Realtidsplotter för att felsöka sensorer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sebnil
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 juli 2011, 09:11:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Realtidsplotter för att felsöka sensorer

Inlägg av sebnil »

Jag har under en längre tid programmerat en realtidsplotter som tar data från serieporten och ritar upp det. Bra för att felsöka sensorer eller ställa in reglerloopar.
Bild

Youtube-video:
http://www.youtube.com/watch?v=WN2oXuavrWk
  • * Uppdaterar plot i realtid medan det fortfarande behandlas av mikroprocessorn
    * Plottar realtidsdata från seriell port. Mikroprocessorval spelar ingen roll så länge den kan skicka seriell data till datorn.
    * 6 kanaler för data (kan utökas i koden om nödvändigt)
    * Stapeldiagram i realtid
    * Linjediagram i realtid
    * Du skickar bara de data som du vill felsöka med ett blanksteg som avgränsare såhär "värde1 värde2 värde3 värde4 värde5 värde6". Flyttal eller heltal spelar ingen roll.
    * Öppen källkod
    * Robust. Det kommer inte att krascha på grund av skadad dataström eller liknande.
    * Multi plattform Java. Testad på OSX och Windows 8 (och bör fungera på Linux också).
Mer info och kod finns här

Vad tycker ni?
H.O
Inlägg: 5737
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Realtidsplotter för att felsöka sensorer

Inlägg av H.O »

Mycket bra, behöver ofta något sånt men det slutar alltid med att jag fångar data till en text-fil och plottar i Excel.
Ska absolut testas, tack!
:tumupp:
Oscbe112
Inlägg: 165
Blev medlem: 16 januari 2010, 13:44:31
Ort: Helsingborg

Re: Realtidsplotter för att felsöka sensorer

Inlägg av Oscbe112 »

Fungerar alldeles utmärkt! Väldokumenterat som vanligt Sebastian.

Jag fick lägga till en liten delay efter varje analogmätning för att det skulle fungera bra med min Arduino.

I ditt stegförsteg så kanske det ska nämnas att biblioteket ControlP5 behöver läggas till om man inte har det sedan tidigare.
Användarvisningsbild
sebnil
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 juli 2011, 09:11:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Realtidsplotter för att felsöka sensorer

Inlägg av sebnil »

Tack. Det steget är nu tillagt på bloggen, Github och i senaste versionen av koden finns det en kommentar vid import av controlP5 med en url för var man laddar ner biblioteket.
Skriv svar