Japp, såg ut som alldeles vanlig K&R C...Är det disassemblern eller vad är det?
läsa av och ändra eprom
Re: läsa av och ändra eprom
Värt att tänka på är att man behöver ställa klart högre krav på en disassembler om man ska både kunna förstå *hela* programmet i detalj och dessutom kunna assemblera ihop det igen, eller om man "bara" ska kunna förstå delar av programmet och med hjälp av disassembleringen klura ut hur man gör vissa enklare ändringar i eprom-dumpen med hexeditor eller liknande.
(Nåt som förvånar mig är att det åtminstone förr faktiktiskt förekom disassemblers som gav kod som vid assemblering inte gav samma binärdata som man från början försökt disassemblera. Hoppas det inte är så nu för tiden. Antagligen var det här nån effekt av att olika syntax fanns att välja på för samma processorfamilj eller nåt sånt då det begav sig).
(Nåt som förvånar mig är att det åtminstone förr faktiktiskt förekom disassemblers som gav kod som vid assemblering inte gav samma binärdata som man från början försökt disassemblera. Hoppas det inte är så nu för tiden. Antagligen var det här nån effekt av att olika syntax fanns att välja på för samma processorfamilj eller nåt sånt då det begav sig).
Då jag disassemblerade ROM'en i min TRS80 var det ett sjujäkla jobb att få allting till så att en assemblering gav identisk kod, det var en hel del specialgrejer och, vad jag antar är "märkning", konstig kodning. Tabeller var speciellt svårt att få disassemblerat rätt men med mycket jobb gick det.
Själva koden är ju relativt enkel att disassemblera, under förutsättning att man följer alla hopp och sånt.
Men om det finns specialare som t.ex. fixar hopp med hjälp av adressberäkningar så kan det blir värre.
Ofta får man ta en bit i taget och bena ut, att stoppa in ett EPROM och tro att man direkt får ut användbar assemblerkod är rätt naivt.
(Och hur bra disassemblern än är så sätter den ju inga namn på variabler och subrutiner.)
Men om det finns specialare som t.ex. fixar hopp med hjälp av adressberäkningar så kan det blir värre.
Ofta får man ta en bit i taget och bena ut, att stoppa in ett EPROM och tro att man direkt får ut användbar assemblerkod är rätt naivt.
(Och hur bra disassemblern än är så sätter den ju inga namn på variabler och subrutiner.)
I min hylla finns en bok som heter "ZX Spectrum ROM Disassembly" av en kille som disassemblerade hela Spectrum-rommet. Ett hästjobb
Om Du försöker disassemblera så tänk på att adresseringen antagligen inte stämmer förän Du justerat filen genom att avlägsna de första 16K från den.
I den fil Du postade börjar data på adress 4000 och så blir det när en 27256 används där det är tänkt att sitta en 27128. Den mindre har en pinne för bränningen som skall vara 1 vid läsning i samma position (27) där den stora har A14. Det var vanligt att göra så p.g.a. tillgång och pris.
I den fil Du postade börjar data på adress 4000 och så blir det när en 27256 används där det är tänkt att sitta en 27128. Den mindre har en pinne för bränningen som skall vara 1 vid läsning i samma position (27) där den stora har A14. Det var vanligt att göra så p.g.a. tillgång och pris.
Marta:
Jag följer dina inlägg med stort intresse. Du verkar ha superkoll på allt.
Vad tror du om mina EPROM, finns det möjlighet att tyda innehållet i dom också?
För att kunna göra vissa ändringar?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 49#p499149
Jag följer dina inlägg med stort intresse. Du verkar ha superkoll på allt.
Vad tror du om mina EPROM, finns det möjlighet att tyda innehållet i dom också?
För att kunna göra vissa ändringar?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 49#p499149
Jag har inte fått tummen ur än, och beställt någon brännare/läsare.
Men det måste ske, farligt att skjuta upp sånt här.
Men det måste ske, farligt att skjuta upp sånt här.
Förvisso, själv har jag dumpat alla epromar i mina mätinstrument, för att vara på den säkra sidan.
Köp ingen billig enkel hobbybrännare till dessa prom, sådana klarar bara +5V singelspänning (samt Vpp givetvis). De prommar Du har är gamla reliker som även skall ha 12V Vdd samt (tror jag) -5V Vbb.
Läs av dem snarast möjligt, de håller inte data i oändlighet. Det har redan gått så lång tid sedan de brändes att det blivit kritiskt. Du är sannolikt utanför tillverkarens spec med god marginal.
Behöver Du sedan byta någon så är det lätt att göra adapters av ic-socklar och komponentadaptrar så "moderna" prom går att stoppa i.
Skall Du ändra måste Du nog också bygga en emulator så det nya programmet kan testas i RAM. Behöver inte vara så stökigt som man först kan tro. Beroende på vilken ordbredd som används behövs det bara fullständig anslutning i ett fåtal socklar och sedan endast chip select till de övriga.
Läs av dem snarast möjligt, de håller inte data i oändlighet. Det har redan gått så lång tid sedan de brändes att det blivit kritiskt. Du är sannolikt utanför tillverkarens spec med god marginal.
Behöver Du sedan byta någon så är det lätt att göra adapters av ic-socklar och komponentadaptrar så "moderna" prom går att stoppa i.
Skall Du ändra måste Du nog också bygga en emulator så det nya programmet kan testas i RAM. Behöver inte vara så stökigt som man först kan tro. Beroende på vilken ordbredd som används behövs det bara fullständig anslutning i ett fåtal socklar och sedan endast chip select till de övriga.
Jag tänker köpa en EPROM+ härifrån http://www.arlabs.com/
Tycker du det verkar vettigt?
Jag fattar inte riktigt vad dom menar, måste man ha extra strömförsörjning till 12V?
Jag har redan skaffat nya kretsar, så jag skippar att bygga om till modernare.
Tycker du det verkar vettigt?
Jag fattar inte riktigt vad dom menar, måste man ha extra strömförsörjning till 12V?
Jag har redan skaffat nya kretsar, så jag skippar att bygga om till modernare.
Den brännare Du länkar till klarar dessa prom.
Var någonstans står det om extra +12V?
Är Du medveten om att denna brännare kostar närmare USD300? Det blir 3000:- och kanske mera med frakt och moms.
För att endast läsa av dem går det att göra en adapter att sätta i en billig hobbybrännare typ Sunshine. Eller lämna bort det till någon som har utrustning om det bara är ett engångsjobb. Samtidigt kan det göras en refreshbränning. På "moderna" prommar är det i varje fall bara att välja bort blank check och bränna utan radering.
Om jag får vara nyfiken och fråga, vad gav Du för dessa antikprommar?
Var någonstans står det om extra +12V?
Är Du medveten om att denna brännare kostar närmare USD300? Det blir 3000:- och kanske mera med frakt och moms.
För att endast läsa av dem går det att göra en adapter att sätta i en billig hobbybrännare typ Sunshine. Eller lämna bort det till någon som har utrustning om det bara är ett engångsjobb. Samtidigt kan det göras en refreshbränning. På "moderna" prommar är det i varje fall bara att välja bort blank check och bränna utan radering.
Om jag får vara nyfiken och fråga, vad gav Du för dessa antikprommar?
Använder en MEMPROG2, den klarar i stort sett allting, vad det verkar.
Dessutom synnerligen enkel att använda och bra support.
Finns det nånkrets som den inte supportar, kommer supporten kostnadsfritt vid den månatliga uppdateringen i princip.
Dessutom synnerligen enkel att använda och bra support.
Finns det nånkrets som den inte supportar, kommer supporten kostnadsfritt vid den månatliga uppdateringen i princip.
Marta:
Det där med +12V, nu hittade inte jag det heller, dom har gjort om sidan sedan sist.
Det bästa hade varit att åka till någon och få både urläsning av dom gamla + bränning av dom nya fixade.
Jag köpte ett rör med 16st hos HiLo, minns inte riktigt, men jag har för mig att dom gick på dryga 1000-lappen.
Så det var småpengar i sammanhanget.
TomasL:
Menar du att du skulle kunna åta dig det här projektet?
Du kan ju kolla upp om din brännare klarar MB8518H.
Det där med +12V, nu hittade inte jag det heller, dom har gjort om sidan sedan sist.
Det bästa hade varit att åka till någon och få både urläsning av dom gamla + bränning av dom nya fixade.
Jag köpte ett rör med 16st hos HiLo, minns inte riktigt, men jag har för mig att dom gick på dryga 1000-lappen.
Så det var småpengar i sammanhanget.
TomasL:
Menar du att du skulle kunna åta dig det här projektet?
Du kan ju kolla upp om din brännare klarar MB8518H.