Flytta eller lägga till Start/Stop på maskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Flytta eller lägga till Start/Stop på maskin

Inlägg av Massemannen »

Hej alla hens
Har en 3fas justersåg som har en On/Off brytare på olämpligt ställe. Den är svår att se och nå, speciellt om man står med material i händerna...
Funderar på att sätta en on/off brytare under släden men på den fasta delen... Någon som har några tips på om det finns ett kit att köpa eller några andra inputs?

Side note: Jag är helt införstådd med att strömbrytaren ska sitta på ett sådant ställa så man inte oavsiktligt ska kunna starta maskinen osv osv. Men jag är ensam i verkstan och tar ansvaret därefter :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26765
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Flytta eller lägga till Start/Stop på maskin

Inlägg av Nerre »

Flytta den är antagligen bästa lösningen, eftersom den med stor sannolikhet är kombinerad med en nollspänningsbrytare (för att maskinen inte ska råka starta plötsligt när strömmen kommer tillbaka efter strömavbrott).
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Flytta eller lägga till Start/Stop på maskin

Inlägg av GFEF »

Bilderna ger endast besked om olämplig placering av start-stopp knappar.

Är rätt säker INTE godtagbar placering av stopp knappen enligt alla säkerhetsnormer.......

Om det är en så kallade "kontaktormotorskydd" är inkoppling av återfjädrande start-stopp knappar enkelt.

Sök på "kontaktormotorskydd schema".

Så enkelt att några färdig " kit att köpa" finns troligen inte.

En tryckknapps låda med två återfjädrande tryckknappar och en bit 5-ledar kabel.

Finns det ingen manöver säkring måste tryckknappar och 5-ledar kabel vara dimensionerad efter inkommande gummikabels säkringar.
Är säkert billigare, enklare och ser snyggare ut att montera dit en manöver säkring.
Standarden för manöver kretsar brukar var 10[A] borde räka bra till för ett standard 230[V] uttag.
Inte för stora effekter som värmefläktar vinkelslipar med mera endast arbetsbelysning.

En slutande återfjädrande startknapp.
OBS se till INGET kan koppla över den "återfjädrande startknapp".

Stopp knappen på ett "kontaktormotorskydd" brukar också fungera som återställning av utlöst motorskydd.
Är den "återfjädrande startknapp" över kopplad kan intryckning stoppknappen få elmotorer att starta.
Om motorskyddet var utlöst och återställdes med intryckning av stoppknappen.

Har tyvärr sett flera exempel av detta.....

Naturligtvis måste hela el-installationen vara med rätt IP klass IP54 eller högre.

Alla tillverkaren försäkran om uppfyllda säkerhets normer blir också ogiltiga.
Den som utför ombyggnad övertar all ansvar normuppfyllning.

Är ett läge då ett behörigt el-företag med giltigt ansvars försäkring är bra...
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: Flytta eller lägga till Start/Stop på maskin

Inlägg av Massemannen »

Tack för era svar! Mkt uppskattat!
Josty Kid
Inlägg: 250
Blev medlem: 8 januari 2010, 13:50:02
Skype: kfrahm
Ort: Göteborg

Re: Flytta eller lägga till Start/Stop på maskin

Inlägg av Josty Kid »

Maskinen är väl CE märkt?!
Att bygga om styrkretsen och lägga till fler knappar påverkar säkert CE märkningen kolla med leverantören.
Att byta placering är inga problem då det inte är frågan om ”nödstopp” utan endast manöverknappar. (förutsätter att kretsen som tidigare påpekat är avsäkrad 10A).
Men man kan ju passa på och ordna ett riktigt nödstopp eller två välplacerat speciellt om man arbetar ensam.
Gummikabel och ”handske” är inte till för permanent anslutning...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34051
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Flytta eller lägga till Start/Stop på maskin

Inlägg av Glenn »

Det finns väl inga arbetsskyddsregler som gäller för privatpersoner i hemmet, att det finns OTROLIGT mycket regler som gäller på arbetsplatser är en annan sak.

Det kan väl inte vara nåt fel med CEE-don för permanent inkoppling heller för den delen ? Så har vi på jobbet på alla maskiner.
Josty Kid
Inlägg: 250
Blev medlem: 8 januari 2010, 13:50:02
Skype: kfrahm
Ort: Göteborg

Re: Flytta eller lägga till Start/Stop på maskin

Inlägg av Josty Kid »

Tack o lov så får vi göra vad vi vill hemma i garaget med våra maskiner. Vi behöver inte bry oss om amv eller ce märkning det ör ju bara för till för de som inte är odödliga och så smarta som vi. :humm:

Förslaget med nödstopp var utifrån min egen horisont. När jag arbetar ensam, kanske lite trött efter dagjobbet så litar jag inte bara till min oändliga skicklighet utan också att maskinerna är så säkra det går. Klantar jag till det vill jag kunna stoppa oavsett var jag står.

CEE don används ofta på det sättet, med förklaringen att man flyttar om maskinerna regelbundet (vart femte år)... Donen är inte konstruerade för kontinuerligt bruk utan oxiderar med åren och med risk för överhettning. Jacka i och ur då och kolla.
Skriv svar