Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11344
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
Rost i säkring - Tror inte att någon dvärgbrytare lär uppskatta en sådan miljö faktiskt.
Visst, en Hager kanske har lite bättre material så att den håller lite längre. Men skulle inte förutsätta att den lever för alltid.
Vore kanske bra att stoppa den i en liten tät låda.
Så om de bara passar fysiskt så lär de fungera bra, sannolikt betydligt bättre än originalbatterierna.
Visst, en Hager kanske har lite bättre material så att den håller lite längre. Men skulle inte förutsätta att den lever för alltid.
Vore kanske bra att stoppa den i en liten tät låda.
Yuasa är bra grejer, och helt rätt sort ("Cyclic Application").Klickmans skrev: ↑9 mars 2023, 22:42:53 Vad gäller batterierna så ser det ut att kunna funka med dom här, fast jag måste kolla innan beställning.
Lyckades inte få någon bra bild på det batteri jag tog ut tidigare idag, såg helt enkelt inte skärmen (sol)
https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... x-167.html
Så om de bara passar fysiskt så lär de fungera bra, sannolikt betydligt bättre än originalbatterierna.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
- Ort: Mellan T & Y i Skåne
- Kontakt:
Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
Lilla frun behövde komma till IKEA, så vi passar på att köpa hängsäkring på ett ställe i närheten. Monterar den tillfälligt så jag kan ladda upp batterierna.
Hagen är beställd, när den kommer till Abbekås så gör jag om och gör rätt.
Återkommer med bild på den temporära landhöjningen, det är egentligen bara för att jag ska kunna ladda säkert, det blir ingen körning med Permoräsern innan allt är fixat.
Hagen är beställd, när den kommer till Abbekås så gör jag om och gör rätt.
Återkommer med bild på den temporära landhöjningen, det är egentligen bara för att jag ska kunna ladda säkert, det blir ingen körning med Permoräsern innan allt är fixat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
- Ort: Mellan T & Y i Skåne
- Kontakt:
Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
Den temporära lösningen skulle det stå, inte landhöjningen. Skriver från mobilen svårt att se och skriva rärr. Sorry
Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
Här finns samma batteri under halva priset: https://www.amazon.se/gp/product/B00APF ... N1VW&psc=1Klickmans skrev: ↑9 mars 2023, 22:42:53 Vad gäller batterierna så ser det ut att kunna funka med dom här, fast jag måste kolla innan beställning.
Lyckades inte få någon bra bild på det batteri jag tog ut tidigare idag, såg helt enkelt inte skärmen (sol)
https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... x-167.html
Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
Nästan 500:- i frakt dock..
Jag tänkte tipsa om conrad som förr hade väldigt bra priser på blybatterier (har köpt MC-batterier därifrån) men dom verkar ha blivit svindyra, batteriet ovan kostade tex 1500:- där..
Jag tänkte tipsa om conrad som förr hade väldigt bra priser på blybatterier (har köpt MC-batterier därifrån) men dom verkar ha blivit svindyra, batteriet ovan kostade tex 1500:- där..
-
- Inlägg: 207
- Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
- Ort: Hurva
Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
Det du ska titta på vid val av dvärgbrytare är att den klarar av att bryta DC-ström.Klickmans skrev: ↑9 mars 2023, 23:08:29 Snart dags att sova, men jag hittade en till, baserad på Lecanards kommentar.
https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... 2a-3027578
Inte lönt att montera mög, men vad som är mög vet ju inte jag.
Den länkade står det endast AC på.
De flesta dvärgbrytare från ABB är godkända för både AC&DC.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
- Ort: Mellan T & Y i Skåne
- Kontakt:
Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
Mucho appreciated, det slutade med en beställning där.JohnGalt skrev: ↑10 mars 2023, 14:36:23Här finns samma batteri under halva priset: https://www.amazon.se/gp/product/B00APF ... N1VW&psc=1Klickmans skrev: ↑9 mars 2023, 22:42:53 Vad gäller batterierna så ser det ut att kunna funka med dom här, fast jag måste kolla innan beställning.
Lyckades inte få någon bra bild på det batteri jag tog ut tidigare idag, såg helt enkelt inte skärmen (sol)
https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... x-167.html
Delsumma för artiklar:2 925,05 kr
Frakt och hantering:1 207,18 kr
Totalt före skatt:4 132,23 kr
Beräknad skatt:0,00 kr
Totalt:4 132,23 kr
Slutsumma:4 132,23 kr
Tack för tipset!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Klickmans 12 mars 2023, 23:25:18, redigerad totalt 1 gång.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
- Ort: Mellan T & Y i Skåne
- Kontakt:
Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
Frakten var dyr, helt klart. Frakt och hantering:1 207,18 kr
Men, det sparade ändå mig en skön tusing som jag kan göra annat med.
Meducin om inte annat
- Klickmans
- EF Sponsor
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
- Ort: Mellan T & Y i Skåne
- Kontakt:
Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
Fossingarna skrev: ↑10 mars 2023, 17:39:02Det du ska titta på vid val av dvärgbrytare är att den klarar av att bryta DC-ström.Klickmans skrev: ↑9 mars 2023, 23:08:29 Snart dags att sova, men jag hittade en till, baserad på Lecanards kommentar.
https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... 2a-3027578
Inte lönt att montera mög, men vad som är mög vet ju inte jag.
Den länkade står det endast AC på.
De flesta dvärgbrytare från ABB är godkända för både AC&DC.
Det visste jag inte, ovanligt
Bara att hoppas på att den håller ett tag, sen kan jag byta ut med mot något riktigt hållbart.
Kommer nog till min brevlåda kommande vecka.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
- Ort: Mellan T & Y i Skåne
- Kontakt:
Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
Uppdatering.
Det blev lite Wellermys nu i helgen, fick en kort tidslucka med inte allt för kall utetemperatur.
Bad lilla frun att hjälpa till, och det gick ändå rätt bra. Hon vet precis hur skarvar skall lödas.
Köpte nödlösningen på JULA, löddes ihop och skyddsisolerades med krympslang, sen laddning.
Övervakade laddningen under ett par timmar ute på gården, alles gutt.
Efter det skulle Permoräsern åter till förrådet för att inte få onödigt med vatten/snö över sig.
Den har ju spenderat väldigt många kalla nätter utanför fönstret i Ystad, här är mycket bättre.
Men stryk har den fått, så den kommer att få sig en ordentlig genomgång om en månad eller så.
Antar att balkar (själva ramen under plasten) har börjat rosta.
Det jag hittar kommer jag att åtgärda, och förmodligen blir det en stripteaseshow innan dess.
Allt jag kan ta av ska av, dom gamla batterierna har jag redan hittat problem med, skruvskallen
Pluspolerna är bra och lätta att skruva loss, men minuspolerna har fått skitskruvar, som sitter.
Dom sitter så in i helvete, vettefan hur jag ska lösa det, utan att sabba alla skruvarna.
Vill ju helst inte klippa kablarna strax efter skorna, men mina verktyg får fan inte loss dom.
Tyckte jag såg att minst en av dom (minuspolerna, annan typ av kryss/spårskruv) skadades.
Lagom kul att sitta hukad ner mot batterierna och försöka få loss kablagen, sitter som berget.
Finns det något tips? Vill ju gärna att dom ska förlora, inte jag.
Ska ta några närbilder på dom som blev misshandlade av mina bits och verktyg, väck ska dom.
Den provisoriska lösningen med hängsäkring funkar bra, men det är bara tills värmen kommer.
Att sitta där och kröka rygg har ett pris, det kostade mig dubbel dos av smärtstillande medel.
Men det känns solitt och bra, lödningarna är så bra jag kunde få dom. (Hängsäkringen)
Här ute i Abbekås har jag mycket bättre möjligheter att serva den, kanske drar om lite kablar.
Träffade en kille i Skurup idag, han kom åkande på en sån där tvåhjulig scooter, med vagn där bak.
Ha sa: är det inte du som kör fyrhjuling, den med en jävla massa ljus som syns på väldigt långt håll?
Jag erkände på stående fot, ja, det är jag som ser ut som ett UFO på natten.
Men jag trivs när jag kan förbättra kinesernas alla slarvfel, har hittat lite överallt som dom "missat"
Sanningen är nog att dom har jagat tid, och inte haft tid att efterspänna, inte rostskydda, slarvpellar.
Men jag har gott hopp om att kunna fixa det jag hittar, det är ju ändå Skånes fetaste Permobil jag har.
Många bli nyfikna, det leder till små samtal om tekniken, räckvidden och sånt.
Med dom nya batterierna kommer den sannolikt att bli aningen mer kapabel inför lite längre resor.
Dom gamla batterierna har ju suttit löst monterade sen jag fick hem den, vilket leder till glapperi.
Åtgärdade dom som satt löst på batteripolerna, dom jag såg och kom åt. Så lite bättre kontakt nu.
Det kostade ryggen som vanligt, men nu känns den iaf körbar, till jag får hem automatsäkringen.
Med detta sagt går jag och lägger mig för dagen, och hoppas slippa myrkrypningarna som bor här.
Kan gå och lägga mig för natten, sen kommer dom och tvingar mig upp igen, högläge brukar funka.
Då går jag ut i tv-rummet, lägger benet upp över ryggstödet, och hoppas på att myrorna rinner av.
Myrkrypningar Deluxe, kan även bedövas tillfälligt med morfin.
Det blev lite Wellermys nu i helgen, fick en kort tidslucka med inte allt för kall utetemperatur.
Bad lilla frun att hjälpa till, och det gick ändå rätt bra. Hon vet precis hur skarvar skall lödas.
Köpte nödlösningen på JULA, löddes ihop och skyddsisolerades med krympslang, sen laddning.
Övervakade laddningen under ett par timmar ute på gården, alles gutt.
Efter det skulle Permoräsern åter till förrådet för att inte få onödigt med vatten/snö över sig.
Den har ju spenderat väldigt många kalla nätter utanför fönstret i Ystad, här är mycket bättre.
Men stryk har den fått, så den kommer att få sig en ordentlig genomgång om en månad eller så.
Antar att balkar (själva ramen under plasten) har börjat rosta.
Det jag hittar kommer jag att åtgärda, och förmodligen blir det en stripteaseshow innan dess.
Allt jag kan ta av ska av, dom gamla batterierna har jag redan hittat problem med, skruvskallen
Pluspolerna är bra och lätta att skruva loss, men minuspolerna har fått skitskruvar, som sitter.
Dom sitter så in i helvete, vettefan hur jag ska lösa det, utan att sabba alla skruvarna.
Vill ju helst inte klippa kablarna strax efter skorna, men mina verktyg får fan inte loss dom.
Tyckte jag såg att minst en av dom (minuspolerna, annan typ av kryss/spårskruv) skadades.
Lagom kul att sitta hukad ner mot batterierna och försöka få loss kablagen, sitter som berget.
Finns det något tips? Vill ju gärna att dom ska förlora, inte jag.
Ska ta några närbilder på dom som blev misshandlade av mina bits och verktyg, väck ska dom.
Den provisoriska lösningen med hängsäkring funkar bra, men det är bara tills värmen kommer.
Att sitta där och kröka rygg har ett pris, det kostade mig dubbel dos av smärtstillande medel.
Men det känns solitt och bra, lödningarna är så bra jag kunde få dom. (Hängsäkringen)
Här ute i Abbekås har jag mycket bättre möjligheter att serva den, kanske drar om lite kablar.
Träffade en kille i Skurup idag, han kom åkande på en sån där tvåhjulig scooter, med vagn där bak.
Ha sa: är det inte du som kör fyrhjuling, den med en jävla massa ljus som syns på väldigt långt håll?
Jag erkände på stående fot, ja, det är jag som ser ut som ett UFO på natten.
Men jag trivs när jag kan förbättra kinesernas alla slarvfel, har hittat lite överallt som dom "missat"
Sanningen är nog att dom har jagat tid, och inte haft tid att efterspänna, inte rostskydda, slarvpellar.
Men jag har gott hopp om att kunna fixa det jag hittar, det är ju ändå Skånes fetaste Permobil jag har.
Många bli nyfikna, det leder till små samtal om tekniken, räckvidden och sånt.
Med dom nya batterierna kommer den sannolikt att bli aningen mer kapabel inför lite längre resor.
Dom gamla batterierna har ju suttit löst monterade sen jag fick hem den, vilket leder till glapperi.
Åtgärdade dom som satt löst på batteripolerna, dom jag såg och kom åt. Så lite bättre kontakt nu.
Det kostade ryggen som vanligt, men nu känns den iaf körbar, till jag får hem automatsäkringen.
Med detta sagt går jag och lägger mig för dagen, och hoppas slippa myrkrypningarna som bor här.
Kan gå och lägga mig för natten, sen kommer dom och tvingar mig upp igen, högläge brukar funka.
Då går jag ut i tv-rummet, lägger benet upp över ryggstödet, och hoppas på att myrorna rinner av.
Myrkrypningar Deluxe, kan även bedövas tillfälligt med morfin.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
Vilken energi du harKlickmans skrev: ↑12 mars 2023, 23:22:49 Allt jag kan ta av ska av, dom gamla batterierna har jag redan hittat problem med, skruvskallen
Pluspolerna är bra och lätta att skruva loss, men minuspolerna har fått skitskruvar, som sitter.
Dom sitter så in i helvete, vettefan hur jag ska lösa det, utan att sabba alla skruvarna.
Vill ju helst inte klippa kablarna strax efter skorna, men mina verktyg får fan inte loss dom.
Tyckte jag såg att minst en av dom (minuspolerna, annan typ av kryss/spårskruv) skadades.
Lagom kul att sitta hukad ner mot batterierna och försöka få loss kablagen, sitter som berget.
Finns det något tips? Vill ju gärna att dom ska förlora, inte jag.
Kanske lika bra att borra ur skruvskallarna (med 5 mm borr t ex) så att du kan rädda kabelskorna?
Om du har tillgång till en slagskruvdragare går de nog annars att skruva ur.