Styrskåp till CNC-fräs (nu med BILD! :)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Styrskåp till CNC-fräs (nu med BILD! :)

Inlägg av arvidb »

Bild

Efter att ha läst LaRdAs tråd om en CNC-uppgradering så blev jag lite sugen på att jobba lite med mitt fräsprojekt igen! Närmare bestämt på att bygga ihop styrskåpet.

Jag har lite funderingar om hur man lämpligast ordnar nödstopp, huvudbrytare och sånt. Men först en liten lista över huvudkomponenterna som ska in:

* 3 st servodrivare, går på 230 VAC
* 1 st växelriktare (VFD), går på 230 VAC
* Styrkortet, hemmabygge, mer info finns här.

Med tanke på alla signaler som ska åt olika håll så verkar det som om det kommer att behövas ett gäng reläer och ett kopplingskort av något slag (jag skissade lite på det och kom fram till att det blir ca 50 anslutningspunkter!).

Dessutom behövs kontaktorer, en till vardera servodrivaren, en till växelriktaren, och en som "huvudbrytare"/brytare för transformatorerna till reläerna och styrkortet. Alla reläer och kontaktorer kommer att drivas av 24 VDC.


Servodrivarna har ingen trafo utan likriktar strömmen direkt från nätet, med efterföljande kondensatorbank. Det gör att startströmmen blir rätt rejäl, så jag vill inte slå på alla på en gång. Min idé där är att ha separata "Power On"-knappar till varje drivare och till växelriktaren. Knapparna får då bli momentana och så kopplar jag kontaktorerna så att de håller kvar on-läget. Spolspänningen kopplas då via nödstoppet så att alla kontaktorer bryter vid nödstopp, och det får också bli standardsättet att stänga av elen till maskinen på.

Servodrivarna har en "Servo On"-ingång som man kan disabla drivspänningen till servona med, med bibehållen encoderåtermatning. Jag tänkte sätta en switch på skåpet för "Servo On", så kan man enkelt frikoppla axlar och spindel med bibehållen positionsåtermatning (så slipper man nolla axlarna efteråt).

Varje servodrivare har dessutom en "Alarm"-utgång, och dessa kommer jag att koppla så att de stänger av elen till drivaren via kontaktorn (allt enligt manualen).

Servo On och kontaktorns status kommer att "AND:as" till en "Servo enabled"-ingång på styrkortet, så att det vet om det är någon idé att försöka kontrollera servot.

Vidare kommer varje axel att ha en "positive"- och en "negative overtravel"-signal som går till både servodrivaren och styrkortet, och en "home"-signal som går bara till styrkortet.


Hmm, ja, det var väl allt. Skåpet blir nog ett Rittal AE 600x600 mm². Rittal har lager med försäljning här i Kungens Kurva, vilket betyder ca 1/3-1/2 av Elfas priser. Knapparna på framsidan tänkte jag nåt i stil med Elfas 35-115-57. Lite trist dock att bara knapparna, exkl nödstopp, går på nästan 700:- plus moms. :( Någon som har bra tips på var man hittar sådana billigare?

Och så var det det där med nödstoppet: verkar det vara en vettig lösning att låta nödstoppet bryta spänningen till kontaktorerna och på så sätt göra det mesta i skåpet och hela fräsen strömlös?

Arvid
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Inlägg av spufuz »

Nödstoppen skall bryta strömmen till Servomotorer och ev. hydraulik.
Låt "styrsystemet" (i ditt fall servostyrning och PC antar jag) "slippa undan" nödstoppen.

Så kopplas ofta (om inte alltid) "riktiga" cnc-maskiner.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Ok, det låter som en bra idé. Så blir det nog då!

Arvid
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Det är mycket möjligt att jag missförstod spufuz nu men jag tolkar det som att du, med nödstoppskretsen, tänker bryta upp förbindelsen mellan servo och motor. Om det är rätt uppfattat så kolla och dubbelkolla att servot fixar att plötsligt få motorn "bortkopplad". Vore synd att förstöra så fina grejer.

/H.O
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Nja, jag är inte heller säker på hur spufuz menade där, men det stämmer bra att servodrivarna inte fixar att få motorn bortkopplad.

Från början tänkte jag att nödstoppet skulle bryta strömmen till precis allt i skåpet, men efter att ha läst spufuz inlägg så tänkte jag istället låta strömmen vara på till kontrollerkortet, och bara bryta till servodrivare och VFD.

Tack ändå för att du såg det och sa till! :)

Arvid
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Inlägg av spufuz »

precis!
Tänkte inte på detta, och i ditt fall måste ju lösningen i föregående inlägg bli helt rätt korrekt!
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Implementering av nödstopp är alltid klurigt, grundkonceptet är ju att stoppa allt så fort som möjligt OCH göra det spänningslöst - de två går ju inte alltid hand i hand...tyvärr...

Vissa servon har dubbla matningar, en för effektsteget och en för "resten". På så vis kan man sektionera upp det hela så att man via nödstoppskretsen bryter matningen till effektsteget/motorn men ändå har kvar spänning till encoder etc.

Ett trasigt DC-servo kan ju få motorn att skena, men jag har svårt att se att ett trasigt AC-servo skulle göra samma sak. Å andra sidan, trycker man nödstopp så SKA det stanna, vad felet än beror på...som sagt, klurigt...

/H.O
Skriv svar