Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Palle500 »

Som jag skrivit tidigare i tråden så är det viktigt att man är på samma sändare. Jag hade problem med att ibland fungerade det och ibland inte så fort. Problemet var att 4G modemet bytte mellan olika sändare på olika master och ibland mellan sändare på samma mast. tror det var 10km längre till den sämre masten fast skaplig signal.
Lösningen var att köpa ett 4G modem som man kan ställa vilken frekvens den skall tillåta och i mitt fall endast 800 Mhz band 20. Den dåliga sändaren var på 900Mhz band 8. Så nu fungerar det utmärkt.
Så du måste vara på samma sändare när du mäter bandbredden. Sen ser även jag klart sämre bandbredd på kvällen än vad det är kl 04 på morgonen utom en period när jag misstänker att någon tankade ned filmer under natten.
Jag köpte en FRITZ!Box 6890 LTE med 2st externa YAG riktantenner.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av nifelheim »

kolla om det är samma "Cell id" vid alla mätningar
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av nifelheim »

Om det behövs kan du låsa frekvensband under "Network"->"Mobile"

Skärmbild 2021-03-05 160042.jpg



Bättre antenner är alltid bättre :)
Glöm inte montera i vinkel :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Tack Palle500 och nifelheim, jag provade att låsa på BAND 20 men det gick ganska hackigt, men nu låste jag på BAND 3 och då rullar 1080p video utan hack. Signal på 81 dBm. Vi får se om detta är lösningen :)

En fråga: Visst var det så att eftersom jag inte ha LineOfSight(ett berg bredvid huset) till masten så bör jag välja en runtomstrålade snarare än en riktantenn?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Jag tänker köpa en kapsling med inbyggd antenn till RUT950 routern. Men vilken bör jag välja?
Längst ner på sidan finns flera alternativ i samma prisklass: https://www.induo.com/kop/routrar/4g-ro ... ka-rut950/#

Riktantenn är väl sämre om man inte har LOS till masten? Jag inbillar mig att mesta mottagningen här är sånt som studsar men det kan ju vara fel :humm:
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av E Kafeman »

Det är riktigt att på plats där sikt mot basstation saknas kan troligen en rundstrålande antenn plocka upp mer signal om reflexer vore homogent spridda.
Är de inte jämnt spridda kan en antenn med mindre riktverkan ge fördelar.

Ett enkelt sätt att kolla detta är att prova hur bra mobiltelefonen fungerar på olika platser ovanpå och runt huset. Det finns mobil-appar där man kan se mottagen signal-nivå och från vilken mast man får den signalnivån. Även om du saknar direkt signal kan det finnas områden som fungerar bättre. Den ena gavelspetsen kan vara mycket bättre än den andra t.ex. Riktverkan kan även vara av viss nytta på det omvända sättet, att man kan dämpa oönskade signaler.

Finns ingen "bästa plats" finns det inte heller någon bästa riktning och en rundstrålande pinne så högt som möjligt är ditt bästa val.
Finns det däremot vissa bättre platser som dessutom medger att antenn placeras på denna platsen kan mindre riktverkan vara till nytta även om riktningen som ger bästa signal är åt "fel" håll, bort från bas-stationen.
Denna antenn har måttlig riktverkan men har många andra fördelar: https://www.komplett.se/product/1164566 ... al-details
Dels är det en enda antenn för MIMO, den är lättmonterad på stolpe eller husvägg och har liten vindlast.
Om du bara räknar med att köra B20 och evt. andra band på 7-900 MHz så är kabelförlusterna mindre svåra om kabeln är av god kvalitet så då kan antagligen router placeras mer skyddat. I min sommarstuga ligger den i billig plastlåda under en takpanna. Plastlådan är tätad med smältlim för kablar och har dräneringshål på 5mm som är delvis tätad med nystan av kopparskärm från koaxkabel. Dräneringen är lägsta punkten i lådan och kopparen är för att spindlar inte ska flytta in och gosa i värmen då koppar verkar avskräckande att ta sej igenom.

Tycker du antennen är dyr och har tid att vänta kan du beställa två sådana här: https://www.aliexpress.com/item/32882598105.html
Många av dessa antenner på AliX är bortkastade pengar men just denna har jag mätt som riktigt hygglig och ännu hyggligare med tanke på priset.
Helst bör man byta medföljande kabeln, om inte annat för att slippa en extra kabelkontakt, som ökar risken för fuktinträngning och därmed kraftig dämpning.
Bättre med hel kabel ända fram till routern.
Denna antennens riktverkan är som sämst vid de låga frekvenserna, 700-900 MHz, så den är ungefär på samma nivå som Poyntings panel-antenna, fast man nu behöver två st.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Tack så mycket E Kafeman :)

Just priset på antennen spelar ingen roll om man vet att den fungerar. Men du tyckte inte någon av kapslingarna/antennerna i min länk var lämpliga? Dom säljs ju med väldigt god support till just RUT950 så jag tänkte att man då har någonstans att vända sig om det är nått som krånglar. Men den på Komplett verkar ju också bra :)
Jag har egentligen bäst hastighet på B3 som väl är 1800Mhz, bättre signal på B20 men det går långsammare.

Jag ska ladda ner nån app och gå omkring lite, så får vi se hur det ser ut :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Jag provade en app som hette "Antennas" men den verkar inte visa så mycket. Det står "Could not determine location for active cell site, 12 additional cell sites are connected, but can not be located" Trots att det finns lite mottagning.
Sen provade jag en app som heter "Antenna Pointer" och den ger en riktning på mellan 230-250 grader lite beroende på var jag står i förhållande till huset. Om jag står på ca 240 grader om huset så det är "fri väg" så visar appen ca 235 grader. Det är rakt in mot berget men även rakt emot den mast som jag misstänker är den som är närmast.
Jag vet inte om man kan se i appen vilket frekvensband man är på men det är ju troligt att BAND 20(800MHz) kanske breder ut sig såpass att det "dyker ner" bakom berget och når mig. Jag vet inte hur det är med BAND 3(1800MHz) där jag upplever högst internet-hastighet. Verkar inte som att appen talar om detta :humm:

Men eftersom 230-250 grader är den enda riktning jag får så bör det alltså enligt Kafemans resonemang ändå vara bäst med en riktantenn åt det hållet?

Intressant är att det är in emot berget och det är andra sidan av huset jämfört med var jag haft routern nu när det faktiskt fungerat hyffsat. Nästa test blir att montera routern på den väggen istället och se vad som händer :oops:

Edit: Borde bli denna då i så fall? https://www.komplett.se/product/863597/ ... anelantenn#
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av E Kafeman »

Appen ska ange signalstyrka (RSSI) och signakvalitet, gärna som kurvor över tid så du kan se förändringen då det kan ta uppemot en minut att stabilisera sej.
En app som förefaller göra just detta kan vara denna: https://play.google.com/store/apps/deta ... l=en&gl=US
Riktning kan den inte ange om masten inte finns utritad av dej eller i undantag av någon annan.
Resultatet påverkas av hur du håller och vinklar telefonen.
Håll telefonen nätt och med rak arm framför dej på samma sätt vid varje mätpunkt.
RSSI är negativt och -90 dBm är sämre än -30 dBm.
Gå ett varv runt huset för att försöka hitta absolut sämsta sidan av huset, som ge sämsta RSSI.
Vid tydlig indikering, skillnader på 8-10 dB eller mer, då vet du vilken sida antennen inte ska placeras .
Mät 1,5 m över marlken och mät på samma ställer men högre upp på utefter huset eller taket, hur stor blir vinsten per meter extra höjd?
Häng telefonen i toppen på ett metspö och vifta en stund på taket medans RSSI-värden loggas.
Grannarna kommer kanske ringa till psykvården och tala om att du står hustaket med metspö och har agnat med mobiltelefon.
Hala in eventuell fångst innan de med vita rockar kommer.

Om du vinner mest på rundstrålande antenn eller en med mindre riktverkan är lite beroende på hur stora skillnader du kan få på olika sidor av huset som i sammanhanget fungerar som absorbent/skärmning av bästa riktning.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Nerre »

Kan appen inte få information om mastens position från masten själv? Eller kanske från publicerad information om platserna?
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av E Kafeman »

Positionen brukar hämtas från diverse open-source av andra som frivilligt mappat master och det är sällan komplett info.
Det är nära stats-hemlighet annars var masterna står. Tror det är något som lever kvar sedan WWII då ryssen kunde komma och välta alla master i skogen.
Master i skogen var på den tiden alltid militära. Det var militärens egendom och skyddsobjekt. Det fanns ingen civil radio-trafik på dessa master.
Större TV-antenner tror jag som till en regel fortfarande är skyltade att de är skyddsobjekt. Tittar man för länge genom Gunnebostängslet till sådan mast kan man få fängelse.
Man kan med viss möda sluta sej till antenn-position genom att titta på operatörernas täckningskartor där cirklar tyder på att något finns i mitten.
För LTE kan telefonen ange hur lång tid det tog för signalen att nå fram och kan då få fram ett avstånd. Fungerar mindre bra om signalen inte gått raka vägen.
I detta fallet vill man se om det finns en bästa signalriktning, som inte nödvändigt vis är densamma som geografiska riktningen mot masten, i synnerhet om det står ett berg i vägen.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Åhhh...Nu får jag inte igång nånting efter att ha testat sim-kortet i telefonen. Satte tillbaka det i routern och har nu i en timme försökt få det att fungera. Routern står att den har signal och att allt verkar bra, datorn kopplad till LAN-port precis som tidigare men ändå "No internet". Förut så fungerade det ju bara det fanns signal :humm: Jag har gjort reset på routern, tagit ut SIM-kort, testat det i telefonen, satt tillbaka, startat om. Men resultatet är samma, routerns status visar koppling och bra signalstyrka, LAN-funkar för jag kommer ju åt routerns alla inställningar och statusar, jag har tankat extra surf på kortet...men "No internet" :humm:
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av E Kafeman »

Vet inte om det är möjligt att SIM-kortets pinkod aktiverades när du hade den i telefonen.
Sätt tillbaka kortet i telefonen och avaktivera pinkod. kan kanske hjälpa.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Jag kollade pin-koden men fick igång det genom att flytta nätverkskabeln från LAN1 till LAN3, måste ju varit glapp men hur kunde då datorn ha kontakt med routern, jaja just nu så fungerar det.

Jag har skruvat fast routern på utsidan av väggen, ganska högt, emot masten nu. Om jag låser på BAND3(det band som var snabbast när routern var på andra sidan huset) nu så får jag ingen signal utan jag måste tillåta BAND20 också och då väljer routern det bandet och ger just nu ca 0,8Mbit/s(480p på youtube rullar).

Jag ska kolla lite mer på den appen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av mrfrenzy »

Är man företagskund med M2M-kort är det bara ringa operatören och ange sin position så talar de om vilka master som kortet kopplat upp emot, riktning och ungefärligt avstånd. De vill vara behjälpliga så man kan göra bästa möjliga installation.
Skriv svar