Hjälp med beräkning av elprodukter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av fortuna »

Hej,
Jag har en ide som jag gärna vill prova
snälla, hjälp mig att hitta en kondensator och lämplig diopd
Tänket är
3 volt knappcell lion ska få ett antal lysdioder lysa I en eller par minuter efter att batteriet stängts av..

jag har.
3 volt knappcellsbatteriet
4 lysdioder 20 mA
1 styck accelerometer matningspänning 3-5 volt https://www.electrokit.com/mpu6050-acce ... kort.55345.

saknar :
en liten konding som klarar av hålla 4 led tända I ett par minuter..
eventuellt en diod som hindra bakström.
Jag vet o förstår att batteriet inte kommer räcka särskilt länge, men har möjlighet att sätta ett 3,7 volt lipobatteri ifall övrig ide fungerar..

Om tänket är helt fel så får ni givetvis berätta det.
Mvh Micke
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3538
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av breflabb »

Man skulle kunna ha typ sådana små lytar men med stor kapacitans med ett seriemotstånd
https://www.elfa.se/sv/dl-kondensator-2 ... p/16772823
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av Icecap »

Att ha en kondensator till att driva LED är ju en inte okänd fråga här. Och det är inte lika enkelt som du verkar tro.

Om man laddar upp en konding till en given spänning kommer all avladdning att sänka spänningen linjärt med strömmen. Om man räknar på det blir det oftast en mycket stor kondensator för väldig kort tid.
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av fortuna »

Breflabb , Tack för tipset..

Icecap, Jag förstod nästan det. finns det något annat sätt att fördröja nedsläckning av leden, må så vara att man ta av batteriet ,
limpan4all
Inlägg: 8218
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av limpan4all »

Du har beskrivit alldeles för lite. VAD vill du göra egentligen? T.ex hur hänger lysdioderna ihop med accelerometern? Hur skall du stänga av den? Hur skall du slå på den (starta) osv?
Just nu finns det för mycket obekant för att kunna svara.
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av fortuna »

Limpan4all..

så här ser den ut som original.. helt enkel för dyr att köpa. jag beklagar det ..

Det är en rörelsekänslig ledlist där ett 3 voltsbatteri driver 4 ledlampor i ca 4 minuter efter sista rörelsen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av lillahuset »

Möjligen har jag ett gravt synfel eller problem att räkna. Ser ut som fem LEDar för mig.

Det du troligen vill ha är en krets, låt oss säga 555 (för att vara folkliga), som triggas av accelerometern och matar LEDarna så länge accelerometern detekterar en rörelse plus ett antal minuter.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av Glycol79 »

För att kunna använda accelerometern måste någon sorts MCU användas då den snackar i2c.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av prototypen »

Kan det vara ett cykellyse, så länge det skakar så lyser det?
limpan4all
Inlägg: 8218
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av limpan4all »

Skall du ha en/några stycken eller ett tusentals?
Vad kan du om elektronik/programmering?

Hårdvaran är skitenkel, en liten MCU som kan hantera I2C och drar extremt låg ström i standby, och vaknar till på I2C kommunikation sedan lysdioder och lite motstånd.
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av fortuna »

utersluter inget av dina påstående inte mer än att där sitter bara 4 led om lyser vid aktivering.. det sistnämda är huvudet på spiken..
lillahuset skrev:Möjligen har jag ett gravt synfel eller problem att räkna. Ser ut som fem LEDar för mig.

Det du troligen vill ha är en krets, låt oss säga 555 (för att vara folkliga), som triggas av accelerometern och matar LEDarna så länge accelerometern detekterar en rörelse plus ett antal minuter.
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av fortuna »

för stunden så får jag räkneskapen till endast 22 styck.. kan bli mer vart efter, men inte tusental.. stryckpris runt 300 kr vid köp av nytt ..
Om du menar ifall jag är utbildad inom elektronik och programmering så är jag inte det, då är ni till jättestor hjälp och förhoppningen är att efter en hög med idiotiska frågor från mig och några eminenta svar få veta om det går eller inte går med min kunskap,
Att jag sitter o bygger ihop olika komponentapplikationer med hjälp av ritning och lödkolv t samt provar olika programeringar I rasp3 till husbehov är mer eller mindre en kulgrej.. men först.. bra att vet är , nivå på svårighet..
limpan4all skrev:Skall du ha en/några stycken eller ett tusentals?
Vad kan du om elektronik/programmering?

Hårdvaran är skitenkel, en liten MCU som kan hantera I2C och drar extremt låg ström i standby, och vaknar till på I2C kommunikation sedan lysdioder och lite motstånd.
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av fortuna »

okej..
Glycol79 skrev:För att kunna använda accelerometern måste någon sorts MCU användas då den snackar i2c.
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av fortuna »

Njaee. inte det som är på bilden, men givetvis finns det en hel hög med olika användningsområden.. Det där du ser är invändigt på ett passageravagn modelljärnväg I skala H0.. syftet här är.. att ingen ström tas från körström, så länge vagnen är I rörelse är led tända I kupen, vid stillastående, efter ca 4 minuter slocknar led och därmed sparar på ström. enkelheten finns , då Inga brytare eller andra mekaniska produkter behövs.. allt I ett..
prototypen skrev:Kan det vara ett cykellyse, så länge det skakar så lyser det?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33956
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med beräkning av elprodukter

Inlägg av Glenn »

Varför vill du ha batteri när du har tillgång till ström från skenorna då ?

För ojämt ? (går att lösa), för jobbigt att ansluta sej ?
Skriv svar