CE märkning av Elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av TomasL »

Topnotch, gör-det-själv-kit får säljas utan CE-märke, man får inte ens sätta på ett på dem.
Dock skall naturligtvis konstruktionen uppfylla gällande regler och det skall finnas en tydlig monteringsanvisning.
ToPNoTCH
Inlägg: 4889
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag lever i tron att de måste det (formellt).
Enda undantaget är om "kitet" riktar sig till radioamatörer eller någonting om slutna lab/forskning miljöer typ (kommer inte ihåg definitionen). Militär utrustning är undantagen med, den är ju jättefarlig per definition :o

Men du kan absolut ha rätt.
Man får aldrig sätta dit märket om det inte är applicerbart.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av TomasL »

En byggsats är en byggsats, men den skall vara konstruerad enligt gällande regler, men får inte CE-märkas. Dock, om någon sätter ihop den och börjar sälja den färdigmonterad, så skall den CE-märkas i enlighet med applicerbara direktiv. För elektronik blir det då ROHS, EMC och ibland LVD mm.
ToPNoTCH
Inlägg: 4889
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av ToPNoTCH »

ROHS är väl inte en del av CE (men är på väg att bli tror jag).?
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: 15 januari 2023, 12:47:16 Nerre slappna av. Du kommer inte bli arbetslös. Inga stora företag tar risken, det blir för dyrt att återkalla eller avbryta försäljning.
Jag jobbar som sagt var inte längre med provning, så det är inte det som det handlar om. Jag försöker beskriva vad jag sett "från insidan". Det är sällan intressant för media att skriva om att nån tillverkare av byggsatser har fått försäljningsförbud, så om man inte är "i branschen" så ser man inget av det. Jag kan ju tyvärr inte skriva om de verkliga fall som jag sett eftersom jag då bryter mot tystnadsplikten, och sen följer vi heller inte fallen vidare till eventuell domstol (det är myndigheterna som tar hand om den biten) så jag vet inte hur långt dessa drogs.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: 15 januari 2023, 13:26:59 Jag lever i tron att de måste det (formellt).
CE-märkningen är i de flesta fall bara tillämplig för "produkter", d.v.s. bruksfärdiga grejer.

Däremot ska en byggsats, om den byggs efter tillverkarens instruktioner, uppfylla samma krav. Enda skillnaden är att det inte sitter ett CE-märke på den.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: 15 januari 2023, 13:37:59 ROHS är väl inte en del av CE (men är på väg att bli tror jag).?
ROHS ska vara uppfyllt, gäller även för komponenter som inte CE-märks.

En produkt som ska CE-märkas kan inte CE-märkas utan att ROHS är uppfyllt, eftersom CE-märket säger att produkten uppfyller alla relevanta direktiv. Tillverkardeklarationen är det som talar om vilka direktiv tillverkaren anser sig uppfylla.
Skriv svar