Bildator i Saab 9-5

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Bildator i Saab 9-5

Inlägg av PHermansson »

Nu ska det bli bildator! Och denna gången ska det bli av, inte bara en halvfärdigt planerad dröm...
Förutsättningarna är en Saab 9-5 kombi med enklaste ljudsystemet (AS1). Detta består av en huvudenhet med cd, radio och slutsteg i en enhet, fyra högtalare. Inte mycket att hänga i granen, så det första som görs blir att montera slutsteg och nån bas i bagaget.

Dator
Vad gäller datorn så blir det en bärbar Toshiba med trasig skärm. Datorn fungerar men har i dagsläget ingen hårddisk. Blir till att skaffa en ny, datorn kan inte starta från ett usb-minne... :(
En variant vore en boot-disk i en usb-ansluten diskettstation och en extern hårddisk, men det blir nog bättre med en vanlig 2,5" disk.

Skärm
Skärmen blir en 7" som monteras i mittkonsollen. Jag har en skärm liggande, men tyvärr la denna av efter ett litet missöde med en kortslutning. Nu hade jag tänkt se om jag kunde fixa den (ser bränt ut runt en 7805a på kortet) men då hittar jag inte en flatkabel som ska sitta mellan två av korten i skärmen. Får leta vidare...

Rattstyrning
Knapparna i ratten måste naturligtvis fungera :) Enligt vad jag har kunnat få fram (från http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio ... el_buttons) är knapparna kopplade till en motståndsstege, man får alltså ut olika spänningar beroende på vilken knapp som trycks in. Här finns bland annat volym upp/ned och byta låt fram/bak. Detta ska kopplas till datorn, tror att en PIC18F2550 kan bli en bra början för det projektet. Visst finns det exempelkod för tangentbordsemulering? Måste kollas.
Knapparna ska ha följande funktioner:

Kod: Markera allt

VOL-  	- volym ned
VOL+ 	- volym upp
SRC 	        - 
SEEK>> 	- nästa låt 
<<SEEK     - föregående låt
NXT          - Växla GPS-program/mediaspelare/annat ('Alt+Tab')
Strömförsörjning
Den bärbara dator ska egentligen ha 14V 6A, men då jag inte har något batteri så har den visat sig fungera bra på 12 volt. Borde inte vara några problem att driva den direkt från batteriet, naturligtvis med lite skydd emellan (variant av http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=26114?). Blir även ett relä som slår på spänningen när tändningsnyckeln vrids.
Hur lösa korrekt avstängning av datorn? När nyckeln tas ur försvinner spänningen. Enklast hade varit om datorn haft ett batteri, men då går den nog inte att köra på 12 volt. Köra Linux från cd så att man kan stänga av utan korrekt nedstängning? Får skaffa en monteringsram till dator i så fall, det går inte att koppla in cd/dvd annars.

Edit: Tror datorn skakunna starta från en PCMCIA-ansluten disk, en PCMCIA->Compact Flash adapter kanske vore nått?
Senast redigerad av PHermansson 26 augusti 2008, 09:06:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Kul projekt. Tänk på att göra en lösning så att datorn inte börjar starta upp när du slår på tändningen och avbryta uppstarten när startmotorn går. Antingen får man ha ett extra batteri för försörjning till datorn medan startmotorn går eller också får datorn vänta med att boota tills generatorn laddar, det sista är ju lite drygt om man vill ha datorn igång när bilen är avstängd dock..

EDIT: För avstängning kan du väl dra ett relä som styr on/off knappen, det brukar ju då vara att den skall slutas under en kort stund för korrekt avstängning (tidrelä av något slag borde funka)
bearing
Inlägg: 11304
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Finns IDE - CF adaptrar också.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo en vanlig IDE-CF har jag liggande, men finns det till laptopens HD-kontakt?
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

jonas2307
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Inlägg av jonas2307 »

Jag har byggt några olika system med datorer i bilar, och har du redan en PIC inblandad så är det nog den du ska använda för att slå på och av datorn också.

Jag har låtit systemet starta datorn efter att jag övertygat mig om att bilen gått igång, för att inte få problem med att spänningen sjunker för mycket pga startmotorn.
Man vet att den går när oljetrycket är uppe t.ex.

Har använt ett relä som switchar power on knappen, fungerar både för av och på. Vill man kunna starta den utan att bilen är igång så fungerar det ju bra med en manuell knapp, man kan låta programvaran stänga ner efter en viss tid.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ok, en sådan adapter finns... bara det att jag försöker undvika att köpa saker när det finns massa bråte i hyllorna. Men det är ett alternativ iaf.

Att låta PIC'en kontrollera strömmen låter bra, ska fundera på hur det ska kopplas.

Har rotat runt lite i lådorna här och hittat två prylar som skulle kunna hjälpa mig med hårddiskproblemet - en 3,5"->2,5" adapter och ett litet 32Mb flashkort med 44-pinnars anslutning. Nackdelen med båda dessa är bara att de har honkontakter, på en hårddisk sitter en hane. Annars hade Flash-kortet kunnat ha startfilerna för Linux, resten av operativsystemet skulle man kunna ha på den externa disken där mp3-filerna ska lagras. Hmm, nån som tycker att jag gör det besvärligt för mig ibland? :)
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Inlägg av gripner »

För ett sådant här projekt skulle jag föreslå en pc104 lösning med en lite effekt-effektiv processor eller liknande 3.5" SBC.
Dom har oftast lvds/ttl interface så du kan skaffa en bra skärm för inbyggnad.

Lite dyrare än skrotdelar men resultatet blir bra mycket bättre.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja jo vill man satsa så. Men än så länge är det lågbudget som gäller, finns många hål att stoppa pengarna i.
Har löst problemet med boot-disken nu i alla fall! Insåg att det låg en gammal laptop i garderoben med en hårddisk på inte mindre än 800 megabyte i. :) Den räcker långt! Nä, men till större delen av en liten Debianinstallation i alla fall. Huvudsaken är att datorn kan starta från den, sen kan resten av mjukvaran ligga på den externa disken.
Nu blir det till att börja installera och leta program. Har ett minne av att ha testat ett GPS-program till Linux tidigare som var helt ok.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Kul projekt!

Jag har också tänkt mig något sådant men det hamnade lite i dvala när andra saker pockade på uppmärksamhet. Jag fick iallfall tag i ett litet PC104 industrikort som tänkt för detta. Inte tillräckligt snabbt för att visa video, men däremot spela musik, navigera och annat.

Jag gjorde en gång i tiden en ingångsdetektering för rattknapparna till en polare som skulle sätta dom i sin 9000 och sedan skicka IR-signaler till hans Pioneer bilstereo. Tyvärr sålde han sin 9000 innan vi hann göra klart projektet, men jag vet att jag byggde ingång för knapparna iallafall via A/D:n eller komparatorn i PIC:en.

PS. Känner igen ditt nick från STCS där jag också härjar mycket. DS.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Aha, så det är fler som varit inne på det spåret :)
Funderar på om det inte egentligen är enklare att koppla 'tangentbords-pic'en' via PS/2 istället?

Bilder är ju alltid populärt, så jag tänkte bidra med ett par även om även om detta projekt knappt blivit ett projekt än. För tillfället har laptopen fått en hårddisk, Debian är installerat och GPS-dongel + extern hårddisk är inkopplat. En bild på härligheten:

Bild

Den står på en annan dator som inte har med saken att göra, det inbyggda tangentbordet fungerar dåligt så för tillfället används ett externt. Strömförsörjningen är av hög kvalité:

Bild

Bild

Hemska bilder :) Får väl ta med ett par bilder på bilen oxå så det blir nått snyggt:

Bild

Bild

OT: Aha STCS, bra forum! Annars är det mest Saabklubben som gäller :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Både datorer och stereoanläggningar behöver mat, och det kan gå åt några amperé. Så nästa steg i detta projekt var att dra in en hyfsad strömkabel från batteriet, något som inte är det enklaste i nyare bilar.

Från batteriet är det inga problem...

Bild

...men att ta sig in i kupén är värre. I framrutans nederkant ligger ett plastsjok, och under detta finns diverse prylar. Här hittar man bland annat en gummificka för ett vattenavrinningsrör som fick duga som kabelkanal in i 'akvariet':

Bild

På passagerarsidan finns sedan ett strt gummihölje som täcker en kabelstam som går i i kupén. Bredvid denna finns en del plats för strömkabeln. För att skydda så bra som möjligt drogs kabeln genom ett hål i gummit.

Bild

Tada!
Bild

Och så en bild som inte har med saken att göra. Det utslitna huvemblemet fick en 'ny' design:

Bild


Nästa problem att lösa blir att få plats med datorn. Laptopen är visst nästan 30 centimeter djup, handskfacket är 20... Ser inte ut som att det går att modifiera laptopen till att bli smalare heller...
Alternativen är ett miniITX-kort, har ett trevligt som bara kräver 12 volt in. Borde passa fint i bilen med en lämplig regulator.
Matte
Inlägg: 218
Blev medlem: 4 april 2007, 19:54:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Matte »

ser kul ut, kan det inte vara ide att låta den bärbara datorns batteri vara kvar för att den ska överleva då man startar bilen? jag vet att det inte är rekomenderat att ha batteriet i om den ska gå mycket med laddning men om du tappar 50% batterikapasitet borde juh inte vara något problem.

Annars tycker jag det skulle vara jobbigt att man måste sätta på och stänga av den hela tiden.

Måste datorn sitta i hanskfacket, kan du inte sätta den under förarstolen?(inbyggd sätesvärmare)
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Jag vill åxå ha en sån huvprydnad. :ledsen:
FormerMazda
Inlägg: 6103
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Inlägg av FormerMazda »

Under det gummihöljet på passagerarsidan sitter styrboxen. Bara så du vet. :wink:

Och en genomföring, om än trång, finns vid pedalerna. Där fick jag igenom en kabel jag glömt kvadraten på, men drygt 12mm i diameter är den.
Skriv svar