Radiostyrd båt - Elektronik mm?
Postat: 20 juli 2020, 10:57:39
Jag ska bygga en radiostyrd båt och funderar litegrann, specifikt två saker. Det är frågan om racing och inte skala eller liknande.
1. Den ska vara eldriven med borstlös motor. Traditionellt så byggs båtar av denna typ relativt täta och luckan/toppen tejpas runt om efter att batteriet satts i. Bränsle-båtar är nästan alltid byggda tvärt om och har oftast öppningar och hål nertill bak så att vatten som kommer in i skrovet rinner ut. Min tanke var om jag skulle kunna bygga el-båten på samma sätt?
Det värsta som händer är att skrovet fylls med vatten(låter illa men el-båtarna är oftast inte snustorra invändigt heller efter körning). Bränslebåtarna klarar detta genom att all elektronik sitter i en vattentät låda som har stötstänger med gummibälgar som går ut ur lådan till styrning och gas. El-båtar har ofta elektroniken öppet monterat inne i skrovet.
Eftersom alla el-båtar av denna typ som jag sett är byggda täta så kanske man borde göra så och tejpa luckan som alla gör, men jag tycker att det borde vara smidigt om luckan satt med något snabblås istället och vatten som kommer in i båten rinner ut direkt, som på en bränslebåt.
Fartreglaget är IP67 och borde egentligen tåla att hamna under vatten: https://www.hobbywing.com/goods.php?id= ... _attr=1434
Styrservot är IP67: https://hitecrcd.com/products/servos/wa ... wp/product
Mottagaren tänker jag oavsett doppa i PlastiDip vilket brukar anses bli "dränkbart" utan läckage: https://plastidip.se/produkt/plasti-dip-429-ml-2/
Då återstår batteriet, kontakterna och motorn som blir oskyddade, dessa prylar brukar ju bli lite blöta utan problem, men frågan är vad som händer om det hamnar under vatten(även saltvatten)? Jag gissar att en spänning på ca 18V inte kan skapa så jättestora strömmar genom vatten(och saltvatten) när polerna ligger ca 3-4mm från varann som dom gör i en XT60-kontakt, eller? Det handlar ju bara om att den ligger under vatten någon minut innan man tar upp den. Denna typ av båt har vändkammare så att båten vänder sig om den hamnar upp och ner så oftast kommer man köra iväg nästan på en gång efter att man plumsat.
2. Hur stor risk är det att en borstlös el-båt skenar iväg? Jag är bara van bränslebåtar och där är risken ganska stor, men efter att ha funderat en del så borde en borstlös el-båt vara en helt annan femma.
Fail-safe i radion och mottagaren gör att störningar, förlorad signal, slut på ström i sändaren mm resulterar i att mottagaren sätter gas och styrning på förbestämda positioner alternativt "ingen signal". På bränslebåtar är detta i princip den enda säkerhetsfunktionen som används i stor utsträckning.
Fartreglaget gasar bara om det får en PWM-signal som är rätt, för lång/kort eller ingen signal resulterar i att motorn stannar.
Mottagaren får ström från fartreglaget och skickar sedan gas-signal tillbaka till fartreglaget, vilket innebär att om det blir fel på någon av dom så borde motorn stanna.
Eftersom systemet är borstlöst så måste fartreglaget generera en 3-fas växelström för att motorn ska snurra, om man kortsluter någonstans(tex. på kretskortet) så kan man tänka sig att nästan oavsett var man gör det så borde det inte resultera i att den gasar. Jämfört med ett DC-system som förmodligen kan "sluta" FET:arna om man kortsluter på vissa ställen på kortet, samt att det går att få gas genom att batterikablarna och motorkablarna på nått sätt får kontakt(funkar ju inte på borstlöst).
Jag vet inte om jag missar något men i princip så verkar det ju som att det är så mycket som ska bli rätt för att motorn ska snurra att en okontrollerad "iväg-körning" blir ganska osannolik. En bränslebåt går ju oavsett vilken elektronik som krånglar/går sönder så därför har jag hittills haft uppfattningen att RC-båtar skenar ibland.
Någon som kommer på något fel som kan inträffa och som man kanske då även kan gardera sig emot.
1. Den ska vara eldriven med borstlös motor. Traditionellt så byggs båtar av denna typ relativt täta och luckan/toppen tejpas runt om efter att batteriet satts i. Bränsle-båtar är nästan alltid byggda tvärt om och har oftast öppningar och hål nertill bak så att vatten som kommer in i skrovet rinner ut. Min tanke var om jag skulle kunna bygga el-båten på samma sätt?
Det värsta som händer är att skrovet fylls med vatten(låter illa men el-båtarna är oftast inte snustorra invändigt heller efter körning). Bränslebåtarna klarar detta genom att all elektronik sitter i en vattentät låda som har stötstänger med gummibälgar som går ut ur lådan till styrning och gas. El-båtar har ofta elektroniken öppet monterat inne i skrovet.
Eftersom alla el-båtar av denna typ som jag sett är byggda täta så kanske man borde göra så och tejpa luckan som alla gör, men jag tycker att det borde vara smidigt om luckan satt med något snabblås istället och vatten som kommer in i båten rinner ut direkt, som på en bränslebåt.
Fartreglaget är IP67 och borde egentligen tåla att hamna under vatten: https://www.hobbywing.com/goods.php?id= ... _attr=1434
Styrservot är IP67: https://hitecrcd.com/products/servos/wa ... wp/product
Mottagaren tänker jag oavsett doppa i PlastiDip vilket brukar anses bli "dränkbart" utan läckage: https://plastidip.se/produkt/plasti-dip-429-ml-2/
Då återstår batteriet, kontakterna och motorn som blir oskyddade, dessa prylar brukar ju bli lite blöta utan problem, men frågan är vad som händer om det hamnar under vatten(även saltvatten)? Jag gissar att en spänning på ca 18V inte kan skapa så jättestora strömmar genom vatten(och saltvatten) när polerna ligger ca 3-4mm från varann som dom gör i en XT60-kontakt, eller? Det handlar ju bara om att den ligger under vatten någon minut innan man tar upp den. Denna typ av båt har vändkammare så att båten vänder sig om den hamnar upp och ner så oftast kommer man köra iväg nästan på en gång efter att man plumsat.
2. Hur stor risk är det att en borstlös el-båt skenar iväg? Jag är bara van bränslebåtar och där är risken ganska stor, men efter att ha funderat en del så borde en borstlös el-båt vara en helt annan femma.
Fail-safe i radion och mottagaren gör att störningar, förlorad signal, slut på ström i sändaren mm resulterar i att mottagaren sätter gas och styrning på förbestämda positioner alternativt "ingen signal". På bränslebåtar är detta i princip den enda säkerhetsfunktionen som används i stor utsträckning.
Fartreglaget gasar bara om det får en PWM-signal som är rätt, för lång/kort eller ingen signal resulterar i att motorn stannar.
Mottagaren får ström från fartreglaget och skickar sedan gas-signal tillbaka till fartreglaget, vilket innebär att om det blir fel på någon av dom så borde motorn stanna.
Eftersom systemet är borstlöst så måste fartreglaget generera en 3-fas växelström för att motorn ska snurra, om man kortsluter någonstans(tex. på kretskortet) så kan man tänka sig att nästan oavsett var man gör det så borde det inte resultera i att den gasar. Jämfört med ett DC-system som förmodligen kan "sluta" FET:arna om man kortsluter på vissa ställen på kortet, samt att det går att få gas genom att batterikablarna och motorkablarna på nått sätt får kontakt(funkar ju inte på borstlöst).
Jag vet inte om jag missar något men i princip så verkar det ju som att det är så mycket som ska bli rätt för att motorn ska snurra att en okontrollerad "iväg-körning" blir ganska osannolik. En bränslebåt går ju oavsett vilken elektronik som krånglar/går sönder så därför har jag hittills haft uppfattningen att RC-båtar skenar ibland.
Någon som kommer på något fel som kan inträffa och som man kanske då även kan gardera sig emot.