Då det bara skulle vara en prototyp så samplade jag kretsen jag tänkte använda och valet blev en MCP73853 som hade dom egenskaperna som jag ville och inte behövde så många komponenter för att fungera. Men problemet, och till stor del mer anledningen till denna tråd, var att den enda kapseltyp som var samplingsbar och som dom fanns på lager var en QFN krets som var 4 x 4 x 0.9 mm stor med 16 kontakt ytor. Hade det varit tex en 16 bens SOIC istället så hade jag inte skrivit denna tråd då dom flesta nog vet hur man kan löda fast en sådan och det är kanske inte så värst intressant med bara en batteriladdare heller för den delen.
Jag orkade inte dra igång processen med att göra ett kretskort så det blev ett experimentkort istället så jag visar samtidigt ett sätt att löda dit kontakter och löda fast en sådan här krets på ett experiment kort och även arbetets gång med följande bilder:
Så här små kretsar borde inte få tillverkas.
Detta är den minsta spets som jag har och den är 1 mm bred längst ute.
Jag använde 0.2 mm koppartråd då det passade väldigt bra i förhållande till kontaktytornas storlek. Hade inget förstoringsglas eller pincett i närheten så det fick bli utan men det gick rätt bra ändå, blev lite pilligt bara.
Alla trådar klara. Lysdioden är 3 mm bred.
Då kretsen vid 5V och max laddström utvecklar en del förluster så var en kylfläns ett måste för att inte kretsen skulle stänga av sig pga överhettning. Klippte till en kopparplatta, från en kontakt i ett relä, som var aningen högre än koppartrådarna så att ingenting skulle kunna röra vid trådarna och kanske dra sönder dom. Sedan lade jag en bit utklippt silikonmellanlägg mellan denna kopparplatta och kylflänsen så det blir bra termisk kontakt men utan risk att kylflänsen kommer i kontakt med trådarna och orsakar kortslutning.
Det var inte lätt att få alla trådar i hålen men jag klippte dom inte lika långa vilket hjälpte då jag kunde ta 4 st åt gången och att dom höll sig kvar i hålen när jag försökte få ner dom andra trådarna. Den röda 3 mm lysdioden hade gett sig iväg någonstans så det fick bli en på 5 mm istället som referens.
Sedan så var det att väta trådarna med tenn kontrollera att kretsen låg rakt och sedan spänna fast den lite lätt och löda fast trådarna. Man kan förstås även lägga en 1/10-dels droppe superlim som håller fast kretsen medan man spänner trådarna men det fungerade hur bra som helst även på detta sätt.
Efter någon timme så såg det ut så här på undersidan. Ledningarna som bär hög ström är dubbla 0.5 mm koppartrådar och dom som bär låg ström, lysdioderna tex, använde jag 0.1 mm då jag tycker att denna tjocklek i detta fall är lätt att hantera och löda.
Till det allra första testet så skulle jag se om kretsen blev så varm så att den verkligen behövde en kylfläns så jag satte ström till det hela samtidigt som jag höll fingret på den. Jag märkte direkt att jag hade bränt mig om jag hade hållit fingret där i 2 sek till så det var bara att koppla från strömmen och sätta fast kylflänsen. En av lysdioderna indikerade dock att det var fel på en referensspänning och för att få till det exakt rätt så fick jag sätta dit en vridpot istället. Jag orkade inte dra koppartrådar till denna då jag plockat bort det mesta i verktyg så det är därför det ser ut att vara lite snabbt gjort.
Så här ser den sedan ut när den var helt klar och den fungerade precis som den skulle. Skall dock ta och kapa av en stor del av kortet till vänster. Men nu kan jag ladda dessa batterier och det enda som kostat något är experimentkortet och den svarta kylflänsen, resten har jag haft hemma.
Jag ville även ha en trafo som var anpassad till just laddaren men jag hade ingen med rätt spänning som kunde ge tillräckligt med ström. Men till slut så hittade jag dock en som klarade 0.5A men som hade hela 30V ut.

Hoppas att det hela kanske kan vara till nytta för någon.

-------
Bilderna lagda tillbaka efter ca 6 år pga önskemål.