KAP MkII

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kikat en hel del på lådor men blivit besviken på mer än bara priset.

Jag märkte till exempel att gjutna lådor från Hammond var trapetsformade (av tecno fick jag sen tacksamt lära mig att alla gjutna lådor är det)

Iom att jag vill ställa dom upp så kommer dom stå snett, vilket inte bara är estetiskt fel...

Jag fick i en fråge-tråd då tipset att söka på "extruded encapsules" (eller nåt) och då blev lådorna i alla fall "raka" men prislappen stack naturligtvis iväg.

Jag har ingen lust att lägga typ 250 spänn på bara låda.

Så jag har tänkt om och kommer ta fram ett gäng plyfa-lådor för mina prototypbyggen (obs!), dessa tror jag sedan kan göras rätt fina till exempel i form av hammarlack och gnuggisar vad gäller text.

Största vinsten är naturligtvis att det kommer att bli billigt, men räta kanter är faktiskt också en bra vinst i det här fallet.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: KAP MkII

Inlägg av Palle500 »

Roger, jag såg denna firma i Italien Hi-Fi 2000 som har riktigt bra lådor, även 19" till riktigt låga priser.

Galaxy
Economica Mod E
Economica Mod EP
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Palle500!

Tack för trevliga länkar!

Jag har dock kommit på att jag bedriver prototypverkstad, jag är liksom ofta väldigt osäker på om det kommer fungera tillfredsställande (eller överhuvudtaget)

Dessutom simulerar jag typ aldrig i dator men ibland på kopplingsdäck.

Mitt största driv är således att ta fram prototyper där jag mätmässigt kan verifiera mitt tänk.

Det är det jag tänker hålla på med.

Av alla mina projekt är det bara rörförstärkarna som ligger i fållan för serieproduktion, dom är alltså färdigtestade och färdigutvecklade.

Alla andra projekt är prototypprojekt där jag tänkt gå, om jag blir nöjd, ett extra varv med nån som kan estetisk design.

Att punga ut med pengar på estetisk design i nuvarande läge är således mycket att slänga pengarna i sjön, anser jag.

FÖRST gäller det alltså att ta fram en fungerande prototyp, SEN estetisk design.

Detta arbetssätt gör allt både billigare, enklare och roligare (t.ex exakt cc-avstånd på reglage blir, liksom repor, egalt)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Tar KPM (Power Module) som exempel, det är ju ändå typ den första modul man måste bygga.

Igår kom jag på en idé som gör det smidigare att använda DIN 5P än DSUB9.

Idag fick jag verifierat att om man plockar ut stift-delen ur en DIN-hane så kan man använda den som adapter mellan modulerna där jag tänkt ha DIN 5P_F i alla modulers väggar, stift-delen kan alltså användas "baklänges" utan problem.

Eftersom DIN bara kräver ett runt hål så är det onekligen ett smidigare system än DSUB...

Alla DIN kommer innehålla:
1) KPM_Vcc (matning till alla moduler)
2) KPM_Ur+ (speciell matning till KTT, Transistor Tester)
3) GND (kommer initialt dras ihop med KPM_Vss+ så att man får PP-matning, KPM_Vss+ ska sedan INTE byglas till GND om man vill ha dubbel matning)
4) KPM_Ur-
5) KPM_Vss

Jag tycks alltså bara behöva en 5-polig DIN, MYCKET smidigare att borra för :)

MVH/Roger
PS
Bifogar en bild på hur jag tänker, just nu har jag alltså DSUB av de båda könen men iom att DIN för chassi bara finns som female så kan man typ jämt nyttja stift-delen och man får då ett "flöde" av matning genom alla moduler.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Generellt sett har jag nu bestämt mig för bifogat.

Sakerna är dock inte skrivna i sten men KSG (Sinus Generator) är nu putsad.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Denna ritning är närmare målet.

Endast KRM kvar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Strukturen på KAP-lådorna/modulerna är som bifogat.

Alla moduler har samma interface dvs två DIN5_F (med en DIN5_M emellan) och samma storlek.

Mina prototyper kommer byggas i MDF, klarlackas, hammarlackas, gnuggas och klarlackas igen.

Dimensionerna är 70X130X13mm (yttermått).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Vet inte om jag sagt det men detta projekt innebär att alla moduler/lådor kommer ha EXAKT samma dimensioner.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Gjort en liten projektplan för att försöka ro alla mina projekt i hamn.

Borde egentligen bara innehålla KAP-moduler men det blev passande att lägga till samtliga projekt av överblicksskäl.

Börjar se rätt bra ut men hela 18st kort måste caddas fram så det är mycket jobb kvar.

Jag håller på och filar på speciellt dom sista KAP-modulerna, i förrgår la jag till AC-moddning men idag kom jag på att det inte behövs eller snarare att det inte riktigt funkar.

Det funkar inte för jag vill nyttja små AXIELLA glättningslytar, har bestämt mig för 100uF av märket Hitano, och maxström blir 10mA bara vilket är MINDRE än till exempel mikrofonförstärkarens (KMA_D) standby-ström, för att inte tala om KPC och alla LED-segment (runt 140mA standby).

Ett annat problem med AC-matning är till exempel vad gäller mikrofonsförstärkaren, 12VAC alldeles intill säg 1mV input lär generera brum (bara rör är bra på sånt här).

Så jag har bestämt att inga KAP-moduler ska AC-moddas, KMF skall dock det ihop med 9V_Batt MEN det är ett SE-projekt (Single Ended) som inte ens tillhör KAP.

Det här blir bra.

MVH/Roger
PS
Trodde ett tag att jag skulle bli tvungen att cadda om en massa för att få bort AC men jag byter alltid nummer för varje ny ritning så det är bara att backa ett steg :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har justerat projektlistan marginellt och mest lagt till KDR.

Den visuella listningen av alla KAP-moduler är ochså marginellt justerad, speciellt KMA och KFG fick sig en omgång.

Börjar känna mig rätt nöjd med den visuella biten, måste mest checka så att fronterna har alla reglage innan jag börjar bygga lådor.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag börjar få ordning på det här multimodul-projektet.

Reglagen känns bra i typ och grov placering, vill dock tänka över text.

Tror annars att det grovt sett är såhär jag vill köra.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

KPC och KWB uppgraderad.

KPC har fått två 1P vippomkopplare där den ena väljer mätning av T/Tp, den andra väljer systemfrekvens (1MHz/10MHz) där 10MHz egentligen är lite onödigt men ger systemet bättre noggrannhet om man vill.

KWB har blivit uppgraderad vad beträffar att en 2P-vridis är ett måste ty 1Hz/1MHz kan inte genereras med samma konding, om man säger.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har uppgraderat min KAP lite.

Jag har lagt till tre moduler (KLM, KOM och KMT).

KLM=LjudMinne som kommer ta över rollen för KMA (Microphone Amplifier), skillnaden är mest Sample-and-Hold och anlaogt visarinstrument.

KOM=milli-OhmMeter

KMT=Module of Temperature, temperaturmätare medels helt vanlig diod och analogt visarinstrument.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar