Hjälp med beräkning av elprodukter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av prototypen »

Hos ELFA har det funnits "tiltströmställare" med en liten kula som kan rulla fram och tillbaka och åt ena hållet ge kontakt.
Sedan en 8 pinnars PIC processor och lysdioderna. Behövs ett pull-up motstånd på 10Mohm också.

Protte
limpan4all
Inlägg: 8220
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av limpan4all »

Nu har vi lite att räkna på.
22*300 ger 6600:- tillgängligt.
Produktionskostnad ca 30:-/st och ställkostnad ca 1000:- det skulle ge att utvecklingen får kosta max 5000:-.
Det innebär också att du inte kan köpa utvecklingstid på kommersiell basis.
Om du sedan kan sälja en del så blir det vinst.
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av fortuna »

optimalt hade varit en decoder I varje vagn, då jag själv kunde stänga av o sätta på belysning..pågående alternative är ett ganska bra då ingen vagn är igång vid ranger och stillastående en längre stund.. där emot är ändå iden bra att skippa batteri och sätta släpsko eller kontaktbleck med konding och resistor.. funktionen slockna och tända finns ju där från elektroniken.. samtidigt finns ju inget jätteutrymme att tillgå I vagnarna.. kunde man lösa tända/ släcka funktionen likt förslaget och ha ström fråm skenorna , då är jag nöjd,
Glenn skrev:Varför vill du ha batteri när du har tillgång till ström från skenorna då ?

För ojämt ? (går att lösa), för jobbigt att ansluta sej ?
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av fortuna »

Nu vet jag inte vart detta togs. handlar det inte om att sälja o tjäna pengar, jag tyckte verkade vara en bra pryl som skulle passa mitt behov och om möjligt till en kostnad som passade min börs.. om det nu skulle fungera I hobbybasis.. nåväl.. .
limpan4all skrev:Nu har vi lite att räkna på.
22*300 ger 6600:- tillgängligt.
Produktionskostnad ca 30:-/st och ställkostnad ca 1000:- det skulle ge att utvecklingen får kosta max 5000:-.
Det innebär också att du inte kan köpa utvecklingstid på kommersiell basis.
Om du sedan kan sälja en del så blir det vinst.
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av fortuna »

Tack för tipset, ska kolla
prototypen skrev:Hos ELFA har det funnits "tiltströmställare" med en liten kula som kan rulla fram och tillbaka och åt ena hållet ge kontakt.
Sedan en 8 pinnars PIC processor och lysdioderna. Behövs ett pull-up motstånd på 10Mohm också.

Protte
Skriv svar