Oxid på rörpinnar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Oxid på rörpinnar

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Plötsligt fick jag en helt annan ide; det finns speciella nåldynor med sand som slipar knappnålarna. Skulle man kunna ha en sandbädd med "bra" sand och vibrator? Man doppar rörbenen eller andra ben i sanden och oxiden rasslar loss.
Jag tycker den här ide'n är genial.

Fast vibrator-funktionen går bort om man kan tänka sig att stoppa i och ur röret ur "sanden" istället.

Det är ju liksom det jag faktiskt gör när jag rycker i och ur röret ur sockeln.

Enda skillnaden är att det "skrapet" är minimalt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Glasfiberborste hjälpte inte trots synbart blankare ben.

Jag tror nu att jag gjort en kallödning någonstans i vänster kanal.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag vill höja ett varnande finger för glasfiberboste/penna.

Jag satt idag och åt vid samma plats jag nyttjat borsten och när jag tog i senapsflaskan fick jag i mig en fiber av glasfiber.

Den gick knappt att se ens med lupp så jag hade stora svårigheter att få ur den ur min hand.

Frenetiskt använde jag nageln för att försöka få bort den.

Innan hade jag försökt läsglasögon + pincett.

Till slut fick jag bort den med nageln i alla fall.

Jag har nu tvingats sanera hela matbordet för att försöka undvika att nåt sånt här händer igen.

Jag kommer dock ihåg att efter mitt nyttjande av borsten hade jag flertalet fibrer på handen som jag då sköljde bort.

Antingen fäller min borste ovanligt mycket eller så är det här ren hälsovådlig skit.

Runda arkivet nästa säger jag bara :D

MVH/Roger
PS
Tänk bara om man skulle få i sig en sån där fiber i lungorna bara för att man råkar peta sig i näsan...
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Alltså.
Jag skriver en varning (på sidan 2 i denna tråd) om att få dessa fibrer i handen och ev. ner i lungorna.
Jag råder dig att hålla dig över en papperskorg eller liknande.
Flera andra varnar också.

Då sätter du dig och fiberborstar vid matbordet. :shock:
Och dessutom äter du vid det bordet sen. :shock: :shock:

Nåja, tur att det verkar gått bra i alla fall. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja alltså vid matbordet ska man aldrig pyssla med något som dammar. Inga slippapper, borstar eller filar.
Glasfiberpennor dammar och sprätter. Och fibrerna går åt. Det finns en anledning till den svarta skruven i bakänden. Man skruvar på den för att få fram mer glasfiber när det blir för kort. Hantera den som en vass kniv. Arbeta alltid ifrån dig. Håll inte arbetsstycket mot kläderna för att ta spjärn eller nåt. Håll dig som sagt över en papperskorg, alternativt ett arbetsbord som endast används som arbetsbord, någonstans där det inte kan damma ut över en plats man normalt lever och bor på. ;)
Jag använde dock sådan även när jag bodde i min etta, men var mycket noga med att dammsuga och våttorka efter.
Om man använder den som en gammal tandborste (tidigare tips) och skrubbar som en tok, ja då blir det rikligt med små stickor precis överallt.
Långsamt och precist längs med pinnarna, och ändarna riktade neråt.
Nånstans trodde jag att det inte skulle behöva förklaras. :p
Allt slipdamm är hälsovådligt. Även från trä. Men glas, sten och metalloxid är lite farligare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

bit96 skrev:Alltså.
Jag skriver en varning (på sidan 2 i denna tråd) om att få dessa fibrer i handen och ev. ner i lungorna.
Jag råder dig att hålla dig över en papperskorg eller liknande.
Flera andra varnar också.

Då sätter du dig och fiberborstar vid matbordet. :shock:
Och dessutom äter du vid det bordet sen. :shock: :shock:

Nåja, tur att det verkar gått bra i alla fall. :)
Du är rolig du bit96 :)

Jag vet, jag lyssnar dåligt och är mycket naiv.

Ville ju mest få bort oxiden, liksom :)

MVH/Roger
PS
Känns lite otacksamt att dissa glasfiberborste på detta sätt men det gör jag, ner med den i det runda arkivet bara säger jag :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev:Ja alltså vid matbordet ska man aldrig pyssla med något som dammar. Inga slippapper, borstar eller filar.
Glasfiberpennor dammar och sprätter. Och fibrerna går åt. Det finns en anledning till den svarta skruven i bakänden. Man skruvar på den för att få fram mer glasfiber när det blir för kort. Hantera den som en vass kniv. Arbeta alltid ifrån dig. Håll inte arbetsstycket mot kläderna för att ta spjärn eller nåt. Håll dig som sagt över en papperskorg, alternativt ett arbetsbord som endast används som arbetsbord, någonstans där det inte kan damma ut över en plats man normalt lever och bor på. ;)
Jag använde dock sådan även när jag bodde i min etta, men var mycket noga med att dammsuga och våttorka efter.
Om man använder den som en gammal tandborste (tidigare tips) och skrubbar som en tok, ja då blir det rikligt med små stickor precis överallt.
Långsamt och precist längs med pinnarna, och ändarna riktade neråt.
Nånstans trodde jag att det inte skulle behöva förklaras. :p
Allt slipdamm är hälsovådligt. Även från trä. Men glas, sten och metalloxid är lite farligare.
Hej MadModder!

Jag tycker nog att du lite krampaktigt försöker förklara dig fri från skuld.

Att jämföra det här med slipdam från trä är ju rent löjeväckande ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev: Känns lite otacksamt att dissa glasfiberborste på detta sätt men det gör jag, ner med den i det runda arkivet bara säger jag :D
Jag kan ta över den istället :)

Saknar glasfiberpenna nu sen farsan tog tillbaka den jag hade innan :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vad har du för adress? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Haha. Inte då. ;)
Slipdamm från trä är inte alls bra. Farsan jobbade på en träindustri i unga år och hade stora problem med snuva, nysningar, näsblod och såriga slemhinnor.
Jag kan själv bli snuvig flera dagar efter att ha andats in fint trädamm.
Att fjutta lite hemma vid köksbordet har ingen dött av. Det kliar och sticks nån vecka av glasfiber man inte får ut, men sen är det borta. Inte värre än så.
Men jag kunde väl aldrig tro att du skulle äta vid samma bord.

Jag vidhåller att glasfiberpennan är ett utomordentligt verktyg! Du vill bara inte befatta dig med det extra arbetet runtikring. :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Okej, jag kanske var lite hård mot dig och ber om ursäkt för detta.

Rörpinnarna blev faktiskt blankare med glasfiberborsten :)

Tyvärr blev det faktiskt, och knepigt nog, värre vilket gör att i morgon kommer jag löda om vänster kanal.

För övrigt har jag bett om Glenn's adress för just nu ligger glasfiberborsten i det runda arkivet :D

Jag tror alltså att sandpapper är en bättre lösning även om man i rörfallet måste vara två.

Sen har jag full förståelse för att slipdamm inte är att leka med även om det liksom inte kan sätta sig på tvären i lungorna...

Nej, glasfiber är direkt farligt, vill jag efterklokt hävda.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 27 december 2015, 17:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nu har du blandat ihop begreppen Roger. Det är asbest som fastnar i alveolerna, inte glasfiber. Tvärtom stöter kroppen bort glasfibrerna ur lungan.

http://www.toolboxtopics.com/Gen%20Indu ... Hazard.htm
Because fiberglass breaks across the fiber to form tiny fragments, the tissue response is very different when these particles are inhaled. When fiberglass fragments are inhaled and deposited in the small air sacs of the lung, the alveoli do not close up and trap the particles. The particles are expelled from the alveoli and there is a rapid clearance of fiberglass dust particles from the lungs.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Man ska inte DÖD förklara fiber pennan bara för man
inte tänker innan man använder den. Vist är den lite obehaglig
Och svårt att få ut men efter några dagar så stöter kroppen bort skräpet
Som mrfrenzy seger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

mrfrenzy skrev:Nu har du blandat ihop begreppen Roger. Det är asbest som fastnar i alveolerna, inte glasfiber. Tvärtom stöter kroppen bort glasfibrerna ur lungan.

http://www.toolboxtopics.com/Gen%20Indu ... Hazard.htm
Because fiberglass breaks across the fiber to form tiny fragments, the tissue response is very different when these particles are inhaled. When fiberglass fragments are inhaled and deposited in the small air sacs of the lung, the alveoli do not close up and trap the particles. The particles are expelled from the alveoli and there is a rapid clearance of fiberglass dust particles from the lungs.
Hej mrfrenzy!

Jag tog precis bort mitt PS för jag har skämts över det.

Jag menar, hela grejen tappade rimliga proportioner.

Fast det är intressant att höra dig och din text förklara att jag hade fel.

Sen kan jag återigen meddela att jag inte platsar i Mensa, direkt :D

Kan ni gissa hur jag använde borsten?

Jo, jag vred ut c.a 0,5cm(!) borste innan jag borstade på röret :D

Det är ungefär lika korkat som att försöka använda en stiftpenna med 0,5cm blyerts ute :D

Det är klart det då blir stora moment på fibrerna så att borsten fäller, eller hur?

Nu kommer jag ta tillbaks borsten ur runda arkivet och aldrig använda mer än 1mm borste.

Då är jag nämligen övertygad om att den inte fäller alls (lika mycket).

För den var bra, den tog ordentligt på oxiden.

Slutligen ber jag om ursäkt för att detta skenade i väg likt katastroftänk.

MVH/Roger
PS
Jag började kvällen med att direkt ta bort det jag skämdes för utan att läsa vad som hänt. Sen när jag såg ditt trevliga svar ville jag skriva tillbaks det men det fanns inte kvar "i musen" :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jo, jag tänkte berätta en sak :)

Jag löste problemet :)

Visade sig att det var fel på röret.

När jag bytte till ett Telefunken ECC82 så fungerar det.

Verkar som om nån svetsfog inuti Philips ECC82 hade släppt.

Jag ska studera detta närmare (jag gillar att "ta vara på felet" som min mentor alltid sa).

Mycket klurig felsökning dock, vickning på rör hjälpte ibland, knackning på plyfa-chassit gav störningar i vänster kanal, ur och isättning av röret gav ofta bättre resultat, vikning av vänster kanals signalkabel gav ibland bättre resultat, snurrning av RCA-kontakt gav ibland bättre resultat, kontaktsprej på sockel gav inget bättre resultat alls, kontaktsprej på RCA gav heller inget bättre resultat, glasfiberborste på stiften gav inget bättre resultat osv.

Till slut blev jag alltså så förbannad på skiten att jag tog en rövare och bytte rör.

Voila, nu funkar det :D

MVH/Roger
Skriv svar