Tips på prisvärd lödstation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
himo

Tips på prisvärd lödstation

Inlägg av himo »

Efter att ha köpt 3 olika typer av lödtenn, så har jag förstått att det inte är fel på mina lödtekniker eller lödtennet utan snarare min nyligen inköpta lödstation som är ren skräp... Jag har aldrig tidigare haft problem att löda i skolan där vi haft tillgång till en weller. Nu när jag ska löda här hemma så började jag med en penna från biltema...Den var var varken duglig eller dyr.. Men jag har nyligen köpt in en dyrare (800 kr) som är minst lika oduglig. Är tacksam för tips på bra lödstationer som inte kostar som en mobiltelefon.. (mellan 500 till 2000) kr låter rimligt.

Det jag stör mig på mest är att spetsen på pennan inte blir tillräckligt varm så att lödtennet kan smälta enkelt. Jag har inget behov av att stationen ska bli varm på nolltid utan vill mest kunna löda utan att behöva hålla lödtennet mot spetsen i 1 minut innan den smälter för varje komponent.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Tips på prisvärd lödstation

Inlägg av mrfrenzy »

Den nya sortens lödstation med värmaren integrerad i spetsen är hästlängder bättre.
Här är en jämförelse:

Sedan kan man välja märke allt från Weller till Hakko till Kines.
Pace ADS200 tycker jag är ett mycket bra alternativ https://www.welectron.com/PACE-ADS200-A ... oetstation
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad är det för lödstation Du har som inte funkar? Effekt? Är den verkligen termostatreglerad, eller bara en "dimmer" för effektvariation?

Begrunda alltid alternativet Begagnat. Det blir alltid mycket bättre värde för pengarna då.

För amatörbruk finns det ingen anledning att köpa något med allt inbakat i spetsen. Undrar om det blir bestående, eller försvinner likt "sealed beam" billyktorna gjorde... Tillverkarna vill ju få maxxad drive i förbrukningsmaterialet, så då är ju detta påhitt jättebra.

Gamla Weller och Pace har ett element som omger spetsen. Det måste ju rimligtvis ge mycket bättre värmeöverföring än den Hakko som visades i videon med elementet mitt i.
En stor termisk massa är bara bra när något "tungt" skall lödas. Finns ingen anledning den skall bli varm på 5 sekunder. Det är ett tomt argument.

En gammal station som har en Riktig Ratt med graderad skala är mycket lättare att ställa in än dessa snikade knappar att stega med, även om temperaturen visas på färgdisplay...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En Pace lödspets enligt ovan kostar €13 och håller för hundratals timmar av lödning. Inget problem för hobbyisten.
himo

Inlägg av himo »

Jag köper gärna en som är begagnad. Så länge den fungerar enligt mina förväntningar: Spetsen blir tillräckligt varm så att man ej behöver vänta för länge innan det smälter (max 3 sekunder). De stationer jag köpt har i princip vart ren skräp ut denna synvinkel. I övrigt bryr jag mig knappt om tuch/lcd/LED/VR teknik som dem kan tänkas lägga in. Jag vill ej prata illa om något speciellt märke men pratar gärna om märken som fungerar bra. Den Pace som länkades av mrfrenzy ser ju lovande ut men 2700 kr är lite för dyr för mig. kan tänka mig max 2000 kr (inklusive frakt) för ett sådant. Frågan är om det ens finns lödstationer som duger enligt mina förväntningar för det priset. Känner ni någon som samlat på sig massa stationer som samlar damm så köper jag gärna. Annars tänkte jag t.ex. denna: Dibotech. Men vet ej om det är en fälla som den jag köpte innan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det man vill ha (som marta är inne på) är ju "äkta" temperaturstyrning, alltså att när spetsen kyls ner så ska stationen brassa på effekt.

Dom är alltså closed loop, med en tempgivare nära själva spetsen.

Så gör alla vettiga stationer, men många billiga gör det inte utan fungerar bara som en dimmer, alltså ger elementet en viss effekt, vilket gör att ju större och kallare yta du försöker löda desto kallare bli spetsen, för att kunna löda alls måste man då skruva upp ratten så man får mer effekt hela tiden, varvid man istället får problemet med att det blir för varmt när man löder mindre saker.

Temperaturstyrning och bra spetsar är det ABSOLUT viktigaste när man väljer lödstation, andra saker som färgdisplayer, tip-to-grip, hur många sekunder det tar att starta och sånt är mest snobberier kan jag tycka.

..Just ja, en annan sak man gärna vill ha är en mjuk följsam sladd :) det gör mer än man tror för ergonomin.

Jag tycker Wellers magnastater är väldigt prisvärda begagnade, går ofta för under 500:-, fungerar väldigt bra och spetsarna är lätta att få tag i och håller oerhört bra.

Detta gäller speciellt den gamla designen på station som ser lite omodern ut, har sett nån sån gå för drygt 200:- på tradera, jag löder hellre med en sån än nån kinesisk 600kr nonamestation faktiskt.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

En TS100 är väl aldrig fel. Kostar runt en femhunka och fungerar lika bra som de svindyra. Spetsarna är med inbyggt värmeelement som på de finare stationerna och du kan även använda hakkos spetsar. Duger fint till hobbybruk.
himo

Inlägg av himo »

Agamemnon skrev: 30 augusti 2020, 22:42:53 En TS100 är väl aldrig fel. Kostar runt en femhunka och fungerar lika bra som de svindyra. Spetsarna är med inbyggt värmeelement som på de finare stationerna och du kan även använda hakkos spetsar. Duger fint till hobbybruk.
Det låter ju lovande! Det var precis vad jag hade tänkte mig. Men vad heter själva tillverkaren? Söker jag TS100 så kommer det upp allt från Ali, Bandgood till Amazon.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Vet faktiskt inte vad fabrikatet heter men dom finns som sagt överallt. Köp från ebay UK eller tyskland för att slippa postmords straffavgifter på kina paket. Passa på att välja till ett par vettiga spetsar för man brukar få med en konisk och det är ju inte så kul att använda.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 30 augusti 2020, 01:16:17 Wellers magnastater
Jag har en sådan och jag tycker att den fungerar utmärkt för mina behov.
Skriv svar