Acctank övervakning. AKA slippa gå ner i källaren

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Acctank övervakning. AKA slippa gå ner i källaren

Inlägg av v-g »

Ja så har man såpass lite att göra att man äntligen fått fram den gamla ouppackade ellådan.

Fick lite inspiration av den displayen jag fick av MrMister, det är dock inte den jag ska använda utan en smalare dvs en 128x64.

Första jag gjorde var att koda ett program i VB6 för att avkoda bitmappinfo så som jag önskar få det. Kodade sen samma program en gång till eftersom det första händelsevis råkade ut för shift+delete :wall:

Programmet ser ut såhär (klicka för fullstor bild):

Bild

Bilden jag tänkte visa i displayen är denna:
Bild
Dock ska graderna inte vara 45°C hela tiden ;)



Det hela ska styras av en PIC 16F877a mest pga behovet av pinnar annars hade jag brukat en nyare 18Fxxxx då jag tycker de är bättre.

Tänkte använda DS1820 som sensorer då jag har en hög över av dem. Blir smidigt att bara dra tre kablar också.

Just nu sitter det hela på däcket enligt nedan:
Bild

Har kommit såpass långt att jag nu kan rensa displayen och tänkte gå över till att försöka skriva lite nummer.

Funderar också på hur jag ska lagra de 1024 bytes som krävs för bilden. :humm:

Givetvis kodas ALL PICkod i assembler :hacker:
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

oooh.. ett gammalt NTIskolan nätagg.. :D min far har en sådan. eller iaf har han haft ett. Minns inte om man råkade slakta det i sin ungdom eller om det ligger i gömmorna.

Jag har iaf alla böcker/häften i en låda här.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Har 100% av kursen kvar jag ;) Grymt bra kurs tycker jag. Ligger nedpackat i kartonger här bredvid.

Sen ställer aldrig detta aggregat om matningsspänningen på 5V till labbrädan ;) Gillar dess enkelhet skarpt och använder det nästan uteslutande.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> en PIC 16F877a mest pga behovet av pinnar annars hade jag brukat en nyare 18Fxxxx

Hm...
Har inte en 40-pinnars PIC18xxxx lika många pinnar som en gammal 877A ?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

sodjan:Givet, men har inga såna liggande just nu ;) Måste ju använda det man har också.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> Givet, men har inga såna liggande just nu...

OK, right. *Det* lilla problemet har jag en lösning på... :-)

EDIT: Seriöst nu... :-)

En PIC18 skulle sannolikt medföra ganska stora fördelar.
Oftast mycket mer programminne (bitmappar m.m), mer RAM och bättre
TBL-instruktioner för att hantera det hela.

Jag har några modeller som inte "går" så bra, så jag kan sponsra projekten
med en om du är intresserad, t.ex PIC18F4510.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

sodjan:Superjuste! Tar gärna emot! Aningens mer minne att leka med ja(dubbelt faktist ;) ) Vid en snabb titt dessutom pinkompatibel :mrgreen:

Fast fram till nu räcker denna väldigt bra faktist. Har fått det att fungera så som jag önskar med bitmapbilden efter "lite" meck. Bilden är ju "statisk" så det ska ju inte bli mer data än de 1024 byte den tar.

Fast PIC18 har ju så mycket bättre med ja typ allt :D Tex minnesläsning där finns ju färdiga register för att öka osv.

Så har jag ju inte kommit till 1wire biten heller, det är där jag hoppas på att gudarna är med mig :pray: Tog några dagar att få det att fungera i VB och där har man ändå "högre" mattefunktioner. Kommatering och sånt är inte skoj i ASM (funderar på att strunta i det faktist :vissla: )
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Nuså börjar vi snacka:

Bild

Bonus till EF ;)
Bild

Fungerar bra med all programvara nu. Bytet av bild tog c:a 1 minut och är i princip bara klipp & klistra.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Acctank övervakning. AKA slippa gå ner i källaren

Inlägg av laban12 »

v-g skrev:...
Första jag gjorde var att koda ett program i VB6 för att avkoda bitmappinfo så som jag önskar få det.
Åhå, är det något du kan tänka dig att dela med dig av? :)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Snyggt!

Fanns det inte nån här på forumet som gjorde en väldigt liknande grej för nåt år sen?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det var väll Fagge, jag har gjort en webbasserad....
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

laban12:Ja det är inga större problem att göra, tyvärr är det inte snyggt skrivet eller kommenterat eller ens felsäkert. Man måste ha VB6 runtime för att det ska fungera (borde ju finnas från MS tycker jag). Duger .EXE fil? Programmet klarar BARA 128x64 även om det "känner av" andra format (lathet = mycket hårdkodat ;) )


Anledningen är att man utan att gå nerför trappen ska kunna kolla hur statusen är i pannrummet. Med detta implementerat borde jag kunna få betydligt bättre koll än jag har nu iom att jag kollar på fler nivåer på tanken. Tänkte inte logga eller nåt i första hand.

Tanken är ju senare att utöka det hela, om jag får det att fungera dvs ;) Elmätare vore inte helt fel 8)

Jo det var Fagge som gjorde nåt liknande det stämmer. "Tyvärr" har jag inte snott några erfarenheter därifrån utan detta är 100% från grunden.

Tog och letade upp tråden. Det var en helt annan processor i det projektet.

Programmet i ovanstående tråd fick jag inte att generera rätt kod så därför skippade jag det. Hade alltså lyckats hitta samma program utan att läsa tråden :shock: (plus några fler som heller inte fungerade).
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har tänkt att göra samma sak. Jag har samma prylar, men jag har inte kommit igång.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10665
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp:
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Johanb »

Jag håller på med något liknande men har tagit en liten annan approach, och dessutom så är det bara shuntautomatik i första skedet. Det sitter 3st DS18S20 innanför acktankens isolering så de ska med in i systemet bara jag lyckas lista ut hur vilken sladd som går till vilken pinne :(

Istället för att börja med display och jobba mot funktionen så började jag med funktionen och har än så länge bara ett simpelt CLI över serieporten. Ska skriva en applikation som pollar systemet och skriver in datat i en SQL-databas för framtida statistikmys :)

Bild

Bilden visar serieterminal ansluten och de kommandon som är implementerade.

Sensor S0 är stigarledning till element och S1 är tempen i dykröret i pannan där man vanligtvis har armen som stänger draget (och pyreldar) när panntempen går för högt. Första värdet efter S0/S1 är sensor-id för de anslutna sensorerna.

Det är byggt runt en ATMEGA8 med RS232-nivåomvandlare, bitbangad 1-wire och två relän på en ULN-nånting. Megan har boot-loader så att jag kan flasha om den utan att behöva nå den fysiskt.
Nästa steg är två relän till så jag kan köra pumparna för laddning och återladdning med automatik.
Skriv svar