Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia [LÖST]
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=88265
Sida 2 av 2

Författare:  Magnus_K [ 23.14 2017-08-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Det går säkert bra. Om än lite tufft för mig att bearbeta på egen hand efteråt.
Bilden nedan har jag hittat på nätet. Där syns skivan samt kardan till räkneverket. Det är i alla fall inte rostfritt original :wink:

Det jag inte riktigt klurat ut än är om denna friktionsskiva verkligen bara är pressad på axeln och inget mer. Känns som att det blir väldigt kraftig hävarm när man ställt utväxlingen som lägst och kraftöverföringen sker mellan ytterdiametern på denna lilla friktionsskiva... Får som sagt titta närmre på det här.

Bilaga:
Skärmklipp.JPG

Författare:  Magnus_K [ 10.47 2017-08-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Nu tror jag att jag listat ut hur det ser ut original. Skivan behöver vara 20mm för att sen svarvas ner till 5,5mm.
Återkommer i kväll med bilder och teorier.

Författare:  Magnus_K [ 13.24 2017-08-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Så här ser det ut på nära håll.
Man kan se tydliga spår efter slirande stoppskruv på axeln och efter granskning på lågupplöst bilder på nätet så ska alltså den nedsvarvade hylsan vara som ett "lock" över lagret.
Den här friktionsskivan är alltså det som låser axeln från att göra axiella rörelser.

Materialet behöver således vara ~14mm.
Ska sätta mig ner och göra en ritning ikväll. Alla mått är egentligen i tum men tänker avrunda till jämna millimeter, förutom på dom kritiska måtten.

Bilaga:
DSC_3731.jpg

Bilaga:
Teori.jpg

Bilaga:
Teori_2.jpg

Bilaga:
DSC_3732(1).jpg

Författare:  grym [ 20.17 2017-08-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

hadde lite större i diameter i 5mm rostfritt, det skulle då gå att göra så att man har ett nav man svetsar på för att få den biten

Författare:  Arhoolie [ 23.44 2017-08-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Ska se hur mycke det är att görs på jobbet. Om det är lugnt kan jag fixa det där. Men ska vi inte greja en till axel? Den där verkar rätt slut. Då kan man göra en med kilspår så du slipper att den snurrar runt?

Författare:  Magnus_K [ 17.54 2017-08-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Kilspår var ju faktiskt en väldigt bra idé.
Ska ta med mig axeln till jobbet och se om jag kan värma bort den pressade konan i andra änden.

Vi kanske kan göra så Arhoolie att jag knåpar ihop en ritning på axeln och en på skivan och skickar över, så får du avgöra om ni har tid eller inte?
Om inte annat så får jag lösa det med bågfil och Emco:n.

Författare:  Magnus_K [ 20.18 2017-08-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Så här får jag för mig att originalskivan nog sett ut.
Även bifogat en ritning på hur axeln ser ut. Dock lite orolig för att det blir för lite material kvar mellan kilspår och den invändiga gängan.
Kanske blir bättre med en woodruff-kil? Eventuellt också gå ner ytterligare till M3 istället.

EDIT: Lagt till fler mått.

Bilaga:
Skivan.JPG

Bilaga:
Axeln.JPG

Författare:  Nerre [ 22.02 2017-08-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Spelar det nån roll om kilspåret går ner i gängan? Så länge kilen inte tar i skruven borde det väl inte göra nåt att gängan är "bruten" av spåret?

Författare:  Magnus_K [ 09.07 2017-08-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Tror det kommer bli känsligt för sprickor.
Nej, låter det vara som det är.

EDIT: Kommer försöka mig på det här själv och för att senare få hjälp med kilspåret. Sätter tråden som LÖST så länge.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/