Sida 1 av 1

Skoluppgift, hjääälp :)

Postat: 3 mars 2006, 14:13:55
av Volny
Här är första uppgiften:
Bild

Och här är det bästa jag fått fram som svar:
Bild

Som jag tolkar uppgiften ska man inte använda avancerade saker utan ha det så simpelt som möjligt. Problemet är att jag inte lyckas få till 5-15v utan bara 0-15v.


Här är andra uppgiften:
Bild


Hoppas någon kan komma fram till något bra ;)

Edit: Körde lite reg cleaner program som gjorde så att mitt photoshop inte vill fungera, så ni får leva med de stora bilderna :(

Postat: 3 mars 2006, 14:38:52
av PHermansson
På A svarar jag B och på C vet jag inte... :)
Nä men i uppgift 1 får du tänka att 5V är en fjärdedel av 20 volt och 15 volt är 3 fjärdedelar. När potentiometern står i ena läget ska utspänningen vara en fjärdedel och när den står i andra läget tre fjärdedelar.

Postat: 3 mars 2006, 14:46:29
av ClasseMan
Din lösning på första uppgiften är nog inte rätt. Gör en koppling som din men ta bort motståndet på 75 ohm på potentiometerns högra sida.
Döp sedan den övre resistorn till R1 och den undre till R2. Tänk dig nu två olika kopplingar en där potten är 0 ohm och en där den är stääld på 10k ohm. i den med 0 ohm skall du ha 15 V över R1 och när potten är på 10kohm skall du ha 5 V över R1. Du kan nu få fram två olika ekvationer nämligen:

R1 = 3 * R2
R2 + P = 3 * R1

om du sätter in P1 = 10 k ohm och löser ut R1 och R2 har du svaret. (R1 3.75 kohm och R2 1,25 kohm)

Glömm inte kolla att max strömmen inte blir över 100 mA (Det blir den inte)

Den andra uppgiften får någon annan hjälpa dig med.

Postat: 3 mars 2006, 14:57:52
av sodjan
> Hoppas någon kan komma fram till något bra

Och jag tycker att du ska göra dina hemläxor själv.
Om du har fått fram en lösning ska du lämna in den.
Är den fel ska du ha underkänt...

Postat: 3 mars 2006, 14:58:12
av JimmyAndersson
Är inte så förtjust i att göra andras läxor, men jag har ett annat tips:
Paint kan också skala ner bilder. Texten hade du ju inte behövt scanna..

Var jag jobbig nu? :wink:

Postat: 3 mars 2006, 15:42:38
av netrunner
Asså det är ju inte en stencil han har scannat för den är oginal.

Så han har fått uppgiften direkt av läraren som har handritat den. Eller så har han snott orginalet till ett prov. :?

Postat: 3 mars 2006, 16:03:11
av Greensilver
Sjysst lärare som lägger ner tid på att göra individuella uppgifter åt eleverna! :roll:

Postat: 3 mars 2006, 16:20:28
av PHermansson
Gillar inte heller att göra folks läxor och tycker inte att vi ska lösa dem åt honom.
Men att ge en liten ledtråd på vägen som kräver att han tänker till och hittar lösningen ser jag inget fel i, tvärtom. Själv bad jag mina föräldrar om hjälp med läxorna, och när någon ber oss om hjälp här tycker jag de ska få den. Men inga färdiga lösningar, vad lär man sig på det?

Postat: 3 mars 2006, 16:55:55
av JimmyAndersson
Volny:
Den andra uppgiften är inte så svår som den verkar.
Fyll i vad som händer över varje motstånd, (dvs spänning och ström.)
Då är det mycket lättare att se vad som finns vid A och B.

Jag skulle nog ha vridit schemat så att Is är högst upp. Det är lite lättare att se när spänningmatningen är uppåt.

Var man sedan börjar är en smaksak. R5 eller spänningsdelaren med R1 och R3 kanske är en bra början.

Postat: 3 mars 2006, 19:38:27
av Volny
Det som ClasseMan skrivit hjälper mig mycket. Det här med att göra uppgifter åt folk är alltid svårt och inte alltid bra. Men hjälp är aldrig fel, utan hjälp blir det oftast inget, vilket ger en nästan ingen kunskap vilket är lite dumt. Det kan också bidra till att man inte får fortsätta kursen och då inte kan lära sig mer...

netrunner - hur vet du att det är orginal? :)

Greensilver - Snarare en lat lärare som inte orkar renskriva uppgifterna utan scannar in och mailar ut till alla, alltså inte individuellt.