Jag ville använda mjukvaran för att hämta skärmdumpar från scopet för dokumentation och rapporter direkt till datorn. Att sitta och skyffla hundratals BMP-bilder med USB-minne blir snabbt tröttsamt och eftersom mitt scope inte har någon klocka nollställs tidsstämplarna på filerna varje gång scopet startas om och att sitta och namnge dem med den inbyggda ratten tar väldigt lång tid.
Jag ville även använda scopet med NI Labview och eventuellt skriva ett eget mätprogram (dvs. fungerande VISA-stöd).
Problemet var att mitt scope som är flera år gammalt hade en så gammal firmware från leverans att varken VISA eller Ultra-Sigma fungerade och ingen, varken ÅF instrumentcenter, Rigols EU-support eller Amerikanen som mailar ut ny firmware kunde ge ett entydigt svar på om det gick bra att uppgradera direkt till en modern FW (5 års utveckling i ett steg) eller om jag var tvungen att göra det stegvis.
Istället fick jag själv sitta och läsa på eevblog-forumet och sidor med instruktioner för bandbredds-hacket (min hårdvara är 100MHz i original) för att se vilka uppgraderingssteg andra gjort, var man kan hitta äldre firmware för nedladdning och md5-summor från någon trovärdig forumskribent för att åtminstone hjälpligt kunna kontrollera att "hittat på internet"-firmwaren är OK.
För en småföretagare eller privatperson som jagar lägsta pris är detta kanske OK eller åtminstone hanterbart men om google-tröskandet efter information gjorts på betald arbetstid/debiterbar tid då hade alla Rigols prisfördelar mot premiummärkena snabbt ätits upp.
Så här skriver Rigol i sin egen uppdateringsinstruktion:
rigolsupport.png
Tyvärr var det ingen som var villig att svara på den frågan, än mindre lämna ut någon tydlig information kring vilka FW versioner som är garanterat kompatibla med de olika HW revisionerna eller vilka FW revisioner som bör undvikas pga. kända buggar.
Prisskillnaden mellan Rigol och Keysight är inte luft utan de senare levererar ett mervärde, sedan kanske inte alla behöver det mervärdet men jag köpte min hårdvara av en Svensk ÅF just för att kunna få lite support men det kunde de inte leverera.
http://www.rigol-uk.co.uk/ (inte
http://www.rigol.co.uk som är Rigol EU) verkar t.ex. ha mycket bättre koll och levererar mer faktiskt användbar information än Rigol officiellt. Skall jag köpa Rigol igen då blir det från en ÅF som har egen lokal expertis på märket och som garanterar uppdatering till senaste FW innan enheterna skeppas till kund.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.