Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Fortran »

Hager är bra grejer!

Hittade ingen 32A. :(
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klas-Kenny »

Rost i säkring - Tror inte att någon dvärgbrytare lär uppskatta en sådan miljö faktiskt.
Visst, en Hager kanske har lite bättre material så att den håller lite längre. Men skulle inte förutsätta att den lever för alltid.

Vore kanske bra att stoppa den i en liten tät låda.
Klickmans skrev: 9 mars 2023, 22:42:53 Vad gäller batterierna så ser det ut att kunna funka med dom här, fast jag måste kolla innan beställning.
Lyckades inte få någon bra bild på det batteri jag tog ut tidigare idag, såg helt enkelt inte skärmen (sol)

https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... x-167.html
Yuasa är bra grejer, och helt rätt sort ("Cyclic Application").
Så om de bara passar fysiskt så lär de fungera bra, sannolikt betydligt bättre än originalbatterierna.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Fortran skrev: 10 mars 2023, 06:46:03 Hager är bra grejer!

Hittade ingen 32A. :(
Anade det, så jag beställer när jag är vid datorn.

Liten skärm på mobilen, n te ikar bli stavfel.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Lilla frun behövde komma till IKEA, så vi passar på att köpa hängsäkring på ett ställe i närheten. Monterar den tillfälligt så jag kan ladda upp batterierna.

Hagen är beställd, när den kommer till Abbekås så gör jag om och gör rätt.

Återkommer med bild på den temporära landhöjningen, det är egentligen bara för att jag ska kunna ladda säkert, det blir ingen körning med Permoräsern innan allt är fixat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Den temporära lösningen skulle det stå, inte landhöjningen. Skriver från mobilen svårt att se och skriva rärr. Sorry
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av JohnGalt »

Klickmans skrev: 9 mars 2023, 22:42:53 Vad gäller batterierna så ser det ut att kunna funka med dom här, fast jag måste kolla innan beställning.
Lyckades inte få någon bra bild på det batteri jag tog ut tidigare idag, såg helt enkelt inte skärmen (sol)

https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... x-167.html
Här finns samma batteri under halva priset: https://www.amazon.se/gp/product/B00APF ... N1VW&psc=1
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Glenn »

Nästan 500:- i frakt dock..

Jag tänkte tipsa om conrad som förr hade väldigt bra priser på blybatterier (har köpt MC-batterier därifrån) men dom verkar ha blivit svindyra, batteriet ovan kostade tex 1500:- där..
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Fossingarna »

Klickmans skrev: 9 mars 2023, 23:08:29 Snart dags att sova, men jag hittade en till, baserad på Lecanards kommentar.

https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... 2a-3027578

Inte lönt att montera mög, men vad som är mög vet ju inte jag.
Det du ska titta på vid val av dvärgbrytare är att den klarar av att bryta DC-ström.
Den länkade står det endast AC på.
De flesta dvärgbrytare från ABB är godkända för både AC&DC.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

JohnGalt skrev: 10 mars 2023, 14:36:23
Klickmans skrev: 9 mars 2023, 22:42:53 Vad gäller batterierna så ser det ut att kunna funka med dom här, fast jag måste kolla innan beställning.
Lyckades inte få någon bra bild på det batteri jag tog ut tidigare idag, såg helt enkelt inte skärmen (sol)

https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... x-167.html
Här finns samma batteri under halva priset: https://www.amazon.se/gp/product/B00APF ... N1VW&psc=1
Mucho appreciated, det slutade med en beställning där.

Delsumma för artiklar:2 925,05 kr
Frakt och hantering:1 207,18 kr
Totalt före skatt:4 132,23 kr
Beräknad skatt:0,00 kr
Totalt:4 132,23 kr
Slutsumma:4 132,23 kr

Tack för tipset!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Klickmans 12 mars 2023, 23:25:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Glenn skrev: 10 mars 2023, 15:05:46 Nästan 500:- i frakt dock..

Jag tänkte tipsa om conrad som förr hade väldigt bra priser på blybatterier (har köpt MC-batterier därifrån) men dom verkar ha blivit svindyra, batteriet ovan kostade tex 1500:- där..
Frakten var dyr, helt klart. Frakt och hantering:1 207,18 kr

Men, det sparade ändå mig en skön tusing som jag kan göra annat med.

Meducin om inte annat :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Fossingarna skrev: 10 mars 2023, 17:39:02
Klickmans skrev: 9 mars 2023, 23:08:29 Snart dags att sova, men jag hittade en till, baserad på Lecanards kommentar.

https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... 2a-3027578

Inte lönt att montera mög, men vad som är mög vet ju inte jag.
Det du ska titta på vid val av dvärgbrytare är att den klarar av att bryta DC-ström.
Den länkade står det endast AC på.
De flesta dvärgbrytare från ABB är godkända för både AC&DC.

Det visste jag inte, ovanligt :)

Bara att hoppas på att den håller ett tag, sen kan jag byta ut med mot något riktigt hållbart.

Kommer nog till min brevlåda kommande vecka.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering.

Det blev lite Wellermys nu i helgen, fick en kort tidslucka med inte allt för kall utetemperatur.
Bad lilla frun att hjälpa till, och det gick ändå rätt bra. Hon vet precis hur skarvar skall lödas.
Köpte nödlösningen på JULA, löddes ihop och skyddsisolerades med krympslang, sen laddning.

Övervakade laddningen under ett par timmar ute på gården, alles gutt.

Efter det skulle Permoräsern åter till förrådet för att inte få onödigt med vatten/snö över sig.
Den har ju spenderat väldigt många kalla nätter utanför fönstret i Ystad, här är mycket bättre.
Men stryk har den fått, så den kommer att få sig en ordentlig genomgång om en månad eller så.

Antar att balkar (själva ramen under plasten) har börjat rosta.

Det jag hittar kommer jag att åtgärda, och förmodligen blir det en stripteaseshow innan dess.
Allt jag kan ta av ska av, dom gamla batterierna har jag redan hittat problem med, skruvskallen
Pluspolerna är bra och lätta att skruva loss, men minuspolerna har fått skitskruvar, som sitter.

Dom sitter så in i helvete, vettefan hur jag ska lösa det, utan att sabba alla skruvarna.

Vill ju helst inte klippa kablarna strax efter skorna, men mina verktyg får fan inte loss dom.
Tyckte jag såg att minst en av dom (minuspolerna, annan typ av kryss/spårskruv) skadades.
Lagom kul att sitta hukad ner mot batterierna och försöka få loss kablagen, sitter som berget.

Finns det något tips? Vill ju gärna att dom ska förlora, inte jag.

Ska ta några närbilder på dom som blev misshandlade av mina bits och verktyg, väck ska dom.
Den provisoriska lösningen med hängsäkring funkar bra, men det är bara tills värmen kommer.
Att sitta där och kröka rygg har ett pris, det kostade mig dubbel dos av smärtstillande medel.

Men det känns solitt och bra, lödningarna är så bra jag kunde få dom. (Hängsäkringen)

Här ute i Abbekås har jag mycket bättre möjligheter att serva den, kanske drar om lite kablar.
Träffade en kille i Skurup idag, han kom åkande på en sån där tvåhjulig scooter, med vagn där bak.
Ha sa: är det inte du som kör fyrhjuling, den med en jävla massa ljus som syns på väldigt långt håll?

Jag erkände på stående fot, ja, det är jag som ser ut som ett UFO på natten.

Men jag trivs när jag kan förbättra kinesernas alla slarvfel, har hittat lite överallt som dom "missat"
Sanningen är nog att dom har jagat tid, och inte haft tid att efterspänna, inte rostskydda, slarvpellar.
Men jag har gott hopp om att kunna fixa det jag hittar, det är ju ändå Skånes fetaste Permobil jag har.

Många bli nyfikna, det leder till små samtal om tekniken, räckvidden och sånt.

Med dom nya batterierna kommer den sannolikt att bli aningen mer kapabel inför lite längre resor.
Dom gamla batterierna har ju suttit löst monterade sen jag fick hem den, vilket leder till glapperi.
Åtgärdade dom som satt löst på batteripolerna, dom jag såg och kom åt. Så lite bättre kontakt nu.

Det kostade ryggen som vanligt, men nu känns den iaf körbar, till jag får hem automatsäkringen.

Med detta sagt går jag och lägger mig för dagen, och hoppas slippa myrkrypningarna som bor här.
Kan gå och lägga mig för natten, sen kommer dom och tvingar mig upp igen, högläge brukar funka.
Då går jag ut i tv-rummet, lägger benet upp över ryggstödet, och hoppas på att myrorna rinner av.

Myrkrypningar Deluxe, kan även bedövas tillfälligt med morfin.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Fortran skrev: 10 mars 2023, 06:46:03 Hager är bra grejer!

Hittade ingen 32A. :(

Det gör inget, du försökte och det är gott nog åt mig. :tumupp:
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av JohnGalt »

Klickmans skrev: 12 mars 2023, 23:22:49 Allt jag kan ta av ska av, dom gamla batterierna har jag redan hittat problem med, skruvskallen
Pluspolerna är bra och lätta att skruva loss, men minuspolerna har fått skitskruvar, som sitter.

Dom sitter så in i helvete, vettefan hur jag ska lösa det, utan att sabba alla skruvarna.

Vill ju helst inte klippa kablarna strax efter skorna, men mina verktyg får fan inte loss dom.
Tyckte jag såg att minst en av dom (minuspolerna, annan typ av kryss/spårskruv) skadades.
Lagom kul att sitta hukad ner mot batterierna och försöka få loss kablagen, sitter som berget.

Finns det något tips? Vill ju gärna att dom ska förlora, inte jag.
Vilken energi du har :tumupp:
Kanske lika bra att borra ur skruvskallarna (med 5 mm borr t ex) så att du kan rädda kabelskorna?
Om du har tillgång till en slagskruvdragare går de nog annars att skruva ur.
Skriv svar