Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4119
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Vår kaffekvarn som jag fick för några år sen hade börjat muppa. Den har en liten tryckknapp för att starta och ett vred för att ställa hur länge den ska gå.

Men nu hickade den bara till när man tryckte på startknappen oavsett vad vredet stod på. Försökte skruva isär den underifrån men kom till två triangelskruvar som satt som berget. Beställde en triangelmejsel från kina och fick loss skruvarna, men det hjälpte inte, de lossade bara kretskortets hållare från botten (nödvändigt dock).

Vände och vred på den och lös in i alla hål och försökte se hur den satt ihop. Efter två timmars huvudkliande så vred jag på malningsgradsinställningen till stoppläget och drog upp den och kom förbi stoppläget och kunde sen skruva bort hela överdelen och där fanns tre skruvar att lossa.

Pillade isär allting och fick ut kretskortet. Satt nån form av TRIAC(?) för att styra motorn och två feta effektmotstånd och en hel del logik och hålmonterade komponenter. Kretskortet under effektmotstånden var rätt bränt. Men eftersom jag inte har några effektmotstånd och de såg bra ut
i övrigt så bytte jag den lilla elektrolytkondingen bredvid istället och se! Nu funkar den igen.

Precis en sån här är det: Bild

Dessa kondensatorer :)
Privatperson
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 december 2012, 19:29:33

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Privatperson »

brödrosten dog , glödtråden brann av ...gjorde en fullagning som verkar hålla. Tänkte på en ev ökad brandrisk men man kör den ju bara när man är i samma rum :) resten av tiden är den självfallet urpluggad

En Usbmus som var bra började fungera sämre för att tillslut dö , en bit av kabeln klipptes av och löddes om ...inga svåra reparationer jag gör men kul ändå :D
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4119
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Senaste reparationen

Inlägg av XorXaX »

Lyckades ladda in ny firmware i en "brickad" Linksys WRT54GL Rev 1.1 som jag hittade i skrotbingen
på jobbet. Det gick att pinga routern men power-LEDen blinkade hela tiden. Hittade någonstans på
nätet att om man är snabb med att påbörja en TFTP-överföring precis när man kopplat in spänning
till routern så kan man lyckas med att flasha om den. Och det gjorde jag! Andra förslag var att bygla
två pinnar på ett minne för att få den i safe mode och kunna göra samma sak.

Den hade även fått sig en törn på ena antennkontakten så den hade spruckit och trillat i sär, men det
fixade sig enkelt med varmluftspistol och lödtenn :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4119
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Köpte servicemanualen som PDF till min Datapulse 110B av nån ockrare på ebay för $15 för länge sen.
Väldigt trevlig manual fina instruktioner med oscilloskopsbilder av hur signalen ska se ut vid flera olika testpunkter på "moderkortet" och felsökningshjälp. Eftersom den negativa pulsen funkade precis som den skulle men den positiva var helt död så visste jag ju att det mesta fungerade.

Den här gången tittade jag inte på kondingarna och bytte de största/fulaste/varmaste. Hade en testpunkt där signalen är gemensam för positiv/negativ puls, där ser det bra ut, två testpunkter in mot positiv signal så tycket jag också det såg bra ut och jag hann byta en stor elektrolyt som verkade misstänkt, men ingen skillnad.

När jag sedan återkom till den där testpunkten insåg jag att signalen förvisso såg bra ut, men den låg 11V för lågt, svårt att se den lilla noteringen i servicemanualen att "botten" på signalen ska ligga på +11V.

Nedåt (mot-25V) fanns ett högt motstånd och uppåt (mot 20V) en diod och ett motstånd. Alltså misslyckades dioden och motståndet att ta upp signalen som den skulle. Ovanför dioden var det 0V, vilken det inte borde. Dock satt där en 10uF elektrolyt mot jord. Den misstänktes kraftigt och byttes och Tada, funktion klockan 3 på natten... Riktig felsökning med schema :) Kortis i C346.

Här kommer lite snuttar från servicemanualen :)

Edit: bytte negativ mot positiv på ett ställe.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiSTer
Inlägg: 725
Blev medlem: 26 juli 2007, 03:55:18
Ort: Skene
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiSTer »

Trött konding i en studioblixt:
Bild


Utnött USB-kontakt på en Galaxy Note (ettan)
Det var billigare att köpa hela kortet än enbart USB-kontakt!
Fick två utbyteskort för priset av vad EN USB-kontakt skulle kosta.
Bild

Pajade även SIM-hållaren i min egen Note.
Modifierade en hållare jag hittade på jobbet... funkar fint!
limpan4all
Inlägg: 8219
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av limpan4all »

Bytt ABS givarringen som sitter på drivaxeln till en Volvo V70 2004, INGENTING strulade, allt bara flöt. Jag satt och bara smålog fånigt hela lördagskvällen...
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ochkl0620 »

Kopplat upp bilen mot en AutoCom enhet. Lyckades släcka "SRS AIRBAG SERVICE OMGÅENDE" och fått reda på varför motorlampan lös.
Det visade sig vara förvärmningen på främre lambdan. Den ska tydligen vara bränd och kortsluten.
Den lilla rackarn kostar 2400:- på volvo men lyckades få fatt i en bättre begagnad för 300 pix!
Och för att ni inta ska moralpredika över att jag släckte airbag meddelandet så kan jag säga att det var orsakat av mig själv, när jag kopplade bort klimatpanelen utan att göra bilen spänningslös.
Det är alltså normalt att den indikerar efter ett avbrott.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33992
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Ja, av säkerhetsskäl brukar airbaglampan tändas om airbagboxen tappat kontakten med en givare eller nån airbag även tillfälligt.

OERHÖRT irriterande när man måste koppla isär nåt kontaktstycke som råkar höra till nåt airbagrelaterat och sen har man en felkod på halsen som oftast kräver evrkstadsbesök..

På ett tidigare jobb monterade vi bensinvärmare, och på nån saab var man tvungen att koppla ur en krocksenor fram vid monteringen,
varvid man fick felkod, lyckligtvis var vi kompisar med lokala saabverkstan också så det var lättordnat.

(ofta kan man dock slippa felkoden om man gör bilen strömlös medans man kopplar ur, men inte alltid)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ochkl0620 »

Ja något!
Jag o en polare har precis skaffat oss denna enhet iaf, alltså samma som Mekonomen och många andra verkstäder har.
Går inte jämföra med min billiga ELM327 bluetooth dosa jag köpte på ebay.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Electricguy »

Har byggt om förstörkaren i en Samson Resolv Sub88 aktiv subbas.. Den har någon konstig överarbetad variant med en TDA7294V som tydligen är rätt känd för att gå sönder.. Så jag bytte hela förstärkarkortet i den..
ToPNoTCH
Inlägg: 4908
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ToPNoTCH »

ochkl0620 skrev:denna enhet
Vilken enhet då ?

Saknas det en länk kanske
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ensten »

ochkl0620 skrev:Kopplat upp bilen mot en AutoCom enhet. Lyckades släcka "SRS AIRBAG SERVICE OMGÅENDE" och fått reda på varför motorlampan lös. ....
Tror han menade det som står i det inlägget ...
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4119
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Svågerns Samsung s2 blev stendöd över en natt.
Visade sig vara kortis i en konding. Trodde det var laddkretsen först och hann beställa en sån för
150 spänn...

Så om nån har en stendöd Samsung s2 som när man kopplar ett labbagg till den istället för batteri drar
någonstans runt 0.8A så får ni gärna köpa kretsen av mig :)

I hans s2:a var det total kortis, vilket tydligen indikerade kondingen, mycket riktigt var det ju den.

Kretsen är märkt: AAQ. Kom å tjöp! :)

MVH: Mikael
MiaM
Inlägg: 10149
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Jag har en Grundig CR 485 som ända sen slutet på 80-talet har gnisslat och svajat till och från. Det har dock hjälpt att skaka/slå lite på den i området där motorn sitter för att problemet tillfälligt ska försvinna.

Här om dagen blev det värre än nånsin. Jag gjorde det man egentligen inte ska göra, använde 5-56 istället för t.ex. symaskinsolja, men det verkar ha funkat. När jag lyft av locket och vänt spelaren upp-och-ned så att utgående axel på motorn blev åtkomlig så sprayade jag på ett par droppar 5-56, torkade runt remskivan som sitter på motoraxeln, och körde sen spelaren en stund upp-och-nedvänd så att 5-56'en fick rinna in i motorns lager.

Häpp, det verkar funka fint, åtminstone har det gått bra i flera dagar.

Det speciella med den här bandspelaren är alltså att om man ansluter den till en separat förstärkare via DIN-kontakten så får man riktigt stereoljud. Jag vet faktiskt inte hur bra/dålig inspelningen är men uppspelningen är bättre än de enklaste/billigaste frontmatade kassettdäcken, antagligen mest för att spelare med liggande kassett generellt har bättre bandföring, speciellt på enklare spelare. Visst, den kan inte mäta sig mekaniskt med någon dubbelkapstanspelare och inte ljudmässigt med någon trehuvudspelare, och dessutom läcker det in en gnutta nätbrum i uppspelningen, men det är ändå såpass bra återgivning att man direkt hör skillnad mellan "hyggligt bra" och "riktigt bra" band. :)
Skriv svar