Hur trimma skottkärran?
Hur trimma skottkärran?
Hej på er!
Förra året köpte jag en Makita DCU180Z vilket är en eldriven skottkärra. Inte mitt bästa köp i livet direkt men gjort är gjort.
Ett grundläggande konstruktionsfel på den är att den går för långsamt så vet någon vad som rent tekniskt avgör hastigheten? Vad för modifikation krävs för att höja hastigheten, är det ens möjligt?
Tacksam för all form av input i frågan, elektronik är inte riktigt min grej men kul och jag lär mig gärna.
Mer info
https://www.makita.se/product/dcu180z.html
Förra året köpte jag en Makita DCU180Z vilket är en eldriven skottkärra. Inte mitt bästa köp i livet direkt men gjort är gjort.
Ett grundläggande konstruktionsfel på den är att den går för långsamt så vet någon vad som rent tekniskt avgör hastigheten? Vad för modifikation krävs för att höja hastigheten, är det ens möjligt?
Tacksam för all form av input i frågan, elektronik är inte riktigt min grej men kul och jag lär mig gärna.
Mer info
https://www.makita.se/product/dcu180z.html
Re: Hur trimma skottkärran?
Det ser ut som att motorn sitter i framhjulet.
Det finns 2 hastigheter samt back.
Att den har back säker mig att motorn driver med om man bara skjutsar utan att starta motorn, alltså inget frilöp.
Motorn kan vara en vanlig borstat DC-motor (2 tåtar till motorn) där man växlar hastighet mellan x% och 100%. Och då är det ganska kört med hastighetsökningen.
MEN (och här börjar det trevliga) om det är en BLDC-motor (3 tåtar till motorn) finns det en BMS som styr motorn och DEN kan trimmas/bytas ut.
Men motorn är ganska klen i min uppfattning och högre hastighet betyder mindre dragkraft så vetefasan om det kan ge så värst mycket.
Det finns 2 hastigheter samt back.
Att den har back säker mig att motorn driver med om man bara skjutsar utan att starta motorn, alltså inget frilöp.
Motorn kan vara en vanlig borstat DC-motor (2 tåtar till motorn) där man växlar hastighet mellan x% och 100%. Och då är det ganska kört med hastighetsökningen.
MEN (och här börjar det trevliga) om det är en BLDC-motor (3 tåtar till motorn) finns det en BMS som styr motorn och DEN kan trimmas/bytas ut.
Men motorn är ganska klen i min uppfattning och högre hastighet betyder mindre dragkraft så vetefasan om det kan ge så värst mycket.
Re: Hur trimma skottkärran?
Ja men då finns det hopp ändå, skall kolla hur många trådar det är till motorn!
Ang kraften så visst, är inge jätte effekt på motorn men den är förvånansvärt stark.
Har inte lyckats få den att krokna än trots överlast och branta backar. (däckets fäste mot marken brukar ge sig först)
Sen har den som du säger två hastigheter, det bästa vore ju om man kunde öka hastigheten bara på läge 2.
Ang kraften så visst, är inge jätte effekt på motorn men den är förvånansvärt stark.
Har inte lyckats få den att krokna än trots överlast och branta backar. (däckets fäste mot marken brukar ge sig först)
Sen har den som du säger två hastigheter, det bästa vore ju om man kunde öka hastigheten bara på läge 2.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11375
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Hur trimma skottkärran?
Jag skulle gissa på att den har borstad motor. Ser inget om motortyp i specifikationen, men verktygstillverkarna brukar vara ganska pigga på att göra reklam för borstfri motor när sådan finns.
Re: Hur trimma skottkärran?
Motorn är nog borstlös.
Det säger verktygsvaruhuset i alla fall.
https://www.verktygsvaruhuset.se/produc ... 8v-dcu180z
Det säger verktygsvaruhuset i alla fall.
https://www.verktygsvaruhuset.se/produc ... 8v-dcu180z
Re: Hur trimma skottkärran?
Har kollat nu, det går tre lite tjockare och minst sex tunnare trådar från motorn!
Re: Hur trimma skottkärran?
Men vad är nästa steg?
Googlade styrning av BLDC-motor och som amatör var det ju inte helt självklart........
Googlade styrning av BLDC-motor och som amatör var det ju inte helt självklart........
Re: Hur trimma skottkärran?
Detta med att den inte har frilöp är ju egentligen grundproblemet, hade den haft det vore inte den låga toppfarten ett så stort problem!Icecap skrev: ↑30 mars 2021, 12:23:50 Det ser ut som att motorn sitter i framhjulet.
Det finns 2 hastigheter samt back.
Att den har back säker mig att motorn driver med om man bara skjutsar utan att starta motorn, alltså inget frilöp.
Motorn kan vara en vanlig borstat DC-motor (2 tåtar till motorn) där man växlar hastighet mellan x% och 100%. Och då är det ganska kört med hastighetsökningen.
MEN (och här börjar det trevliga) om det är en BLDC-motor (3 tåtar till motorn) finns det en BMS som styr motorn och DEN kan trimmas/bytas ut.
Men motorn är ganska klen i min uppfattning och högre hastighet betyder mindre dragkraft så vetefasan om det kan ge så värst mycket.
Re: Hur trimma skottkärran?
Lite bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.