Bygga om elektrisk utombordare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av tofriis »

Stämmer det är Haswing, modell Osapian D101. Köpte mina till bra pris här:
https://www.drev.se/produkter/50730osapian?ref=5500

Ja, någon sådan variant att dubbla reglage hade varit bra, helst för sidomontering.

Blir samma problem för mig med spakar, för lång slaglängd med mina nuvarande potentiometrar. Tack för tips och bild på alternativ lösning!
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av tofriis »

Ett alternativ jag funderar på, om jag inte hittar bättre lösning, är att behålla "överdelarna" av utombordarna med all styrning som de är och montera dessa under bänkarna i sittbrunnen så bara ca en dm sticker ut. Från dessa få jag då dra kraftiga kablar till respektive motor. Svårt att förklara i text...
Nerre
Inlägg: 26794
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av Nerre »

Vanliga potar har väl tyvärr ofta 270 graders rörlighet eller nåt sånt, men jag har för mig det finns potar med kortare?
bearing
Inlägg: 11339
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av bearing »

tofriis skrev:Stämmer det är Haswing, modell Osapian D101. Köpte mina till bra pris här:
https://www.drev.se/produkter/50730osapian?ref=5500

Ja, någon sådan variant att dubbla reglage hade varit bra, helst för sidomontering.

Blir samma problem för mig med spakar, för lång slaglängd med mina nuvarande potentiometrar. Tack för tips och bild på alternativ lösning!
Det var ju en ännu bättre modell än min för samma pris!
Attans att jag missade den! =)

Några förslag:
Utväxling mellan spak och potentiometer. Man skulle kunna skriva ut delarna för en prototyp med 3d-skrivare. Som ev. blir fast installation senare med lite färg o.s.v.

Skjutpotentiometrar, typ till mixerbord.

Vanlig teleflex och vajrar.

Men mitt bästa förslag är att köpa två stycken gasreglage till elmoppar (som föreslagits tidigare i tråden) och modifiera lite. De är hallbaserade. De modeller jag använt har haft väldigt kort "slaglängd". Ca 45° mellan min och max. Jag har ett här som har fallit i golvet och spruckit så att man kan se hur det ser ut inuti. Samma princip som de du hittat i din Haswing. En magnet flyttas i förhållande till en hallsensor. Borde ju bara var att kapa av en bit av handtagsdelen, och sedan montera en tjusig arm på stumpen som sitter kvar.
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av tofriis »

Tack för alla tips!

Två skjutpotentiometrar skulle jag kunna tänka mig, frågan är hur man skulle kunna få det vattentätt nog...

Funderar på någon form av trådlös styrning av potentiometrarna, fick man till det, så kunde ju man ju placera dem väderskyddat i ruffen med möjlighet att styra direkt där, men även med fjärrkontroll. Vore perfekt för mig som ofta är ute själv, tex att kunna stå framme vid fören och bromsa med backen vid tilläggning. Idéer kring det, fjärrstyrda potentiometrar alltså?
Skriv svar