Lyckad toner transfer med OH-film i flera lager = inga porer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Lyckad toner transfer med OH-film i flera lager = inga porer

Inlägg av korp »

Skapar detta sidospår från den nu gigantiska "Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!-tråden eftersom jag misstänker att många inte orkar plöja igenom den.

Jag fick mitt bästa resultat hittils här om kvällen. De porer jag fått i kopparn tidigare är helt puts väck, och med det också de brutna banor som porerna ibland bidragit till. Porerna beror i mitt fall på tonerns halvdåliga egenskaper att täcka kopparen. Tonern består inte av en homogen blandning material och däför täcker den inte lika bra jämt över sin yta.

Jag har nu använt OH-film för laserskrivare och tre identiska utskrifter. Överförde tonern från varje utskrift till laminatet så det blev 3 lager på varandra. Rätt häftigt att det gick att bygga i lager utan att det smetade ihop sig.

Jag matade igenom laminatet och utskrift 3 ggr. Lät det svalna och drog sedan bort OH-filmen med en pincett. Inget vattenbad involverat. Upprepade samma operation med de två resterande utskrifterna. Det var faktiskt inte så jättesvårt att passa in mönstret på det föregående, iaf så länge det gäller enkelsidiga kort.

När det gäller dubbelsidiga kort tycker jag det är lättast att börja med en tur genom lamineraren för den ena sidan så att OH-filmen fastnar, sedan vända rasket och lägga på filmen för den andra sidan och köra båda sidorna samtidigt de resterande gångerna. Att ena sidan får åka en gång extra genom laminatorn spelar ingen roll.

Håller på att snickra på en mer utförlig guide, men är så upprymd över detta att jag var tvungen att posta :)

Jag bifogar några bilder på två identiska mönsterkort från samma etsbad. Det ena har tre lager toner och det andra bara ett. Tror inte jag behöver peka ut vilket som är vilket. Skillnaden är ganska självförklarande.

Bild Bild Bild

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Mycket intressant.

"Jag matade igenom laminatet och utskrift 3 ggr."

Vad matade du det igenom, en laminator? Moddad för högre temperatur eller standard?

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Inlägg av korp »

Japp, min gamla omoddade Rustalaminator.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Det låter lovande. Har en Rustalaminator som jag använt med papper tidigare vilket gett blandat resultat.

Får man vara lite mer frågvis?
Vad etsar du med för vätska och vad har du för skrivare?

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Flamiga utskrifter på större ytor är också ett stort problem för mig. Kanske blir det bättre med en dyrare skrivare?

Tyvärr så fungerade inte din metod eftersom mina skrivare inte har bra pass så ledningsbanorna hamnade jämte varandra men man skulle ju kunna skriva ut ett mindre jordplan först och sedan ett större med alla ledningsbanor.
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Inlägg av korp »

Nisse, jag får bäst resultat med en HP LaserJet 2300DN på jobbet. Har fått lite provutskrifter på OH-film från en jobbarkompis med en billig HP LaserJet 1010, eftersom jag funderar på en skrivare just till kretskortsgrejor hemma, men jag har inte hunnit prova om tonern är okay till ändamålet. Hoppas hinna prova innan jag blir pensionär :)

Etsar i natriumpersulfat som jag antingen köpte på Kjell & co eller Conrad...

BEEP, ah ja det kan ju också vara en lösning. Och förstärka just de stora ytorna. HP LaserJet 2300DN verkar dock ha väldigt god precision. Provade en 10x10cm testutskrift på papper precis och kopiorna såg identiska ut när jag höll upp dem mot ljuset. Har dock inte provat att överföra såpass "stora" kort till laminat än. Mina projekt har hittills varit på några cm2.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Ett trick som används i tryckerierna när man får randningar i trycket är att man först trycker ett raster och sedan den heltäckande ytan.

Detta skulle kanske också fungera i laserskrivaren.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eller vrida layouten innan utskrift. Först som vanligt, nästa gång vridet 45º och sista gången 90º.
Sedan kan man även variera var på pappret man skriver ut, så man inte får med samma defekter från skrivaren varje gång.
Skriv svar