Anslutningsbox/adapter till PC-LabCard (ad/da-kort)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har inte ordnat monteringen än, men däremot är de tre viktigaste korten klara:

Bild

Högst upp till vänster: Huvudnätdel. Ger +12V. -12V. +5V. -5V och GND.
Högst upp till höger: Digitalkortet. Åtta anslutningar för signalerna till datorn och de andra åtta tar emot signalerna från datorn.
Längst ner: Två ihopmonterade analogkort.

Nu väntar jag på lite grejjer så jag kan bygga de sista nätdelarna. (Allt får varsin nätdel.)
Under tiden håller jag på med kortet dit kortens signaler ska samlas innan åker vidare till datorn.

Det blir alltså totalt 6st kretskort i detta projekt. Det är nytt personligt rekord! :D Den största utmaningen blir att få plats med allt på en yta som är nästan tre gånger mindre än Grym's chassi...

edit kl 22:27: Anslutningskortet är klart!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hög tid för uppdatering! :) Tyvärr inga bilder den här gången..

Nu sitter alla korten (förutom nätdelarna) monterade i en ram (eller snarare kub.) Har även lött alla sladdarna mellan korten.

Nu hoppas jag på att Elfa inte ändrar leveransdatum för omkopplarna som blev restnoterade. De ska komma någongång den här veckan. :pray:

Tyvärr har jag haft migrän i några dagar så jag har inte orkat CADda frontplattan än.

För er som inte haft migrän kan jag beskriva det som världens värsta huvudvärk där själva huvudvärken fått baksmälla och blivit nockad av hundra tungviktsboxare. :? Dagarna efter en migrän-attack känns ungefär som man är rejält bakis...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sådär nu är nätdelarna klara. Det fick bli en extern låda med allt samlat i.
Inte så snygg, men den ska ändå bara stå under bordet, så det var ingen idé att lägga ner för mycket tid på det.

Så här blev det iallafall:
Bild
Storlek: 24x14x11 (cm.) I botten och i locket (ej i bild) sitter ventilationshål. Det finns även nätavstörningsfilter och säkringar.

I lådan sitter det tre våningar med nätdelar och allt ger flera uppsättningar +12V, -12V, +5V, -5V och förstås GND.

Tyvärr har Elfa flyttat fram restleveransen av vridomkopplarna, men annars är all elektronik till projektet klart. Det enda som återstår är en frontplatta och montering av potar, lysdioder, anslutningar mm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Framgång!

Elfa har äntligen fått hem vridomkopplarna och jag har just caddat klart frontplattan.

Samlar ihop trådarna:
Här sökte jag efter CAD-program, men det visade sig att SketchUp klarade jobbet perfekt.
Här fick jag bra förslag på hur allt skulle monteras. Dessvärre hade potarna gått på sig runt midjan, men efter att ha flyttat runt grejjerna så fick jag tillslut plats med allt.

CAD-jobbet blir inget avancerat, bara massa hål (text ordnar jag efteråt) men eftersom jag inte direkt längtar efter att borra 46st hål så överlåter jag det till Fagge. -Jag vill ju också ha något som kommer från hans omtalade maskin. :)

Cad-filen: PCLAB_CAD.DXF (Väldigt fantasifullt namn...)

Min mall (GIF-bild.)

edit: Ändrade sökvägen till GIF-bilden.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

När jag öppnar PCLAB_CAD.DXF i autocad så får jag till lite konstigheter, först ligger 0/0 i mitten av biten och inte i något hörn, sen får jag till så konstiga mått på både själva biten och hålen.
Själva biten får jag till 216,23*204,85mm och hålen blir 10,24 7,96 och 3,41 , har för mig att plattan skulle vara 190x180mm.
Antingen är det att det är fel i filen eller är det att jag bara är seg på morgonen. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Usch, säg inte sådär. :D Hoppas det bara är något enkelt fel.

att 0/0 ligger i mitten är väl ok? När jag frågat tidigare så fick jag svaren att det kvittar var man lägger 0/0.

Däremot verkar inte måtten stämma.
Hela plattan ska mycket riktigt vara 190x180mm. Mellan nedersta kanten och centrum på närmaste hålraden ska det vara 35mm. Dimensionerna på alla hål står i GIF-bilden.

Hm, om det nu är fel på filen... vad gör jag då?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Måttet från centrum på nedersta hålraden till kanten får jag till 39,83mm.
Det är kanske bäst att någon annan kollar om måtten stämmer så att det inte är jag som missat något.
Men skulle dom vara fel så skulle jag kunna rita frontpanelen åt dig om du kan vänta till i morgon.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Har gjort om DXF-filen i ett annat program nu.
Samma filnamn som tidigare, så kolla att inte webbläsaren hämtar filen från cachen istället. I egenskaperna för filen bör det stå:
Ändrad: den 28 september 2006, 14:36:52 eller liknande. Står det 10:09 så är det fel.

Tack för erbjudandet förresten. :) Fagge kunde också tänka sig att ordna till den.

edit: Jodå, nu ser filen bättre ut. Någon gång nästa vecka får ni se slutresultatet på hela projektet. :)

Tittade nyss på när jag startade tråden. I morgon är det 6 månader sedan! :lol:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Japp nu ser den bättre ut, :D men jag tror att fagge brukar vilja ha 3mm hålen lite större ca 3,1 mm pga att han kör med radiekompensering vid fräsnigen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det är helt ok om de blir 0,1mm större. Det ska sitta 3mm-lysdioder i de hålen, som ska limmas fast på insidan. Troligen kommer det gå att trycka fast lysdioderna även om det blir 0,1mm större hål.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu börjar det hända grejjer! :)

Vi börjar med en liten titt på var frontplattan ska sitta:
Bild

Fagge har ordnat frontplattan. Direkt från verkstaden:
Bild

Hålen blir riktigt snygga! (eh, kan man säga så?!)
Bild

Först målade jag baksidan vit:
Bild

Lite dålig bild, men det blir blankt och snyggt på framsidan:
Bild

Dags för lite "praktikant-jobb". (Brukar kalla monotona småjobb för det, eftersom stackars praktikanter ofta får sådana jobb..) Det tog en stund att skruva isär alla kontakter, men tillslut såg det ut såhär:
Bild

Efter lite monteringar såg det ut såhär:

Bild

Bild

Det saknas två vridomkopplare (måste kapa axlarna lite innan montering.) Sedan ska det sitta rattar på potar och vridomkopplarna.

I morgon ska jag löda och beställa rattarna. Ville montera allt först så jag visste vilken sort som passade bäst. Nu har jag bestämt mig för 38-163-03 (de silverfärgade) från Elfa.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Snyggt
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Blev bra det där, allra helst när det kom lite färgglada komponenter på framsidan :)
Behöver du limma lysdioderna eller är blir det pressform?.
Vad för sorts färg använder du?.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag behövde bara pressa fast lysdioderna. Det passar perfekt. :)

Jag använde en vattenbaserad vit "hobbyfärg" från Landora. Köpt på Maxi. (Färgen fanns även när samma affär hette Kvantum.) Färgen sitter bra, men eftersom plexiglaset är så blankt så går den att skrapa bort. Fördel om man gör någon miss. Nackdel när man ska skruva fast saker som t.ex muttrar, då får man ta det lite försiktigt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det var ett tag sedan jag skrev något här. Orsaken ser ni här:

Bild

7st kretskort har fått sladdar mellan sig. (Varenda sladd är skärmad. Det blev en dyr historia...)
Mellan frontplattan och ena kretskortspaketet sitter det ett 60-tal sladdar, dvs över 120 lödpunkter ....
Så jag har haft en del att göra. :roll:

Nu är det bara 1/3-del kvar att löda. Det kommer inte bli kul att felsöka om något inte fungerar. Jag har varit noga med att dokumentera alla sladdar, men Murphy brukar ju kunna dyka upp när man minst av allt anar.
Skriv svar