Sida 1 av 1

Inkoppling av eldriven hydraulpump i ett 12-voltssystem.

Postat: 11 juni 2020, 19:01:48
av Ope82
Hej!

Jag är ny i forumet och ingen elektriker men ett eminent forum som detta tror jag är precis vad jag behöver för att bolla lite idéer och förhoppningsvis lära mig något. Nu till frågeställning.

Jag har en flakbil som jag byggt på en elhydraulisk lyftkran på. Av de inatallationer jag sett verkar det normala vara att man utrustar bilen med ett extra batteri i motorutrymmet och drar rejäla kablar bak till hydraulpumpen. Eftersom jag är allergisk mot att flytta höga amperetal onödigt långa sträckor så har jag initialt monterat ett batteri i direkt anslutning till kranen så kabeldragningen blir så kort som möjligt. Första tanken var att om jag regelbundet laddar detta batteri med en separat laddare så skulle det praktiska vara löst. Kranen går sällan särskilt långa stunder åt gången så behovet av ständig laddning finns alltså inte. Nu har jag funderat vidare:
Om jag skulle dra en relativt klen kabel från generatorn till kranens batteri, avsäkra den kabeln och montera på ett motstånd och en likriktare. Borde jag då inte kontinuerligt kunna ladda kranens batteri i bilens befintliga system utan att vara sig påverka bilens ordinarie batteri eller belasta systemet med någon högre laddström?
Vad säger ni experter?

Re: Inkoppling av eldriven hydraulpump i ett 12-voltssystem.

Postat: 11 juni 2020, 19:20:30
av valmetman
biltema rele för ändamålet med dubbla batterier.
Caravanarna har också det systemet såsom båtfolket vilket garanterar? att det alltid finns ström i startbatteriet!

Re: Inkoppling av eldriven hydraulpump i ett 12-voltssystem.

Postat: 11 juni 2020, 19:36:55
av Platis
Ett relä och en diod, motståndet hade jag skippat=onödigt spänningsfall!

Re: Inkoppling av eldriven hydraulpump i ett 12-voltssystem.

Postat: 11 juni 2020, 19:37:38
av GastonDeVille
Ett skiljerelä är det vanliga men om man vill snåla borde det räcka med ett relä som endast drar när motorn går och därigenom laddar extrabatteriet.

Re: Inkoppling av eldriven hydraulpump i ett 12-voltssystem.

Postat: 11 juni 2020, 19:42:47
av Ope82
Skippar jag motståndet och batteriet börjar bli tomt borde laddströmmen bli ganska hög och jag måste då dra en fullgrov laddkabel i alla fall. Med ett motstånd borde jag kunna hålla laddströmmen på t ex en ampere och därmed kunna använda klenare kabel.

Re: Inkoppling av eldriven hydraulpump i ett 12-voltssystem.

Postat: 11 juni 2020, 21:25:29
av grym
kablen i sig är ett motstånd, dimensionera vettigt så löser det sig

Re: Inkoppling av eldriven hydraulpump i ett 12-voltssystem.

Postat: 11 juni 2020, 22:54:31
av mrfrenzy
En ampere duger inte för att ladda ett normalstort blybatteri. Du behöver 10A iaf.
Som sagts ovan dra en normalgrov kabel och ett relä som slår till när generatorn laddar så är det klart.
https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000042018

Re: Inkoppling av eldriven hydraulpump i ett 12-voltssystem.

Postat: 12 juni 2020, 14:47:35
av prototypen
Är det ens nödvändigt att skilja batterierna åt?
Man lyfter väl av eller på ett par saker eller så, sedan kör man.

Protte

Re: Inkoppling av eldriven hydraulpump i ett 12-voltssystem.

Postat: 12 juni 2020, 15:39:16
av mrfrenzy
Jo det är lämpligt att skilja förbrukningsbatteri från startbatteriet. Annars kommer startbatteriet fort slitas ut av upprepade urladdningar, sen blir man ståendes med en bil som inte startar.

Re: Inkoppling av eldriven hydraulpump i ett 12-voltssystem.

Postat: 13 juni 2020, 07:34:49
av svanted
mrfrenzy skrev:En ampere duger inte för att ladda ett normalstort blybatteri. Du behöver 10A iaf.
Som sagts ovan dra en normalgrov kabel och ett relä som slår till när generatorn laddar så är det klart.
https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000042018
tack för det...
en sådan ska jag köpa och koppla till lyset på min veteranbil,
som man jämt glömmer på.

Re: Inkoppling av eldriven hydraulpump i ett 12-voltssystem.

Postat: 13 juni 2020, 08:08:04
av Palle500
Svanted en batterifrånskiljare är inte så lämpligt för lyset. Du kan bli av med lyset när du kör om laddningen går sönder m.m.
Enklast löser du detta med en summer mellan tändning och ljusomkopplaren. Då durrar den både om du kör iväg och har glömt lyset, när du stänger av så varnar den om lyset inte är avslaget.