Seriell data avkodning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Seriell data avkodning

Inlägg av björn »

Hej,

Jag föesöker koda av ett seriellt interface som använder sig av en datatråd med dubbelriktad trafik, när jag kollar på datat med logikanalysatorn så ser det ut som följer:

Varje burst är ca 280ms (när den ena sidan skickar, vilket vi koncentrarar oss på just nu), kortaste pulsen är ~0,6ms och datat ser typiskt ut som nedan:

Bild

Är det någon som känner igen formateringen och kan peka mig i rätt riktning för hur den ska avkodas?

Fullständig data för Saleae finns här där även response från andra sidan finns med.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11383
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Seriell data avkodning

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är ju rätt uppenbart så långt som att protokollet kör en startpuls på varje paket, 9ms.
Sen efter det ett antal (160 på det paket jag räknade, kanske samma på alla) bitar där ena läget (1 eller 0, gissningsvis 0) är en puls om 0,6ms och det andra läget (gissningsvis 1) är en puls om 2,1ms, allt det med att signalen går låg i 0,7ms mellan varje vilket gör den rätt timing-okritisk (inte som typ UART). Och att signalen är hög emellan paketen.

Sen hur de där paketen är uppbyggda är ju en annan femma, 160 bitar är ju 20 bytes, så det är inte helt orimligt att man ska tolka datan om åtta i taget.
För att komma på exakt vad paketen innehåller är det ju främst en fråga om att kolla på många paket och till exempel identifiera om det finns några gemensamma delar i alla paket såsom någon adress eller annat, och hur datan varierar beroende på vad enheten borde skicka för något beroende på insignaler eller vad det nu är.

Såg spontant att det ser ut som att de i alla fall innehåller en form utav start- och slut-byte. Alla de paket som är med i din fil startar med 01011010 (tolkat som att lång puls = 1, kort puls = 0), det är en början i alla fall.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Re: Seriell data avkodning

Inlägg av björn »

Tack för input.

Jag håller med om dina ideér och jag tänkte samma, hade dock missat att det var samma i start och slut.

Funderade på om man enkelt kunde få salaean till att avkoda ett eget protokoll men det verkar vara mer jobb att göra en egen analyser till salea än att sätta upp en mikroprocessor så jag skall försöka hinna få igång en avr till att läsa datan och skicka ut det på uarten så att jag kan få det läsligt, och då synka mot vad datan betyder.
Skriv svar