Grafiskt bygge!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Grafiskt bygge!

Inlägg av Fagge »

Tjenare
Tänkte bara dela med mig av mitt senaste projekt, med Fractronics grafiska display!.
Den ska rita upp hela värmesystemet, Ackumulatortank, panna & element som jag har i huset. & mäta temperaturen på , vattnet till Pannan / Från Pannan / Framledningsröret / Returvattnet & 3 givare i ackumulatortanken för att räkna ut medeltempen, när vattnet skiktar sig!.

Detta driver jag med en 68HC11 & ett Flash minne på 32k.
Jag är förvånad hur lätt de är å styra den grafiska displayen, så tveka inte, den är riktigt häftig!.
I nu läget så har jag precis ritat upp den här bilden, den kräver ca 4kbyte minne & 1912 rader med asembler kod (Tomrum Inräknat i programmet), så man är ganska slut i hjärnan nu! .

Nästa steg är mätningarna & visning av temperaturerna vid varje enhet!

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Tusan vad läckert.
Har suttit och funderat litegranna på hur komplicerad kod det blir för att kontrollera dom grafiska displayerna.

Du verkar ju tagit tjuren vid hornen och löst det.

Snyggt jobbat!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

lite GIF komprimering så kan det inte bli många byte kvar av den bilden
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

JÄVELTUFFT!

Jag håller på med en lite "nifty"USB-ansluten detalj till Microsoft Flightsimulator, och är intresserad att göra ex. väderradar, virtuell horisont eller ngt liknande. Då kommer jag tvingas att använda grafiska displayer.
Hur fungerar det där, och vart köper man grejjorna ?
Är det dyra prylar ?

Har du ngn hemsidas för ditt projekt där man kan läsa mer om det ?
Eller ids du skriva lite mer här ?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Har du några värdefulla länkar tille kodexempel /databled med mera att dela med dig av?
Du får naturlgtvis gärna posta lite kod oxå...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

De är inga konstigheter alls att styra den!.

Ladda hem databladet. http://www.fractronics.com

Och här kan ni simulera displayen http://www.geocities.com/dinceraydin/dj ... cdsim.html

Med detta lilla programmet ritar man den grafiska biten & får ut de hela i Hex värden!. http://www.fastavr.com/fastlcd.zip

De hade gått att minska storleken på programmet avsevärt, för denna bilden, men då hade de blitt så kluddigt, så de hade varit ett helvete att felsöka, om nån pixel hade hamnat på sniskan!.
& i och med att man har så mycket programminne så spelar de ingen roll.
Senast redigerad av Fagge 2 januari 2008, 09:58:54, redigerad totalt 3 gånger.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Kan man på något sätt veta vart man har skiktet i acctanken? Jag har en bekant med två accar som vardera har tre temp-hål, och han frågade mig det för ett tag sedan. Jag har inget vattenburet hos mig så jag har ganska dålig koll på hur det fungerar.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Så länge man kör cirkulationspumparna sakta så inte vattnet blandar sig så får man skiktning med en gång!.
Det sitter 3 tempmätare i tanken på 3 nivåer, & det kan skilja 50grader , mellan 2 temp mätare, & de sitter på ca 30-40cm ifrån varandra!.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mina föräldrar har ett system med två 500l tankar. Innan de var isolerade så kunde man känna väldigt exakt var skiktet var. Det är skarpt under laddnig iafa. Om man bara tar het vatten och tillför kallvatten så ska det hållas. Hos mina föräldra hålls det fint tills värmeväxlaren till varmvattent tycker att det är för kallt. (Under 60 grader i toppen.) Då blandar pumpen allt vatten. Jag har finderat på att ha bättre koll på det genom att lägga fler givare mot tanken under isoleringen. Men skulle behöva en givare som är billig även i lite större mängder.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Vanliga NTC-termistorer och en analog 8-1 mux kanske. skulle kunna fungera?

Dom kostar inte mycket mer än en femma styck och borde efter en snabb kallibrering i uC'n ge en bra mycket bättre tolerans än dom 'vrid'-termometrarna som man stoppar in i hålen. De som jag tittade på hos min bekanta diffade uppåt 5 grarder och bra mycket bättre än så borde man snabbt kunna få till mellan 10 och 90 grader tycker jag.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det blir lite bråk för att få det linjärt. Med en liten tabell och linjärisera där emellan. de områden som behöver vara snygga är nog mellan 40 - 100 grader. Med möjlighet till 10-110grader med lite sämre presision.

EDIT: stavning
Senast redigerad av danei 17 mars 2004, 13:18:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

danei>Men vem har sagt att det måste vara linjärt. Om man ändå har en uC så kan man modellera tempen men en exponentialkurva.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad tror du att jag menar med "Med en liten tabell och linjärisera där emellan." ?

Jag menar att det blir lite extra bråk för att få en temeratur från mätvärdet. En tabell för några punkter och linjärisera mellan dessa punkter.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Man kan ju se det som så att implementera en 100 (150?) bytes lång lookuptabell i mjukvaran är bra mycket billigare än dom typ >400 kr som som man tjänar in på 8 sensorer.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

eller LM35 på elfa, ger linärt ut 10 mV/C, ca 1 C noggranhet vid 100 C , koppla direkt till A/D, kostar inte mycket mera...

behöver du högre noggranhet så satsa på PT 100 givare, då är felet mindre än 0,5 % av mätvärdet när du nollat för offset.

Tänk på att mätställets placering (fickans djup ) kan påverka resultatet med flera grader.

Lite tips om tempmätning finns på www.pentronic.se, kolla på teorisidan.

/rickard
Skriv svar