Hur trimma skottkärran?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Hur trimma skottkärran?

Inlägg av Mexa »

Hej på er!

Förra året köpte jag en Makita DCU180Z vilket är en eldriven skottkärra. Inte mitt bästa köp i livet direkt men gjort är gjort.

Ett grundläggande konstruktionsfel på den är att den går för långsamt så vet någon vad som rent tekniskt avgör hastigheten? Vad för modifikation krävs för att höja hastigheten, är det ens möjligt?



Tacksam för all form av input i frågan, elektronik är inte riktigt min grej men kul och jag lär mig gärna.

Mer info
https://www.makita.se/product/dcu180z.html
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur trimma skottkärran?

Inlägg av Icecap »

Det ser ut som att motorn sitter i framhjulet.

Det finns 2 hastigheter samt back.

Att den har back säker mig att motorn driver med om man bara skjutsar utan att starta motorn, alltså inget frilöp.

Motorn kan vara en vanlig borstat DC-motor (2 tåtar till motorn) där man växlar hastighet mellan x% och 100%. Och då är det ganska kört med hastighetsökningen.

MEN (och här börjar det trevliga) om det är en BLDC-motor (3 tåtar till motorn) finns det en BMS som styr motorn och DEN kan trimmas/bytas ut.

Men motorn är ganska klen i min uppfattning och högre hastighet betyder mindre dragkraft så vetefasan om det kan ge så värst mycket.
Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Re: Hur trimma skottkärran?

Inlägg av Mexa »

Ja men då finns det hopp ändå, skall kolla hur många trådar det är till motorn!

Ang kraften så visst, är inge jätte effekt på motorn men den är förvånansvärt stark.
Har inte lyckats få den att krokna än trots överlast och branta backar. (däckets fäste mot marken brukar ge sig först)

Sen har den som du säger två hastigheter, det bästa vore ju om man kunde öka hastigheten bara på läge 2.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11375
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur trimma skottkärran?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag skulle gissa på att den har borstad motor. Ser inget om motortyp i specifikationen, men verktygstillverkarna brukar vara ganska pigga på att göra reklam för borstfri motor när sådan finns.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Hur trimma skottkärran?

Inlägg av Noxin »

Motorn är nog borstlös.
Det säger verktygsvaruhuset i alla fall.
https://www.verktygsvaruhuset.se/produc ... 8v-dcu180z
Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Re: Hur trimma skottkärran?

Inlägg av Mexa »

Har kollat nu, det går tre lite tjockare och minst sex tunnare trådar från motorn!
Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Re: Hur trimma skottkärran?

Inlägg av Mexa »

Men vad är nästa steg?

Googlade styrning av BLDC-motor och som amatör var det ju inte helt självklart........
Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Re: Hur trimma skottkärran?

Inlägg av Mexa »

Icecap skrev: 30 mars 2021, 12:23:50 Det ser ut som att motorn sitter i framhjulet.

Det finns 2 hastigheter samt back.

Att den har back säker mig att motorn driver med om man bara skjutsar utan att starta motorn, alltså inget frilöp.

Motorn kan vara en vanlig borstat DC-motor (2 tåtar till motorn) där man växlar hastighet mellan x% och 100%. Och då är det ganska kört med hastighetsökningen.

MEN (och här börjar det trevliga) om det är en BLDC-motor (3 tåtar till motorn) finns det en BMS som styr motorn och DEN kan trimmas/bytas ut.

Men motorn är ganska klen i min uppfattning och högre hastighet betyder mindre dragkraft så vetefasan om det kan ge så värst mycket.
Detta med att den inte har frilöp är ju egentligen grundproblemet, hade den haft det vore inte den låga toppfarten ett så stort problem!
Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Re: Hur trimma skottkärran?

Inlägg av Mexa »

Lite bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar