Få komponents 1 batteris Li-ion/Li-polymer laddare
Få komponents 1 batteris Li-ion/Li-polymer laddare
Köpte några Li-pol batterier på Internet som var till utförsäljning i vintras. Hade tänkt att bla testa att driva min kamera med dom och/eller till att använda till en liten R/C BLDC motor kontroll. Köpte dock ingen laddare då jag tyckte det var onödigt utslängda pengar då det fanns gott om kretsar till att kunna göra en själv. Men nu under helgen har jag äntligen fått tid över att sätta ihop en laddare till dessa batterier som jag tänkte visa.
Då det bara skulle vara en prototyp så samplade jag kretsen jag tänkte använda och valet blev en MCP73853 som hade dom egenskaperna som jag ville och inte behövde så många komponenter för att fungera. Men problemet, och till stor del mer anledningen till denna tråd, var att den enda kapseltyp som var samplingsbar och som dom fanns på lager var en QFN krets som var 4 x 4 x 0.9 mm stor med 16 kontakt ytor. Hade det varit tex en 16 bens SOIC istället så hade jag inte skrivit denna tråd då dom flesta nog vet hur man kan löda fast en sådan och det är kanske inte så värst intressant med bara en batteriladdare heller för den delen.
Jag orkade inte dra igång processen med att göra ett kretskort så det blev ett experimentkort istället så jag visar samtidigt ett sätt att löda dit kontakter och löda fast en sådan här krets på ett experiment kort och även arbetets gång med följande bilder:
Så här små kretsar borde inte få tillverkas.
Detta är den minsta spets som jag har och den är 1 mm bred längst ute.
Jag använde 0.2 mm koppartråd då det passade väldigt bra i förhållande till kontaktytornas storlek. Hade inget förstoringsglas eller pincett i närheten så det fick bli utan men det gick rätt bra ändå, blev lite pilligt bara.
Alla trådar klara. Lysdioden är 3 mm bred.
Då kretsen vid 5V och max laddström utvecklar en del förluster så var en kylfläns ett måste för att inte kretsen skulle stänga av sig pga överhettning. Klippte till en kopparplatta, från en kontakt i ett relä, som var aningen högre än koppartrådarna så att ingenting skulle kunna röra vid trådarna och kanske dra sönder dom. Sedan lade jag en bit utklippt silikonmellanlägg mellan denna kopparplatta och kylflänsen så det blir bra termisk kontakt men utan risk att kylflänsen kommer i kontakt med trådarna och orsakar kortslutning.
Det var inte lätt att få alla trådar i hålen men jag klippte dom inte lika långa vilket hjälpte då jag kunde ta 4 st åt gången och att dom höll sig kvar i hålen när jag försökte få ner dom andra trådarna. Den röda 3 mm lysdioden hade gett sig iväg någonstans så det fick bli en på 5 mm istället som referens.
Sedan så var det att väta trådarna med tenn kontrollera att kretsen låg rakt och sedan spänna fast den lite lätt och löda fast trådarna. Man kan förstås även lägga en 1/10-dels droppe superlim som håller fast kretsen medan man spänner trådarna men det fungerade hur bra som helst även på detta sätt.
Efter någon timme så såg det ut så här på undersidan. Ledningarna som bär hög ström är dubbla 0.5 mm koppartrådar och dom som bär låg ström, lysdioderna tex, använde jag 0.1 mm då jag tycker att denna tjocklek i detta fall är lätt att hantera och löda.
Till det allra första testet så skulle jag se om kretsen blev så varm så att den verkligen behövde en kylfläns så jag satte ström till det hela samtidigt som jag höll fingret på den. Jag märkte direkt att jag hade bränt mig om jag hade hållit fingret där i 2 sek till så det var bara att koppla från strömmen och sätta fast kylflänsen. En av lysdioderna indikerade dock att det var fel på en referensspänning och för att få till det exakt rätt så fick jag sätta dit en vridpot istället. Jag orkade inte dra koppartrådar till denna då jag plockat bort det mesta i verktyg så det är därför det ser ut att vara lite snabbt gjort.
Så här ser den sedan ut när den var helt klar och den fungerade precis som den skulle. Skall dock ta och kapa av en stor del av kortet till vänster. Men nu kan jag ladda dessa batterier och det enda som kostat något är experimentkortet och den svarta kylflänsen, resten har jag haft hemma.
Jag ville även ha en trafo som var anpassad till just laddaren men jag hade ingen med rätt spänning som kunde ge tillräckligt med ström. Men till slut så hittade jag dock en som klarade 0.5A men som hade hela 30V ut. Det är ju lite väl hög spänning till en 5V regulator i avseende till effektförlusterna vid en ström på runt 0.4A som just denna krets kan ladda med som max. Så då blev det till att öppna trafon, ta bort varenda lamell i hela kärnan mha ett rakblad för att komma förbi all lack och ta bort åtskilliga meter tråd på sekundären tills jag fick en passande spänning till regulatorn. Jag satte in en brygga och en kondensator för glättning innaför höljet och fick ut 9.1V som passade alldeles utmärkt. Så nu hade jag även en trafo som passade och den hade jag fått i en datorbutik en gång så den var gratis likaså bryggan och kondensatorn.
Hoppas att det hela kanske kan vara till nytta för någon.
-------
Bilderna lagda tillbaka efter ca 6 år pga önskemål.
Då det bara skulle vara en prototyp så samplade jag kretsen jag tänkte använda och valet blev en MCP73853 som hade dom egenskaperna som jag ville och inte behövde så många komponenter för att fungera. Men problemet, och till stor del mer anledningen till denna tråd, var att den enda kapseltyp som var samplingsbar och som dom fanns på lager var en QFN krets som var 4 x 4 x 0.9 mm stor med 16 kontakt ytor. Hade det varit tex en 16 bens SOIC istället så hade jag inte skrivit denna tråd då dom flesta nog vet hur man kan löda fast en sådan och det är kanske inte så värst intressant med bara en batteriladdare heller för den delen.
Jag orkade inte dra igång processen med att göra ett kretskort så det blev ett experimentkort istället så jag visar samtidigt ett sätt att löda dit kontakter och löda fast en sådan här krets på ett experiment kort och även arbetets gång med följande bilder:
Så här små kretsar borde inte få tillverkas.
Detta är den minsta spets som jag har och den är 1 mm bred längst ute.
Jag använde 0.2 mm koppartråd då det passade väldigt bra i förhållande till kontaktytornas storlek. Hade inget förstoringsglas eller pincett i närheten så det fick bli utan men det gick rätt bra ändå, blev lite pilligt bara.
Alla trådar klara. Lysdioden är 3 mm bred.
Då kretsen vid 5V och max laddström utvecklar en del förluster så var en kylfläns ett måste för att inte kretsen skulle stänga av sig pga överhettning. Klippte till en kopparplatta, från en kontakt i ett relä, som var aningen högre än koppartrådarna så att ingenting skulle kunna röra vid trådarna och kanske dra sönder dom. Sedan lade jag en bit utklippt silikonmellanlägg mellan denna kopparplatta och kylflänsen så det blir bra termisk kontakt men utan risk att kylflänsen kommer i kontakt med trådarna och orsakar kortslutning.
Det var inte lätt att få alla trådar i hålen men jag klippte dom inte lika långa vilket hjälpte då jag kunde ta 4 st åt gången och att dom höll sig kvar i hålen när jag försökte få ner dom andra trådarna. Den röda 3 mm lysdioden hade gett sig iväg någonstans så det fick bli en på 5 mm istället som referens.
Sedan så var det att väta trådarna med tenn kontrollera att kretsen låg rakt och sedan spänna fast den lite lätt och löda fast trådarna. Man kan förstås även lägga en 1/10-dels droppe superlim som håller fast kretsen medan man spänner trådarna men det fungerade hur bra som helst även på detta sätt.
Efter någon timme så såg det ut så här på undersidan. Ledningarna som bär hög ström är dubbla 0.5 mm koppartrådar och dom som bär låg ström, lysdioderna tex, använde jag 0.1 mm då jag tycker att denna tjocklek i detta fall är lätt att hantera och löda.
Till det allra första testet så skulle jag se om kretsen blev så varm så att den verkligen behövde en kylfläns så jag satte ström till det hela samtidigt som jag höll fingret på den. Jag märkte direkt att jag hade bränt mig om jag hade hållit fingret där i 2 sek till så det var bara att koppla från strömmen och sätta fast kylflänsen. En av lysdioderna indikerade dock att det var fel på en referensspänning och för att få till det exakt rätt så fick jag sätta dit en vridpot istället. Jag orkade inte dra koppartrådar till denna då jag plockat bort det mesta i verktyg så det är därför det ser ut att vara lite snabbt gjort.
Så här ser den sedan ut när den var helt klar och den fungerade precis som den skulle. Skall dock ta och kapa av en stor del av kortet till vänster. Men nu kan jag ladda dessa batterier och det enda som kostat något är experimentkortet och den svarta kylflänsen, resten har jag haft hemma.
Jag ville även ha en trafo som var anpassad till just laddaren men jag hade ingen med rätt spänning som kunde ge tillräckligt med ström. Men till slut så hittade jag dock en som klarade 0.5A men som hade hela 30V ut. Det är ju lite väl hög spänning till en 5V regulator i avseende till effektförlusterna vid en ström på runt 0.4A som just denna krets kan ladda med som max. Så då blev det till att öppna trafon, ta bort varenda lamell i hela kärnan mha ett rakblad för att komma förbi all lack och ta bort åtskilliga meter tråd på sekundären tills jag fick en passande spänning till regulatorn. Jag satte in en brygga och en kondensator för glättning innaför höljet och fick ut 9.1V som passade alldeles utmärkt. Så nu hade jag även en trafo som passade och den hade jag fått i en datorbutik en gång så den var gratis likaså bryggan och kondensatorn.
Hoppas att det hela kanske kan vara till nytta för någon.
-------
Bilderna lagda tillbaka efter ca 6 år pga önskemål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Henry 8 juni 2013, 07:35:47, redigerad totalt 1 gång.
En sak jag fick lära mig igår.
Om man har en trafo som ger ut lite för mycket spänning, och som man inte kan/vill öppna. Då kan man linda några extravarv labbtråd "baklänges". Man lindar som vanligt men man kopplar in den i "motfas" om ni förstår vad jag menar. Då dras det ifrån den "gammla" spänningen. Det är mycket bättre än att använda ett motstånd, pga att motståndet gör mer å mer motstånd ju högre ström man drar ut, och man slipper att det blir varmt.
Det jag skulle använda det till var till mina kontrollerkort. Dom tål inte mera än 35V och tomgångsspänningen från trafon, efter reguleringen, blir närmare 36V. Då kan det vara bra att dra bort några volt på ett lätt sätt.
Det är nog många som vet om det här, men det var iaf ingenting jag hade tänkt på förut. Funkar nog bäst på typ ringtrafo.
Om man har en trafo som ger ut lite för mycket spänning, och som man inte kan/vill öppna. Då kan man linda några extravarv labbtråd "baklänges". Man lindar som vanligt men man kopplar in den i "motfas" om ni förstår vad jag menar. Då dras det ifrån den "gammla" spänningen. Det är mycket bättre än att använda ett motstånd, pga att motståndet gör mer å mer motstånd ju högre ström man drar ut, och man slipper att det blir varmt.
Det jag skulle använda det till var till mina kontrollerkort. Dom tål inte mera än 35V och tomgångsspänningen från trafon, efter reguleringen, blir närmare 36V. Då kan det vara bra att dra bort några volt på ett lätt sätt.
Det är nog många som vet om det här, men det var iaf ingenting jag hade tänkt på förut. Funkar nog bäst på typ ringtrafo.
Greger!: Tackar. Nej det verkar tyvärr inte som vissa komponenter görs med tanke på hobbybruk. Däremot tycker jag om att hålla på med sådant här smått som tex när jag löder 0402 komponenter med en 3mm bred spets, fast sådant är nog lite självtortyr..
Fagge: Hehe, jo att ta det lugnt och att ha tålamod är nästan ett krav för att lyckas med sådant här, för att inte säga en stadig hand. Angående tråddragningen sedan så tackar jag för det. Jag har dock faktiskt ett annat som är betydligt mer avancerat än detta med samma sorts tråddragning med koppartrådar men som tog nästan 2 veckor att göra mot någon timme för detta. Det skall bli en enkel LED-snurra med klockvisning som jag håller på med så smått med men med en lite speciell uppbyggnad i dess strömförsörjning som förhoppningsvis kan bli klar så fort som möjligt.
jojje: Menar du linda varven runt sekundären och sedan koppla det i motfas till sekundären?
cyr: Tackar. "dead bug" lät roligt. Jo kretskort och små komponenter är ju rena lyckan när man håller på med och det blir ju lite snabbare att hålla på med än att hitta på olika lösningar för att kunna få dit dom på tex ett experimentkort. Jo jag har tittat på MAX1811 innan men den uppfyllde inte 2 krav jag hade; den kunde inte mäta batteriets temperatur och reglera laddningströmmen därefter och att man inte steglöst kunde välja laddström, speciellt det sistnämnda var orsaken. Annars är dom ganska så lika varandra och att den sedan var i SO-8 kapsel hade ju inte varit helt fel.
Fagge: Hehe, jo att ta det lugnt och att ha tålamod är nästan ett krav för att lyckas med sådant här, för att inte säga en stadig hand. Angående tråddragningen sedan så tackar jag för det. Jag har dock faktiskt ett annat som är betydligt mer avancerat än detta med samma sorts tråddragning med koppartrådar men som tog nästan 2 veckor att göra mot någon timme för detta. Det skall bli en enkel LED-snurra med klockvisning som jag håller på med så smått med men med en lite speciell uppbyggnad i dess strömförsörjning som förhoppningsvis kan bli klar så fort som möjligt.
jojje: Menar du linda varven runt sekundären och sedan koppla det i motfas till sekundären?
cyr: Tackar. "dead bug" lät roligt. Jo kretskort och små komponenter är ju rena lyckan när man håller på med och det blir ju lite snabbare att hålla på med än att hitta på olika lösningar för att kunna få dit dom på tex ett experimentkort. Jo jag har tittat på MAX1811 innan men den uppfyllde inte 2 krav jag hade; den kunde inte mäta batteriets temperatur och reglera laddningströmmen därefter och att man inte steglöst kunde välja laddström, speciellt det sistnämnda var orsaken. Annars är dom ganska så lika varandra och att den sedan var i SO-8 kapsel hade ju inte varit helt fel.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
JimmyAndersson: Tackar för det.
jojje: jo hur man får högre och lägre spänning från en trafo vet jag, ville bara få det bekräftat att vi tänkte på samma sätt så det inte var något annat sätt som du hade i tankarna. Problemet med sådana här "vanliga" trafos är att sekundären i princip alltid är helt fylld med tråd så att få in mer tråd är oftast en omöjlighet och så var det för min del, det var därför som jag fick ta isär kärnan. På ringtrafos däremot så är det oftast inga problem då det brukar finns gott om plats för extra tråd. Men det var bara bra att jag ändrade den för förlusterna i 5V regulatorn som används är väldigt låga så den blir bara lätt varm, likaså IC kretsen i sig..
jojje: jo hur man får högre och lägre spänning från en trafo vet jag, ville bara få det bekräftat att vi tänkte på samma sätt så det inte var något annat sätt som du hade i tankarna. Problemet med sådana här "vanliga" trafos är att sekundären i princip alltid är helt fylld med tråd så att få in mer tråd är oftast en omöjlighet och så var det för min del, det var därför som jag fick ta isär kärnan. På ringtrafos däremot så är det oftast inga problem då det brukar finns gott om plats för extra tråd. Men det var bara bra att jag ändrade den för förlusterna i 5V regulatorn som används är väldigt låga så den blir bara lätt varm, likaså IC kretsen i sig..