund blivit hopplöst inbyggda och inte kan kommas åt.
PICuC som styr uppstarten är ju lite kinkig och vill att alla spänningar skall vara OK annars stänger den ner förstärkaren. Men i byggtestfasen funkar det ju dåligt. Jag inför därför några service/test kommandon så man kan slå av och på spänningarna utan att spänningsnivåövervakningen är aktiverad.
I förstärkaren finns ett flertal testpunkter. Dessa har fått lödöron så man ska kunna gå ner med en kontaktgripklo på mätsladdarna. Det kan ju funka skapligt vid felsökning men det är lite opraktiskt när man ska kalibrera voltmätningen i PICuC. Det här tänkte jag på innan jag ritade mönsterkorten och införde två kalibreringskontakter, en för Lågspänningen och en annan för Högspänningen, så att man skulla kunna komma åt att kontaktera när man ska till att kalibrera. På korten satte jag bara enkla hylslister utan att riktigt fundera på vilken typ av kontakt jag skulle använda på mätkablaget, det går ju alltid använda stiftlister tänkte jag.
Nu är det dax att tänka ut det här med kalibreringskablaget, för det skulle underlätta under byggfasen att jag kan kalibrera och testa bygget på samma gång.
Så jag kommer på att jag kan ju ta ett vanlig lödstöd och bygga in det i en låda så kan man använda kontaktgripklorna på mätsladdarna att koppla in till de olika spänningarna som nu finns utdragna till lödstödet. Kontakter kan man ju göra med stiftlister och bygga ett enkelt hus. Bara att 3D printa och löda ihop
Med olika brunnar i plasten för varje pol så riskerar man inte kortsluta mellan lödöronen.
Till att börja med är bara lågspänningen från Trafarna inlödd och man kan starta upp PICuC och få kontakt via RS232 terminalen. Nu får man göra saker steg för steg och i rätt ordning.
- Mät den -12V matningen som strömförsörjer PICuC's 5V regulator. PICuC-GND ligger 12V under förstärkarens GND och det behöver tas hänsyn till innan man kan kalibrera trimpotarna.
- Beräkna vilket HEX tal som skall matas in till PICuC parametrar D1/D2. Avläst spänning, låt säga -12.3V multipliceras först med 10 för att i 8bitarsrymden motsvara d123 och sedan multipliceras med 4 för att ge ett 10bitarstal som används internt i PICuC beräkning, alltså d492 => 0x01EC som sparas som LSB/MSB till parameter 0xD1/0xD2 via Terminalen. Nu vet PICuC att den ligger 12.3V under "nollan" och tar hänsyn till det i all voltmätning. (se fler detaljer redan beskrivna i tråden här under rubriken Parametrar och kördata)
- Nu ges kommandot "f14 -1" och glödspänningarna startas upp mjukt. Inga rör är inkopplade just nu så spänningen förväntas blir lite högre än vid last men det spelar ingen roll när vi ska kalibrera.
- Ges kommandot "Calib" så kommer PICuP skriva ut uppmätt spänning i terminalfönstret repetitivt tills kommandot avbryts med Ctrl-C
- Mät NEG/F1/F2/F3/F4 och trimma motsvarande trimpottar på PICuC kortet.
Jag väljer gärna använda grälla färgen på mina testutrustningar, gul som denna "kalibreringsbreakout-box" och min galvaniskt skilda RS232-omvandlare som syns i bild och är grön. Jag tycker det hjälper mig att hitta dessa när dom är undanstoppade.
Jag kopplar också in fläkten så den kan testat med sina kommandon
Fläkten varar upp och låter sig styras via kommandon, YES ! (Lite glad känner man sig ju när saker börjar fungera)
Och vågar man koppla in Högspänningen också?
Jag provar först att bara koppla in och styra mjukstartreläna via "ht -1"/"ht -0" kommandona och reläna dra fint som det är tänkt.
Då är det bara löda in kablaget till högspänningslindningarna på trafon, en och en och prova.
Funkar fiiint,,Yes!! Ingen magisk rök slipper ut.
På terminalen kan man nu läsa alla spänningarna
.
Edit: Glömde sista bilden, nu tillagd
Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg
Nästa testbara moment: Slutstegen
Jag har ju som sagt inte planerat allt byggande i detalj utan mer förlitat mig på tänkbara byggscenarier. Ett av dom var hur utgångstrafarna skulle stackas på varandra. Jag tänkte mig ett scenario att med M4 distansskruvar skruva ihop dom båda och 3D printa ett stöd så den övre trafon stod stadig på en fundament. Den iden visade sin fungera väldigt bra.
På fotona syns fundamenten lite dåligt då dessa är 3D printade med svart filament men i CADen kan man bättre se hur dom är utformade, båda syns i ljust gult.
Den främre fundamentet har fått ett bundbandförankringsstöd så att högspänningskablage från nätdelen till effektpentoderna kan samlas och ledas fram i ett av de tänkte kabelstråken runt den övre utgångstrafon.
Det bakre fundamentet har också en kabelhållare som samlar ihop anodsidans kablage från utgångstrafarna för R/L och agerar stöd även för den kylare som syns i grönt och som håller de 8ohms konstlaster som används istället för högtalare när förstärkaren är tystad (Mute:ad).
Konstlastmotstånden sitter alltså på undersidan av sin kylare. Kylaren blir aldrig särskilt varm eftersom tystningsfunktionen inte är aktivera när förstärkaren är i drift är så den är lite overkill men den har istället fått en annan bra funktion, nämligen att fungera som bas för den kopplingsplint som sammanbinder högspänningkablaget från nätdelen med utgångstrafarna.
Så långt ser förstärkaren ut nu
Här finns det kanske anledning att återknyta till systemschemat, där det syns att slutrören alltså ska luftbyggas
Slutrören får bilda en egen modul. Gör en mall som håller rören på rätta avstånd när modulen sammanskruvas så kommer den stämma med tänkt hålbild i förstärkarens topplåt.
Under bygget kan man låta slutrörsmodulen hänga på Controllerkortet. När allt blir klart finns denna mekaniska förbindningen för att stötta Controllerkorten.
Slutrörsmodulen sitter alltså ovan utgångstransformatorerna. och förbinds med ett kablage från kopplingsplinten ovan konstlasterna. Jag funderade ganska länge på hur detta bäst skall göras. Av serviceskäl var jag inne på att ha kontaktdon så man skulle kunna lyfta ur och enkelt kunna koppla bort slutrörsmodulen. Men det blir ganska många kontaktpunkter och kontakter tar plats. Så jag klurar ut ett sätt att likt ett saxbord kunna vika ihop och dra isär kablaget. Jag tänker att det görs bäst om kablarna utformas som en flatkabel som viks på tre ställen.
Locket ovan kopplingsplinten utformas så att allt kablage linjeras upp för att bilda en flatkabel. Utmed kablaget trär jag på en sorts kabeldistanshållare som fungerar som styrning och kablaget hålls ihop på det sättet men tillåter ända att böjas på valda ställen. Det fungera faktisk väldigt bra och nu slipper jag en massa kontaktdon som bara skulle ta plats och ställa till djävulskap i framtiden
Då ser allt ut såhär
Då kan man prova att slå på lite matningsspäning
Jag tar bort rören och slår på glödmatningen, den mäter fiint
Jag slår på Högspänningen, den mäter också fiint
Jag slår av högspänningen, allt verkar blöda ut snabbt och fiint... nä men va nu då . Spänningen enligt PICuC mätningen sjunker inte under 80V... hmm va mysko.
Men med voltmätaren så är högspänningen 0V... måste vara något jordfel...
Ja det kan man säga. Felet sitter i att jag i min iver att skydda högspänning från att nå PICuC har jag gjort bort mig . Motstånden som spänningsdelar Högspänning/10 går till GND. Det funkar ju inte när PICuC arbetar på 12V under GND så dom skulle ju ha kopplats till PICuC GND naturligtvis. Så sitter dom också kopplade i min prototyp. Dessa 100k motstånd kommer ju lyfta spänningen på samma sätt som om det vore högspänning kvar.
Jag löder bara bort motstånden tills vidare
Ok, då sticker vi i rören, glöder upp dom och slår på högspänningen och Voala, med tongeneratorn på 1kHz moduleras rören fiint . Jag mäter arbetspunkterna på katoderna och allt ser OK ut.
Spänningarna nu med last mäter som dom ska och med max vad tongeneratorn kan svinga EL34an så ger den nu ut 7,89V * 7,89V / 8ohm = 7,8W över 8ohm
Känns så härligt med detta moment avklarat
Jag har inte kopplat in högtalare och lyssnat men jag tror allt fungerar som det ska.
Jag har ju som sagt inte planerat allt byggande i detalj utan mer förlitat mig på tänkbara byggscenarier. Ett av dom var hur utgångstrafarna skulle stackas på varandra. Jag tänkte mig ett scenario att med M4 distansskruvar skruva ihop dom båda och 3D printa ett stöd så den övre trafon stod stadig på en fundament. Den iden visade sin fungera väldigt bra.
På fotona syns fundamenten lite dåligt då dessa är 3D printade med svart filament men i CADen kan man bättre se hur dom är utformade, båda syns i ljust gult.
Den främre fundamentet har fått ett bundbandförankringsstöd så att högspänningskablage från nätdelen till effektpentoderna kan samlas och ledas fram i ett av de tänkte kabelstråken runt den övre utgångstrafon.
Det bakre fundamentet har också en kabelhållare som samlar ihop anodsidans kablage från utgångstrafarna för R/L och agerar stöd även för den kylare som syns i grönt och som håller de 8ohms konstlaster som används istället för högtalare när förstärkaren är tystad (Mute:ad).
Konstlastmotstånden sitter alltså på undersidan av sin kylare. Kylaren blir aldrig särskilt varm eftersom tystningsfunktionen inte är aktivera när förstärkaren är i drift är så den är lite overkill men den har istället fått en annan bra funktion, nämligen att fungera som bas för den kopplingsplint som sammanbinder högspänningkablaget från nätdelen med utgångstrafarna.
Så långt ser förstärkaren ut nu
Här finns det kanske anledning att återknyta till systemschemat, där det syns att slutrören alltså ska luftbyggas
Slutrören får bilda en egen modul. Gör en mall som håller rören på rätta avstånd när modulen sammanskruvas så kommer den stämma med tänkt hålbild i förstärkarens topplåt.
Under bygget kan man låta slutrörsmodulen hänga på Controllerkortet. När allt blir klart finns denna mekaniska förbindningen för att stötta Controllerkorten.
Slutrörsmodulen sitter alltså ovan utgångstransformatorerna. och förbinds med ett kablage från kopplingsplinten ovan konstlasterna. Jag funderade ganska länge på hur detta bäst skall göras. Av serviceskäl var jag inne på att ha kontaktdon så man skulle kunna lyfta ur och enkelt kunna koppla bort slutrörsmodulen. Men det blir ganska många kontaktpunkter och kontakter tar plats. Så jag klurar ut ett sätt att likt ett saxbord kunna vika ihop och dra isär kablaget. Jag tänker att det görs bäst om kablarna utformas som en flatkabel som viks på tre ställen.
Locket ovan kopplingsplinten utformas så att allt kablage linjeras upp för att bilda en flatkabel. Utmed kablaget trär jag på en sorts kabeldistanshållare som fungerar som styrning och kablaget hålls ihop på det sättet men tillåter ända att böjas på valda ställen. Det fungera faktisk väldigt bra och nu slipper jag en massa kontaktdon som bara skulle ta plats och ställa till djävulskap i framtiden
Då ser allt ut såhär
Då kan man prova att slå på lite matningsspäning
Jag tar bort rören och slår på glödmatningen, den mäter fiint
Jag slår på Högspänningen, den mäter också fiint
Jag slår av högspänningen, allt verkar blöda ut snabbt och fiint... nä men va nu då . Spänningen enligt PICuC mätningen sjunker inte under 80V... hmm va mysko.
Men med voltmätaren så är högspänningen 0V... måste vara något jordfel...
Ja det kan man säga. Felet sitter i att jag i min iver att skydda högspänning från att nå PICuC har jag gjort bort mig . Motstånden som spänningsdelar Högspänning/10 går till GND. Det funkar ju inte när PICuC arbetar på 12V under GND så dom skulle ju ha kopplats till PICuC GND naturligtvis. Så sitter dom också kopplade i min prototyp. Dessa 100k motstånd kommer ju lyfta spänningen på samma sätt som om det vore högspänning kvar.
Jag löder bara bort motstånden tills vidare
Ok, då sticker vi i rören, glöder upp dom och slår på högspänningen och Voala, med tongeneratorn på 1kHz moduleras rören fiint . Jag mäter arbetspunkterna på katoderna och allt ser OK ut.
Spänningarna nu med last mäter som dom ska och med max vad tongeneratorn kan svinga EL34an så ger den nu ut 7,89V * 7,89V / 8ohm = 7,8W över 8ohm
Känns så härligt med detta moment avklarat
Jag har inte kopplat in högtalare och lyssnat men jag tror allt fungerar som det ska.
Senast redigerad av ELTompa 6 juni 2021, 18:26:07, redigerad totalt 1 gång.