Inkoppling av eldriven hydraulpump i ett 12-voltssystem.
Postat: 11 juni 2020, 19:01:48
Hej!
Jag är ny i forumet och ingen elektriker men ett eminent forum som detta tror jag är precis vad jag behöver för att bolla lite idéer och förhoppningsvis lära mig något. Nu till frågeställning.
Jag har en flakbil som jag byggt på en elhydraulisk lyftkran på. Av de inatallationer jag sett verkar det normala vara att man utrustar bilen med ett extra batteri i motorutrymmet och drar rejäla kablar bak till hydraulpumpen. Eftersom jag är allergisk mot att flytta höga amperetal onödigt långa sträckor så har jag initialt monterat ett batteri i direkt anslutning till kranen så kabeldragningen blir så kort som möjligt. Första tanken var att om jag regelbundet laddar detta batteri med en separat laddare så skulle det praktiska vara löst. Kranen går sällan särskilt långa stunder åt gången så behovet av ständig laddning finns alltså inte. Nu har jag funderat vidare:
Om jag skulle dra en relativt klen kabel från generatorn till kranens batteri, avsäkra den kabeln och montera på ett motstånd och en likriktare. Borde jag då inte kontinuerligt kunna ladda kranens batteri i bilens befintliga system utan att vara sig påverka bilens ordinarie batteri eller belasta systemet med någon högre laddström?
Vad säger ni experter?
Jag är ny i forumet och ingen elektriker men ett eminent forum som detta tror jag är precis vad jag behöver för att bolla lite idéer och förhoppningsvis lära mig något. Nu till frågeställning.
Jag har en flakbil som jag byggt på en elhydraulisk lyftkran på. Av de inatallationer jag sett verkar det normala vara att man utrustar bilen med ett extra batteri i motorutrymmet och drar rejäla kablar bak till hydraulpumpen. Eftersom jag är allergisk mot att flytta höga amperetal onödigt långa sträckor så har jag initialt monterat ett batteri i direkt anslutning till kranen så kabeldragningen blir så kort som möjligt. Första tanken var att om jag regelbundet laddar detta batteri med en separat laddare så skulle det praktiska vara löst. Kranen går sällan särskilt långa stunder åt gången så behovet av ständig laddning finns alltså inte. Nu har jag funderat vidare:
Om jag skulle dra en relativt klen kabel från generatorn till kranens batteri, avsäkra den kabeln och montera på ett motstånd och en likriktare. Borde jag då inte kontinuerligt kunna ladda kranens batteri i bilens befintliga system utan att vara sig påverka bilens ordinarie batteri eller belasta systemet med någon högre laddström?
Vad säger ni experter?