Separering av motor/rotor från helikopter-cockpit
Postat: 10 maj 2020, 13:36:12
---------------
Jag har åkt helikopter och ofta väsnas det otroligt mycket från motorn, samt skapar en orkan runt start och landning,
så ingen kan vara i närheten av helikopter vid start och landning.
Varför kan man inte separera motor och rotor från cockpit och passagerare med tex vajrar?
Det innebär att vid start, lyfter först motorpaket och rotor separat,
med en betydligt lägre startvikt då tex tank och cockpit inte belastar starten och detta minskar oljud och luftturbulens runt startplatsen.
(Här kan man diskutera om tank ska vara i motor/rotor paket eller ej.)
Detta minskar alltså luftturbulens och buller och om man tex har detta paket åtskilt med tex 50-100 meter vajer från cockpit, så minimeras detta.
När väl drivpaketet nått 50 meters höjd så ska dragkraften ökas rejält för att lyfta cockpit, pilot , passagerare, last och tank men detta kommer inte att öka buller och luftturbulens nämnvärt för pilot eller passagerare, nere på marken, vilket nu gör start och landning betydligt mindre bullrig och skakig.
Vibrationer, ljud, luftturbulens odyl stör inte lika mycket från 50-100 meters avstånd.
Skulle man sedan tex kunna ha rotorer i drivpaketet i fyra vajrar och ett effektivt styr-regler system med vinschar, så kanske man borde kunna få en stabil icke svajig start och landning då fyrkanten av dragvajrar borde kunna stabilisera lyften av cockpit.
Vajrarna kan sedan i sin tur ha vinschar som justerar stabiliteten av cockpit vid luftturbulens.
När man sedan når tillräcklig höjd kan cockpit ha ett tyngre propeller/jetdriftsystem som tar över driften till högre hastigheter och rotorer snedställs och användas som vingar.
På detta sättet får man behaglig mindre bullrig start och landning, vertikalt och utan allt för mycket luftturbulens o buller.
Så man kan kanske i framtiden gå ut till bilen och först skickas lite surrande modeller upp och sedan lyfter man ljudlöst och flyger till jobbet samt landar utan att behöva störa närliggande bebyggelse.
Ytterligare en fördel är att drivpaketet kan känna av turbulens och justera i styr/regler vinscharna så att cockpit 100-500 meter efter drivpaketet hela tiden rör sig stabilt.
Låt nu säga att man har 100-500 meter vajer och att rotordel, motorpaket och vajer har egna automatiska landningsplatser där de kan starta/landa utan att störa, själva efter kopplat loss från cockpit.
Motor o rotor har alltså i framtiden egna automatiska start-plattformar som är ljudisolerade från omgivningen.
Vid start flyger dessa fram automatiskt och kopplar sig till cockpit.
Då blir start/landning/flygningar helt ljudlösa, luftturbulens och vibrationsfria och utan störningar på omgivningen.
Varför inte kunna koppla ihop detta under körning.
Låt säga att man i framtiden vill åka någonstans.
Man går ut i sin lätta elbil eller en el-taxi kommer och hämtar upp dig.
Ett system kollar om du kommer fram snabbare genom flygning och då kommer en drönar del och krokar upp ditt fordon och
flyger dig till en plats nära dit du ska.
Du släpps ner på en väg och bilen kör dig fram den sista biten utan att störa omgivningen.
(Lite vilda funderingar, då den arketypiska tankemodellen av jultomten, som dras fram genom luften med dragande renar,
är så starkt befäst i det allmänna kollektiva medvetandet som en tankemodell "C.G. Jungs teorier". )
Jag skrev om detta redan 2010 tex här och tycker fortfarande det är en intressant ide och kanske mer även nu när man börjar utveckla flygande bilar odyl.
http://forum.student.lth.se/index.php/t ... q37n27sbj7
Någon som tycker detta är intressant och vill hjälpa till med att bygga en modell för detta, för test och demo?
Regards M.Sc. in Engineering Physics Magi / LTH
Jag har åkt helikopter och ofta väsnas det otroligt mycket från motorn, samt skapar en orkan runt start och landning,
så ingen kan vara i närheten av helikopter vid start och landning.
Varför kan man inte separera motor och rotor från cockpit och passagerare med tex vajrar?
Det innebär att vid start, lyfter först motorpaket och rotor separat,
med en betydligt lägre startvikt då tex tank och cockpit inte belastar starten och detta minskar oljud och luftturbulens runt startplatsen.
(Här kan man diskutera om tank ska vara i motor/rotor paket eller ej.)
Detta minskar alltså luftturbulens och buller och om man tex har detta paket åtskilt med tex 50-100 meter vajer från cockpit, så minimeras detta.
När väl drivpaketet nått 50 meters höjd så ska dragkraften ökas rejält för att lyfta cockpit, pilot , passagerare, last och tank men detta kommer inte att öka buller och luftturbulens nämnvärt för pilot eller passagerare, nere på marken, vilket nu gör start och landning betydligt mindre bullrig och skakig.
Vibrationer, ljud, luftturbulens odyl stör inte lika mycket från 50-100 meters avstånd.
Skulle man sedan tex kunna ha rotorer i drivpaketet i fyra vajrar och ett effektivt styr-regler system med vinschar, så kanske man borde kunna få en stabil icke svajig start och landning då fyrkanten av dragvajrar borde kunna stabilisera lyften av cockpit.
Vajrarna kan sedan i sin tur ha vinschar som justerar stabiliteten av cockpit vid luftturbulens.
När man sedan når tillräcklig höjd kan cockpit ha ett tyngre propeller/jetdriftsystem som tar över driften till högre hastigheter och rotorer snedställs och användas som vingar.
På detta sättet får man behaglig mindre bullrig start och landning, vertikalt och utan allt för mycket luftturbulens o buller.
Så man kan kanske i framtiden gå ut till bilen och först skickas lite surrande modeller upp och sedan lyfter man ljudlöst och flyger till jobbet samt landar utan att behöva störa närliggande bebyggelse.
Ytterligare en fördel är att drivpaketet kan känna av turbulens och justera i styr/regler vinscharna så att cockpit 100-500 meter efter drivpaketet hela tiden rör sig stabilt.
Låt nu säga att man har 100-500 meter vajer och att rotordel, motorpaket och vajer har egna automatiska landningsplatser där de kan starta/landa utan att störa, själva efter kopplat loss från cockpit.
Motor o rotor har alltså i framtiden egna automatiska start-plattformar som är ljudisolerade från omgivningen.
Vid start flyger dessa fram automatiskt och kopplar sig till cockpit.
Då blir start/landning/flygningar helt ljudlösa, luftturbulens och vibrationsfria och utan störningar på omgivningen.
Varför inte kunna koppla ihop detta under körning.
Låt säga att man i framtiden vill åka någonstans.
Man går ut i sin lätta elbil eller en el-taxi kommer och hämtar upp dig.
Ett system kollar om du kommer fram snabbare genom flygning och då kommer en drönar del och krokar upp ditt fordon och
flyger dig till en plats nära dit du ska.
Du släpps ner på en väg och bilen kör dig fram den sista biten utan att störa omgivningen.
(Lite vilda funderingar, då den arketypiska tankemodellen av jultomten, som dras fram genom luften med dragande renar,
är så starkt befäst i det allmänna kollektiva medvetandet som en tankemodell "C.G. Jungs teorier". )
Jag skrev om detta redan 2010 tex här och tycker fortfarande det är en intressant ide och kanske mer även nu när man börjar utveckla flygande bilar odyl.
http://forum.student.lth.se/index.php/t ... q37n27sbj7
Någon som tycker detta är intressant och vill hjälpa till med att bygga en modell för detta, för test och demo?
Regards M.Sc. in Engineering Physics Magi / LTH