Felsökning utav nätagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Felsökning utav nätagg

Inlägg av Adis »

Som sagt, behöver lite tips på felsökning. Har gjort så mycket jag kan men nu behöver jag er. Jag kan förmodligen byta ut detta men om det inte går så måste jag fixa det eftersom det inte finns att köpa.

Det är tillhörande till en 3Com switch. Felet på den var att den inte ville starta. Så jag öppnade den, sökte upp säkringen och testade den. Död. Denna säkring ligger då på primärsidan. Så jag drar slutsats att det förmodligen måste ha varit fel på nätet på primärsidan. Jag söker mig vidare, luktar lite men inga konstigheter alls. För säkerhets skull så testat jag alla Transistorer som är fastlödda på alu-plattan. Alla fungerade som de skulle med något avvikande siffror, som stämmer enligt databladen och så vidare. Så jag byter då ut denna säkring, 230V 4A. Det jag hade var en glassäkring och inte en keramisk som satt innan.

Så när jag lödde dit säkringen och undersöker en extra gång så trycker jag in nätkabeln. Det gnistrar till lite i kontakten och efter någon sekund så brinner P4NA90 som är lokerad precis i början av sekundärsidan. Jahopp, det ordnar sig säger man då... :roll: :lol:

Bilder på odjuret:

Nätagget
Där transistorn fanns
Oså en till bild

Vad fan kan ha orsakat detta med en ny säkring men inte innan den gamla säkringen gick? Då borde ju säkringen ha gått nu med :roll:
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ja just det... Du skulle nog ha mätt sekundärsidan också...

Är du säker på att det är en transistor? Det är inte en (dubbel) diod? Det är ganska vanligt att just dioderna på sekundären ger upp har jag märkt.

Sen är ju säkringar inte till för att "rädda" komponenterna utan mer för att huset du bor i inte ska brinna upp...
Loial

Inlägg av Loial »

Hmm... säker på att det är på sekundärsidan?
Om den transistor du pratar om, satt där det på bilderna saknas något, så är det på primärsidan.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Transistorn som brann upp var P4NA90, FAST POWER MOS TRANSISTOR...

Och jag är säker på att det är sekundärsidan. En liten tranfo, likrintarbrygga, lite spolare och så en konding... Detta ser ni på bilderna också.

rehnmaak, som du sa skydda hemmet. Den utlöste förr utav någon anledning och då gick inte någon komponent sönder, iafl inte synligt.

Undrar om man ska löda dit en ny P4NA90 och testa :humm:
Loial

Inlägg av Loial »

Nej, det där är primären, 100%.
Det är ett switchat agg, där likriktas spänningen först, sedan switchas spänningen m.h.a. den mosfet som brunnit för dig.

EDIT: Vad hade den säkring du bytte ut för tröghetsgrad? om du hade en snabb säkring där original, så har du säkert orsaken till att den första säkringen utlöste, och inte den andra du satte dit.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Tjaduu det vet jag inte. Men jag satte in en vanlig glassäkring. Det som satt i förr var en keramisk med nå sorts sand i. Frågade min förra lärare vad det var för skillnad på dessa med det minns jag inte nu.
Loial

Inlägg av Loial »

Kolla om du hittar T, M eller F (även TT, FF) på säkringen, det är tröghetskaraktäristiken.

Och skillnaden mellan glassäkringar och keramiska är inte så stor, keramiska brukar ha större brytförmåga.

I bästa fall kan det räcka med att byta ut mosfeten, men du bör nog kolla upp sekundären också, kolla att alla kondingar är friska, regulatorer mm.
Leta även upp det motstånd som troligtvis sitter mellan styrkrets och gate och kolla att det är OK, brukar vara ganska lågohmigt (1-50 ohm)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

ajajaj :cry: Nu börjar det kännas. Fann en liten kolbit, diod som inte var friskt på en fläck. Ledningen till denna diod kommer ifrån den där transistorn från ben 3(S i databladet) Denna ledning finns på topp lagret och har brunnit av.

Verkar vara seriösa problem... :roll:

Bild

Angående säkring så tror jag att jag såg ett T eller M, minns ej, har även slängt den :/
Loial

Inlägg av Loial »

Det är den här anledningen som gör att jag gillar att felsöka DC-DC aggregat, man vet aldrig vad som kan dyka upp *s*

Den där dioden kommer från S, alltså matas den av den likriktade nätspänningen, skulle kunna vara någon bootstrapmatning till styrkretsen.
Har du schema på agget?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Säkringen med sand i är en trög.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Byt trissan och dioden och laga kopparbanan så funkar nog agget sen om du har tur.

Vad kommer det ifrån föresten ?
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

¨Hade jag haft schemat hade det vart enklare att felsöka :/

Tekko, om jag ska byta dioden så måste ja veta vad det är för diod, kan vart en zener också... det är så trångt att man inte ser märkningen.

Agget kommer ifrån en 3Com switch som jag sa tidigare :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Stort agg fölr en liten switch :?
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Tekko skrev:Stort agg fölr en liten switch :?
Liten? :D fast med 24 portar...
Loial

Inlägg av Loial »

Om du inte har något schema är det nog tyvärr rätt kört att felsöka :-/
Precis som du säger, är det stor sannolikhet att den dioden var precis en zenerdiod, brukar sitta såna för att starta upp styrkretsen innan trafon börjar ge spänning. det skulle ju iofs kunna gå att ta reda på vad det är, om man hittar styrkretsen och dess matningsspänning. Tyvärr är det inte alltid enkelt.
Skriv svar